قناعت در زندگی مشترک افراد را به استقلال می‌رساند

دکترای مشاوره و زوج‌درمانی درباره ویژگی‌های همسران قانع گفت: همسر قانع احساس کافی بودن از نظر مادی، اقتصادی، معنوی، رفتاری، عاطفی و ارتباطی را در زندگی مشترک ایجاد می‌کند و نگاهی واقع‌بینانه‌ به مسائل دارد.

روناک عشقی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با اشاره به کاربردهای مثبت قناعت در زندگی مشترک زوجین اظهار کرد: امروزه جوانان به‌خصوص به واسطه تبلیغاتی که در فضای مجازی برای رسیدن به آرزوها و خواسته‌های خود می‌بینند، احساس خوبی نسبت به کلمه قناعت ندارند و به اشتباه فکر می‌کنند، منظور از قناعت کردن یعنی اینکه به دنبال خواسته‌ها و آرزوهای بزرگ خود نباشند.

وی با بیان اینکه قناعت، بسنده کردن به توانایی‌ها و داشته‌های زندگی است، افزود: زوجین باید بتوانند خود را با داشته‌های واقعی زندگی مشترک منطبق کنند و از آن لذت ببرند که منظور از آن حسرت نخوردن برای نداشته‌ها، بسنده کردن به داشته‌ها در زندگی فعلی، راضی بودن و لذت بردن است.

دکترای مشاوره و زوج‌درمانی تصریح کرد: فرد قانع کسی است که به آینده امید دارد، او با تلاش و برنامه‌ریزی از داشته‌های خود نهایت لذت را می‌برد، افرادی که قانع نیستند، از هر داشته‌ای احساس رضایت ندارند و حسرت داشته‌های دیگران را می‌خورند و نداشته‌های خود را با داشته‌های دیگران مقایسه می‌کنند.

وی با تاکید بر اینکه گاهی در زندگی زوجی شرایطی به وجود می‌آید که نداشته‌های همسر با داشته‌های همسر دیگران مقایسه می‌شود، گفت: این اتفاق موجب می‌شود که زوج‌ها نتوانند از داشته‌های زندگی خود لذت ببرند، در نتیجه آرامش و لذت در زندگی زوج از بین می‌رود.

عشقی خاطرنشان کرد: در این موارد اگر زوجین بخواهند به‌طور دائم قیاس منفی انجام دهند، نتیجه آن از بین رفتن عزت نفس خود و همسر است، این گروه از همسران خودپنداری منفی پیدا می‌کنند و این احساس را به همسر خود نیز منتقل می‌کنند.

اهمیت قدردان بودن در زندگی مشترک

وی با بیان اینکه یکی از مهم‌ترین شیوه‌های عشق‌ورزی در زندگی تحسین و قدردانی است، افزود: وقتی همسران از انجام کارهای کوچک و هدیه دادن به یکدیگر احساس رضایت کنند و خرسندی خود را نشان دهند، تلاش آن‌ها برای ادامه زندگی موجب افزایش انگیزه و پیشرفت می‌شود، فرد قانع خود را با داشته‌های زندگی منطبق می‌کند و از آن‌ها لذت می‌برد و احساس شادمانی را در خانواده پراکنده می‌کند.

دکترای مشاوره و زوج‌درمانی اظهار کرد: مقایسه کردن زندگی خود با دیگران موجب می‌شود که زوج‌ها انگیزه‌ای برای تلاش کردن نداشته باشند و عزت نفسشان کاهش پیدا کند، زوج‌هایی که چشم و هم‌چشمی می‌کنند، راضی نیستند و پیوسته به دنبال خواسته‌های بالاتری هستند، این اتفاق‌ها موجب تنبلی و اهمال‌کاری زوجین در زندگی مشترک می‌شود و آن‌ها انگیزه خود را برای تلاش کردن در زندگی از دست می‌دهند.

وی درباره ویژگی‌های همسر قانع تصریح کرد: همسر قانع احساس کافی بودن از نظر مادی، اقتصادی، معنوی، رفتاری، عاطفی و ارتباطی را در زندگی مشترک ایجاد می‌کند، منظور از قناعت کردن درماندگی نیست، یعنی همسر قانع نگاه واقع‌بینانه‌ای دارد که توانایی‌های همسر را در تمام ابعاد می‌بیند و در دامنه توانایی‌هایش از او انتظار دارد.

عشقی ادامه داد: مصرف‌گرا نبودن یکی از مسائل مهم برای تداوم زندگی زوجی است و فقدان آن زندگی را متزلزل می‌کند، مصرف‌گرایی موجب می‌شود که همسران چیزهایی را بخواهند که در زندگی به آن نیازی ندارند.

دکترای مشاوره و زوج‌درمانی با تاکید بر اینکه استقلال در زندگی مشترک یکی از دستاوردهای زوجین قانع است، گفت: حمایت‌های افراطی والدین از نظر مالی در ابتدای زندگی زوجین جوان، انگیزه آن‌ها را از تلاش کردن برای زندگی مشترک از بین می‌برد، به زوج‌های جوان توصیه می‌شود اگر می‌خواهند زندگی مستقلی داشته باشند، خودشان برای زندگی تصمیم بگیرند و به درآمد همسر قانع باشند تا مرزهای زندگی مشترک از بین نرود.

وی با بیان اینکه لازم است والدین تبادل عاطفی، عشق و لذت بردن از زندگی را با پشتکار داشتن در دامنه واقعیت‌های زندگی به فرزندان بیاموزند، خاطرنشان کرد: ویژگی قناعت از کودکی در خانواده شکل می‌گیرد و نقش تربیتی والدین انکارناپذیر است، والدین از ابتدا باید به فرزندان بیاموزند که به بعضی از خواسته‌های آن پاسخ منفی می‌دهند، فرزندان را درگیر مدیریت مالی کنند و به آن‌ها یاد دهند، باید نیازهای خود را انتخاب کنند و بعضی از آن‌ها را به تعویق بیندازند.

کد خبر 688541

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.