تریبونی برای انعکاس «صدای اقتدار ملت ایران»

سخنرانی امروز رئیس جمهور در سازمان ملل در شرایطی صورت می‌گیرد که این بار، ایران در شرایط متفاوتی نسبت به سال‌های گذشته در این نشست حاضر شده است، زیرا شکست پروژه انزوای ایران و دیپلماسی فعال جمهوری اسلامی سبب شده زمینه تعامل مقتدرانه با کشورها و رساندن صدای ملت ایران به جهان فراهم شود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، هواپیمای حامل آیت الله رئیسی، بعد از ظهر روز گذشته به وقت تهران و ۸:۳۰ صبح به وقت محلی نیویورک، جهت حضور رئیس جمهور در هفتاد و هشتمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد به زمین نشست. آیت الله رئیسی قرار است برای دومین بار از زمان آغاز مسئولیت، در مجمع عمومی سازمان ملل سخنرانی کرده وبا شماری از سران کشورهای مختلف دیدار و گفت‌وگو کند.

آیت الله رئیسی در بدو ورود به فرودگاه نیویورک، درباره موضوع صحبت‌های خود در سازمان ملل گفت: از این فرصت برای رساندن صدای ملت ایران استفاده می‌کنیم.

رئیس‌جمهور افزود: این صدا امروز رساتر از همیشه است چراکه ما سال گذشته پیروزی بزرگی را مقابل جنگ شناختی و جنگ ترکیبی دشمن پشت سر گذاشتیم. تصور دشمن این بود که با این تکانه‌ها، درخت تناور انقلاب اسلامی دچار مشکل می‌شود غافل از اینکه این محاسبه هم چون گذشته اشتباه است و ملت ایران این مبارزه را پیروزمندانه پشت سر گذاشت.

وی بیان کرد: این پیروزی پیام‌های مهمی دارد که باید تبیین و مشخص شود که ملت بزرگ ایران در حق‌خواهی، عدالت خواهی، مبارزه با تبعیض بی‌عدالتی و مبارزه با فساد حرفی برای گفتن دارد. امیدوارم بتوانم به عنوان نماینده ملت بزرگ ایران آنچه که اقتضای این نمایندگی است را بیان کنم.

رئیس‌جمهور در انتها تاکید کرد: سازمان ملل باید صدای ملت‌ها باشد نه صدای قدرتمندان. انتظار ملت‌ها از سازمان ملل آن است که سازمان ملل باشد و اگر سازمان دول شد، صدای ملت‌ها شنیده نمی‌شود و بنای ما این است که صدای ملت‌ها باشیم.

آزادسازی اموال بلوکه شده و آزادی زندانیان در آستانه سخنرانی رئیس جمهور

نکته جالب توجه در مورد این سفر، اتفاقاتی است که در آستانه سخنرانی رئیس جمهور کشورمان به وقوع پیوسته است. دیروز بود که همزمان با ورود آیت الله رئیسی به خاک آمریکا، فرزین، رئیس بانک مرکزی، به طور رسمی از واریز حدود ۶ میلیارد از دارایی‌های بلوکه شده ایران در کره جنوبی به حساب بانک‌های ایرانی در قطر خبر داد و همچنین مطابق توافق صورت گرفته میان ایران و آمریکا با وساطت قطر و عمان، ۵ فرد ایرانی بازداشت شده توسط آمریکا که به گفته معاون وزیر خارجه، به دلیل تلاش برای دور زدن تحریم‌های غیرقانونی آمریکا بازداشت شده بودند، آزاد شدند.

آیت الله رئیسی نیز در اولین برنامه رسمی خود در نیویورک که گفت‌وگو با جمعی از مدیران و سردبیران رسانه‌های آمریکایی بود، ضمن اشاره به توافق صورت گرفته، بار دیگر تاکید کرد: این اموال بلوکه شده متعلق به مردم ما بوده و در جهت رفع نیاز آنان نیز استفاده خواهد شد.

وی همچنین افزود: اگر آمریکا با اشتباه محاسبه و دل بستن به اغتشاشات، میز مذاکره را ترک نمی‌کرد، این اقدام بشردوستانه می‌توانست خیلی زودتر انجام شود.

