برگزیدگان پنجمین دوره «جایزه مصطفی (ص)» معرفی شدند

برگزیدگان دوره پنجم جایزه علمی مصطفی (ع) در چهار حوزه علمی مختلف فناوری اطلاعات، زیست‌فناوری و پزشکی، فناوری نانو و علوم پایه معرفی شدند.

به گزارش ایمنا، فرهنگستان علوم امروز _دوشنبه بیست‌وهفتم شهریورماه_ میزبان خبرنگاران و اصحاب رسانه بود. در این مراسم که با حضور علی‌اکبر صالحی، قائم‌مقام فرهنگستان علوم، شقایق حق‌جوی جوانمرد، رئیس مرکز توسعه فناوری‌های راهبردی و مهدی صفاری‌نیا، رئیس پارک فناوری پردیس برگزار شد، اسامی برگزیدگان و برندگان دوره پنجم جایزه مصطفی (ص) اعلام شد.

پنجمین دوره جایزه مصطفی (ص)، از ۶ تا ۱۲ مهرماه سال جاری و همزمان با میلاد حضرت مصطفی (ص) در شهر اصفهان برگزار خواهد شد. اعطای جایزه مصطفی (ص)، هر دو سال یک بار برگزار می‌شود و برگزیدگان هرکدام از محورهای این جایزه علمی، ۵۰۰ هزار دلار از محل وقف علم و فناوری دریافت خواهند کرد.

برندگان دوره پنجم جایزه مصطفی (ص)

احمد حسن، دانشمند مصری دانشگاه کوئینز کانادا با موضوع تحقیق «کاوش مخازن نرم‌افزاری (MSR)» برگزیده حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات در این دوره از مسابقه جایزه مصطفی (ص) بود. امید فرخ‌نژاد نیز استاد ایرانی دانشگاه هاروارد نیز با تحقیق بر روی «طراحی، توسعه و ارزیابی بالینی داروهای نوین بر پایه نانوذرات پلیمری» توانست جایزه مصطفی (ص) را در حوزه علم و فناوری زیستی و پزشکی دریافت کند. در حوزه علم و فناوری زیستی و پزشکی، سامیا خوری نیز که استاد دانشگاه بیروت است، با تحقیق بر روی «رویکردهای نوین در بیماری MS» برنده دیگر این جایزه بود. احمد فوزی اسماعیل، استاد دانشگاه علم و فناوری مالزی با کار بر «توسعه کاربردهای فناوری غشا» برنده جایزه مصطفی (ص) در حوزه علوم پایه و مهندسی شد و مورات اویسال نیز از دانشگاه نیویورک در ابوظبی با کار بر روی «ارتباطات بی‌سیم نوری» برنده جایزه در حوزه فناوری اطلاعات شد.

حضور بیش از ۲۶۰۰ کاندید جایزه مصطفی (ص) در دوره پنجم

علی‌اکبر صالحی، قائم‌مقام فرهنگستان علوم و رئیس کارگروه علمی جایزه مصطفی (ص) در این نشست اظهار کرد: براساس روایات ما، علم در ذات خود، امر ممدوحی است. علم نافع و غیر نافع یا علم خوب و بد نداریم و نحوه کاربرد علم است که می‌تواند نافع یا غیرنافع باشد. علم برآمده از عقل است و عقل نیز جایگاهی والا و روشن دارد.

وی در ادامه افزود: علم و دین، مثل دو بال یک پرنده هستند و دین به طور کلی نظام معرفتی است. اگر علم فاقد دین باشد و جهت آن را نظام معرفتی دین روشن نکند، موجب مصائب می‌شود؛ چنانچه در خصوص علم هسته‌ای می‌توان دید. ما دو قسم علم داریم؛ علم ابدان و علم ادیان. علم ابدان علم جسم‌ها و ماده است و علم ادیان آن چیزی است که با نفس و روح انسان سر و کار دارد.

صالحی افزود: انسان نیاز به الگوسازی دارد. الگو همان نماد و جهتی است که برای افرادی که تازه به مسیر پا می‌گذارند مسیر را مشخص می‌کند. در حوزه علمی نیز بایستی الگوها و تشویقی برای جوانان برای پیگیری علم و پیشرفت وجود داشته باشد.

وی تأکید کرد: مسابقه جایزه مصطفی (ص) ۹۴ اولین دوره آن برگزار شد و امسال نیز به پنجمین دوره خود رسیده است. این جایزه به عالمی اعطا می‌شود که علم نافع را در زمینه‌های مختلف تولید کرده‌اند. در مرز دانش بودن، حسن شهرت عالم، نوآوری، تسلط بر مهارت‌ها و… از جمله شاخص‌هایی بودند که در انتخاب این افراد در نظر گرفته می‌شود. چهار زمینه محوری علم و فناوری اطلاعات و ارتباطات، زیست‌فناوری، فناوری نانو و علوم پایه برای اعطای این جایزه در نظر گرفته شده است.

صالحی در خصوص نحوه گزینش افراد برگزیده گفت: رصد و پایش از طریق امکانات ارتباطی موجود و ارتباط با افراد برگزیده علمی در بنیاد علمی جایزه مصطفی، ۲۶۱۳ پرونده در چهار موضوع مورد نظر از دانشمندان مسلمان و غیرمسلمان دریافت گردید. در غربال‌های بعدی نیز به ترتیب ۲۰۶، ۴۸، ۹ و در نهایت پنج پرونده برگزیده شدند.

منبع: فارس

کد خبر 688325

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.