۲۷ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۵:۴۴
توسعه هنرستان‌ها به کجا رسید؟

هدف آموزش و پرورش توسعه کمی و کیفی هنرستان‌های فنی و حرفه‌ای و کار دانش متناسب با استانداردهای ملی، بازار کار و پذیرش عمومی و علایق جامعه است، از این رو محدودیت‌هایی که باعث عدم توسعه هنرستان‌های فنی و حرفه‌ای و کاردانش می‌شود را باید رفع کرد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، تربیت نیروی انسانی ماهر بر اساس نیاز جامعه علاوه‌بر اینکه از بیکار شدن دانش‌آموختگان رشته‌های مختلف تحصیلی و هدر رفتن سرمایه‌ها جلوگیری می‌کند، موجب سپرده شدن امور شغلی به افراد متخصص، متبحر و افزایش میزان بهره‌وری می‌شود.

حدود نیمی از دانش‌آموزان متوسطه در هنرستان‌ها تحصیل می‌کنند. فلسفه وجودی هنرستان‌ها، آموزش دانش‌آموزان برای بازار کار در رده‌های نیروی فنی ماهر و تکنسین بوده است، بنابراین آموزش‌های فنی و حرفه‌ای و کار و دانش دوره متوسطه، به‌عنوان یکی از زیرنظام‌های آموزشی کشور، این توانمندی را خواهد داشت که همچون ابزاری قابل اعتماد، پل مستحکمی بین کلاس درس، اجتماع و بازار کار بنا کند.

لزوم رفع محدودیت‌ها جهت توسعه هنرستان‌های فنی و حرفه‌ای و کاردانش

محمود امانی، دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش اظهار کرد: محدودیت‌هایی که باعث عدم توسعه هنرستان‌های فنی و حرفه‌ای و کاردانش می‌شود را باید رفع کرد تا زمینه تحصیل برای متقاضیان و علاقه‌مندان به این رشته فراهم شود.

وی افزود: هدف آموزش و پرورش توسعه کمی و کیفی هنرستان‌های فنی و حرفه‌ای و کار دانش متناسب با استانداردهای ملی، بازار کار و پذیرش عمومی و علایق جامعه است.

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش با اشاره به اینکه توجه جدی به توسعه هنرستان‌های فنی و حرفه‌ای و کاردانش یک ضرورت است، گفت: اگر دنبال افرادی ماهر، توانمند و با کارآیی بالا برای ورود به بازار کار هستیم، مدیریت کلان کشور باید نسبت به توسعه هنرستان‌های فنی و حرفه‌ای و کاردانش اهتمام ویژه‌ای داشته باشد.

وی تصریح کرد: متناسب‌سازی رشته‌های فنی و حرفه‌ای و کاردانش بر اساس منطق و استانداردهای ملی باعث توسعه کیفی آنها می‌شود.

امانی ادامه داد: این بخش نیازمند یک تفکر جدید یکپارچه و منسجم برای توسعه کمی و کیفی است. مهم‌ترین موضوع در اینجا توجه جدی به فهم و درک عمومی جامعه در طراحی و راه‌اندازی رشته‌های جدید فنی و حرفه‌ای و کاردانش است تا به یک نوآوری ملی در این زمینه دست بیابیم.

وی گفت: اکنون اقبال به رشته‌های فنی و حرفه‌ای و کاردانش زیاد شده است، نباید با تصمیمات نادرست جلوی توسعه کمی و کیفی آنها گرفته شود.

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش با اشاره به اینکه آموزش درست و اصولی باعث شکوفایی استعدادها می‌شود، اظهار کرد: پاسخگویی به نیازهای جامعه بر اساس منطق، فهم عمومی، علایق و استانداردهای ملی یک ضرورت است.

وی اضافه کرد: توجه جدی به بحث کیفیت آموزش، مهارت آموزی، محتوای برنامه درسی، استادکار ماهر و فراهم کردن زیرساخت‌های لازم از جمله مواردی است که باید در توسعه هنرستان‌های فنی و حرفه‌ای و کاردانش مورد توجه جدی قرار گیرد.

امانی تصریح کرد: ظهور فناوری‌های نوین در جهان و به تبع آن پدید آمدن شغل‌های جدید، می‌طلبد با منطق جدیدی وارد عرصه فنی و حرفه‌ای و کاردانش بشویم چون با توسعه فناوری‌های جدید یک سری از شغل‌ها از بین می‌روند و یک سری شغل‌های جدید جای آنها را می‌گیرد لذا باید یک پایش اصولی و منطقی درباره برخی از رشته‌های فنی و حرفه‌ای و کاردانش انجام شود تا با نیازها و شرایط کنونی جامعه مطابقت بیشتری داشته باشند.

وی با طرح این سوال که چرا به هنرستان‌هایی که دارای استانداردهای لازم و مجوز از مراجع معین هستند اجازه فعالیت داده نمی‌شود؟ گفت: وقتی یک متقاضی تأسیس هنرستان فنی و حرفه‌ای و کاردانش مرجع مشخص و استانداردهای لازم را داراست نباید برای آنها موانع و محدودیت ایجاد شود.

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش تاکید کرد: نیازسنجی، پاسخگوی به علایق متقاضیان و نیازهای دنیای کار رفع موانع و محدودیت‌های توسعه رشته‌های فنی و حرفه‌ای و کاردانش از جمله کارهایی است که باید در اولویت کاری آموزش و پرورش قرار گیرد.

دنیای کنونی به افراد ماهر نیاز بیشتری دارد

پیش‌تر اصغر باقرزاده، معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش اظهار کرد: امسال به دنبال افزایش ظرفیت هنرستان‌ها هستیم و اقداماتی جهت ارتقای آگاهی دانش‌آموزان نسبت به رشته‌ها و مشاغل مختلف در حال انجام است.

وی درباره سیاست‌های امسال توزیع دانش‌آموزان پایه نهم در شاخه‌ها و رشته‌های تحصیلی افزود: سیاست‌ها توسط کارگروه یا ستاد اصلی هدایت تحصیلی تعیین شده است.

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش با تاکید بر اینکه این باور غلط در خانواده‌ها که دانش آموزان ضعیف‌تر به رشته‌های فنی و حرفه‌ای و کاردانش می‌روند، باید اصلاح شود، خاطرنشان کرد: دنیای امروز به افراد ماهر نیاز بیشتری دارد. آمایش حرفه‌ای هم نشان می‌دهد در آینده نیاز بازار کار بیشتر به نیروی تکنیسین و فنی و حرفه‌ای است. از همین رو در حال افزایش ظرفیت هنرستان‌ها هستیم.

وی ادامه داد: از حیث آمادگی روحی و روانی دانش‌آموزان در این راستا برنامه‌ریزی کردیم و باید کار ویژه‌ای انجام دهیم. ما بسته‌های صوتی و تصویری معرفی مشاغل را آماده و توزیع خواهیم کرد.

باقرزاده خاطرنشان کرد: مدیریت هدایت تحصیلی برعهده معاونت پرورشی است و پایه هدایت تحصیلی، مشاوره و سنجش‌های روانی اجتماعی است. یک میلیون و ۱۰۰ هزار دانش‌آموز مشمول هدایت تحصیلی هستند و تقریباً همه آنها مراحل اولیه را طی کرده و به سوالات مربوط به آزمون رغبت و توانایی پاسخ داده‌اند. اکنون در مرحله ثبت نظرات اولیا و معلمان قرار داریم و به‌زودی بارگذاری ظرفیت رشته‌ها توسط مدیران مدارس انجام می‌شود.

کد خبر 688317

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.