سرم و آنتی بیوتیک به اندازه کافی تامین شده است؟

از آن جایی که نگرانی برای کمبود سرم‎‌های تزریقی در فصل تابستان وجود داشت اما کشور در این زمینه با مشکل مواجه نشد؛ از این رو پیش‌بینی شده است که از طریق افزایش ظرفیت تولید و واردات بتوان ذخیره استراتژیک در این زمینه ایجاد کرد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، سال گذشته حوزه بهداشت و درمان کشور در زمینه تأمین سرم وآنتی‌بیوتیک با مشکلاتی مواجه بود، از این رو امسال تدابیر ویژه‌ای برای تأمین و ذخیره سرم تزریقی وآنتی‌بیوتیک اندیشیده شده است تا در فصل پاییز که بیماری‌های ویروسی شیوع بیشتری پیدا می‌کند، مشکلی در این راستا برای بیماران به وجود نیاید و با کمبود دارو و سرم مواجه نشوند.

ذخیره ۳ ماهه سرم تزریقی و آنتی‌بیوتیک در آستانه پاییز

سیدحیدر محمدی، رئیس سازمان غذا و دارو با اعلام پیش‌بینی‌های انجام‌شده در خصوص ایجاد ذخیره سه ماهه سرم تزریقی و آنتی‌بیوتیک در آستانه پاییز اظهار کرد: با توجه به تمهیدات اندیشیده شده نباید در زمینه تأمین این اقلام در فصل سرما با مشکلی مواجه شویم.

وی در خصوص تمهیدات اندیشیده شده در زمینه تأمین سرم‌های تزریقی و داروهای درمان آنفلوانزا و سرماخوردگی افزود: نگرانی اصلی ما در مورد کمبود سرم‌های تزریقی در فصل تابستان بود که با گرمای هوا مواجه بودیم، اما با مشکلی مواجه نشدیم. در عین حال پیش‌بینی شده است که از طریق افزایش ظرفیت تولید و واردات بتوانیم ذخیره استراتژیک ایجاد کنیم.

رئیس سازمان غذا و دارو تصریح کرد: در مورد سرم نمکی ذخیره را ایجاد کردیم؛ در مورد تمام اقلام دارویی اگر با کمک سازمان برنامه و بودجه و بانک مرکزی ارز و نقدینگی لازم تأمین شود، مشکل مربوط به ذخیره استراتژیک برطرف می‌شود و به این ترتیب در مورد اقلامی که ممکن است کمبود داشته باشند به یک ذخیره سه ماهه می‌رسیم.

وی تاکید کرد: البته در مورد برخی اقلام ممکن است ذخایر بیش از سه ماه باشد، اما در زمان پیک مصرف ممکن است شرایط متفاوت شود؛ هرچند بر اساس آنچه که پیش‌بینی کرده‌ایم، نباید با مشکل مواجه شویم، چراکه از طریق تولید و واردات سعی کردیم مشکلی به وجود نیاید، اما اگر جایی حس کنیم ممکن است روند مصرف غیرمنطقی شده باشد مشکل احتمالی را از طریق مسیرهای جایگزین برطرف خواهیم کرد.

محمدی با اشاره به اینکه در حال حاضر موجودی آنتی‌بیوتیک کشور مناسب است، ادامه داد: تلاش ما این است تمام اقلامی که در فصل پاییز و سرما مصرف آنها بالا می‌رود را تأمین کنیم و به همه تولیدکنندگان اعلام کردیم که این ظرفیت را ایجاد کنند.

وی در خصوص تأمین واکسن آنفلوانزا چه تولید داخل و چه وارداتی خاطرنشان کرد: بخش اصلی قرار است با تولیدات داخلی تأمین شود که در داروخانه‌ها و مراکز بهداشتی، تولید داخلی موجود است و بخشی محدود هم از طریق واردات وارد خواهد شد که این بخش هم واکسن‌های سه ظرفیتی و چهار ظرفیتی وارد می‌شود.

واردات ۷ میلیون آنتی‌بیوتیک به کشور

پیش‌تر نیز بهرام عین‌اللهی، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از واردات هفت میلیون واحدآنتی‌بیوتیک به کشور خبر داد و اظهار کرد: به صورت سه شیفت تولیدآنتی‌بیوتیک در کشور در حال انجام است، در حال حاضر در کشور چهار میلیونآنتی‌بیوتیک ذخیره وجود دارد که آماده توزیع است و به مقدار کافی سرم تأمین شده و در این مورد مشکلی وجود ندارد.

وی افزود: در صورتی که داروخانه پیش‌بینی لازم را انجام دهد و درخواست را به موقع ثبت کند در تأمینآنتی‌بیوتیک مشکلی نخواهد داشت و در حال حاضر در مراکز دولتی و بیمارستان‌ها کمبودی وجود ندارد.

افزایش ۵ برابری تولیدآنتی‌بیوتیک در کشور

پیش‌تر نیز محمد پیکان‌پور، مدیرکل امور دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو گفت: میزان تولید آنتی‌بیوتیک‌ها در کشور پنج برابر افزایش یافته است و اکنون سرم‌سازها سه شیفت مشغول فعالیت هستند و حتی جمعه‌ها نیز روند تولید را متوقف نکردند تا بازار به اشباع برسد.

وی افزود: با توجه به شرایطی که در مهرماه سال جاری رخ داد و برخی کمبودهای دارویی حتی در برخی داروها مانند استامینوفن و بروفن ایجاد شد، اقدامات شبانه‌روزی صورت گرفت تا این کمبودها برطرف شود؛ به عنوان مثال میزان تولید استامینوفن از یک میلیون و ۲۰۰ عدد به بیش از هفت میلیون و میزان تولید سوسپانسیون بروفن از ۳۰۰ هزار عدد به دو میلیون و ۳۰۰ هزار عدد رسیده است.

مدیرکل امور دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو تصریح کرد: در نحوه شناسایی کمبودهای دارویی تغییر رویه داده‌ایم، اکنون کمبودهای دارویی در همکاری با معاونت‌های غذا و داروی دانشگاه‌های علوم پزشکی از مسیر انجمن داروسازان استان‌ها به تفکیک و از مسیر شرکت‌های پخش به انضمام گزارش‌های دریافتی از تی‌تک، مشخص شده و مورد پالایش قرار می‌گیرد.

وی خاطرنشان کرد: آنچه درباره کمبودهای دارویی باید مدنظر قرار گیرد، این است که اتفاقاتی که برای رفع مشکل کمبود انجام شده، در صورتی که الزامات طرح دارویار و مواردی که از سوی رئیس جمهور تکلیف شده توسط نهادهای دیگر مراعات نشود، پایداری زنجیره تأمین دارو را بر هم می‌زند.

کد خبر 688560

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.