رئیس جمهور همچنین پس از این نشست برای انجام مذاکرات دوجانبه به سازمان ملل رفت و با رؤسای جمهور الجزایر، قزاقستان و کرواسی دیدار و گفت‌وگو کرد.

تریبونی برای انعکاس «صدای اقتدار ملت ایران»

تعامل از موضع اقتدار

سخنرانی امروز رئیس جمهور در سازمان ملل در شرایطی صورت می‌گیرد که این بار، ایران در شرایط بسیار متفاوتی نسبت به سال‌های گذشته در این نشست حاضر شده است، چراکه در این مدت به واسطه سیاست‌های خارجی و دیپلماسی فعالی که در دستور کار دولت قرار گرفته، پروژه انزوای ایران که به صورت جدی توسط آمریکا دنبال می‌شد شکست خورده است. در این مدت، اقدامات مهمی مانند برقراری مجدد روابط دیپلماتیک میان ایران و عربستان، عضویت ایران در بریکس و نگاه متوازن به کشورهای جهان برای تعاملات چند جانبه و همچنین تغییر رویکرد در قبال مذاکره با آمریکا در قالب‌هایی خارج از برجام، باعث شده تا ابزار تحریم و فشار حداکثری غرب کم اثر شود و وجهه عمومی کشور در سطح بین‌الملل افزایش یابد.

همین مسئله سبب می‌شود تا ایران از موضع اقتدار و با دست پر با کشورهای مختلف تعامل کند، چراکه نشست‌های متعدد با سران کشورهای مختلف در حاشیه نشست سازمان ملل، می‌تواند زمینه ارتباطات بیشتر کشورها در آینده و افزایش تعاملات راهبردی را فراهم کند.

نکته مهم دیگر، بیانیه‌ای بود که پیش از سفر آیت الله رئیسی توسط انگلیس، آلمان، فرانسه و آمریکا در شورای حکام منتشر شد تا به تصویب قطعنامه علیه ایران منجر شود، اما به دلیل پاسخ متقابل جمهوری اسلامی و عدم صدور مجوز حضور تعدادی از بازرسان فرانسوی و آلمانی آژانس این پیام صادر شد که تصویب قطعنامه بر علیه ایران نتایج خسارت باری برای طرف‌های اروپایی به دنبال خواهد داشت.

آیت الله رئیسی نیز در جمع خبرنگاران و اهالی رسانه آمریکایی درباره مذاکرات برجام و رفع تحریم‌ها، نقض مکرر تعهدات از جانب آمریکایی‌ها را موجب ایجاد فضای بی‌اعتمادی در مذاکرات عنوان کرد و با اشاره به اذعان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مبنی بر عدم انحراف فعالیت صلح‌آمیز هسته ایران در ۱۵ گزارش فصلی این آژانس، تصریح کرد: در جریان توافق هسته‌ای تنها طرفی که به تعهدات خود عمل کرد، جمهوری اسلامی ایران بود و آمریکا و کشورهای اروپایی نقض عهد کرده و به تعهدات خود عمل نکردند.

وی ادامه داد: حال این آمریکایی‌ها هستند که باید از دولت خود بپرسند که چرا با وجود اجرای تعهدات از سوی ایران و عدم انحراف فعالیت‌های هسته‌ای، همچنان سیاست فشار و تحریم علیه ایران ادامه دارد؟

علاوه بر این نباید فراموش کرد در شرایطی که پروژه جنگ ترکیبی آمریکا علیه ایران در یکسال گذشته با شکست مواجه شده و اهداف این کشور برای بهره برداری از فضای آشوب و ناآرامی در داخل کشور محقق نشده است، حالا زمینه برای انجام مذاکرات رفع تحریم‌ها بیش از پیش فراهم شده است و به نظر می‌رسد دیدارهای رئیس‌جمهور در حاشیه نشست مجمع عمومی فرصت خوبی برای ترغیب همه کشورها در حمایت از روند این مذاکرات خواهد بود. از این منظر هیئت دیپلماتیک ایران می‌تواند اهرم فشار خود را از قبال ادامه فعالیت‌های هسته‌ای صلح‌آمیز از یک سو و در عین حال آماده نشان دادن خود برای تداوم مذاکرات غیر مستقیم با ایالات متحده به کار بگیرد.

کد خبر 688499

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.