۲۸ شهریور ۱۴۰۲ - ۰۶:۱۰
آلرژی فصلی چگونه ظاهر می‌شود؟

فوق تخصص آلرژی و ایمنی شناسی بالینی گفت: موادی که قابل استنشاق باشد، بر سیستم تنفسی تاثیر گذاشته و موجب ایجاد آلرژی می شود، آلرژی‌های فصلی ابتدای بهار زمانی که هوا از سرما خارج و گرم شده و در ابتدای فصل پاییز با سردی هوا اتفاق می‌افتد.

بهزاد شاکریان در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با اشاره به بروز آلرژی فصلی و تنفسی اظهار کرد: مطابق گفته سازمان بهداشت جهانی آلرژی فصلی بسیار شایع است و ۳۰ تا ۴۰ جمعیت جهان به طور مرتب با آلرژی درگیر هستند، به طور ذاتی سیستم ایمنی بدن افراد برای مبارزه با سلول‌های سرطانی و میکروب‌های متفاوت به وجود آمده است و بدون این مبارزه حیات انسان متصور نیست.

وی ادامه داد: لازم است بدانیم بدن انسان در معرض تهاجم میکروب‌ها و ویروس‌های گوناگون قرار دارد و در این شرایط سیستم ایمنی بدن به سرعت وارد عمل می‌شود و میکروب‌ها و ویروس‌ها را از بین می‌برد و هر گاه نتواند این کار را انجام دهد، انسان بیمار می‌شود.

فوق تخصص آلرژی و ایمنی شناسی بالینی تصریح کرد: گاهی اوقات این سیستم به انحراف افتاده و مسیر را اشتباه می‌رود و علیه بعضی از مواد مانند خوراکی‌ها و یا داروهایی که برای درمان بیماری‌ها به کار می‌رود و گرده‌های گیاهان و میوه‌ها واکنش نشان می‌دهد و در این صورت علائم آلرژی ظاهر می‌شود.

انواع آلرژی‌های فصلی و تنفسی

وی با تاکید بر اینکه آلرژی‌ها انواع مختلفی دارند، گفت: آلرژی‌های تنفسی شامل درگیری بینی و ریه‌ها می‌شو که آسم یکی از این بیماری‌ها است، آلرژی‌های پوستی مانند کهیر و اگزما، آلرژی‌های غذایی که بر اثر واکنش نشان دادن به غذاهای مختلف و مشکلات گوارشی ایجاد می‌شود و آلرژی به داروها و موادی که در تشخیص و درمان بیماری‌ها به کار می‌رود، از جمله انواع آلرژی است.

شاکریان در خصوص درمان آلرژی‌های فصلی و تنفسی تصریح کرد: آلرژی‌های پوستی و تنفسی بسیار شایع‌تر هستند، اولین اقدام برای درمان آلرژی پرهیز و دوری از ماده مسبب آلرژی است، گام بعدی درمان دارویی است؛ داروها با تأثیر بر سلول‌های مختلف سیستم ایمنی بدن، عدم تعادل ایجاد شده در سیستم ایمنی را به حالت اولیه بازمی‌گرداند.

وی خاطرنشان کرد: موادی که قابل استنشاق باشد، روی سیستم تنفسی تأثیر گذاشته و موجب ایجاد آلرژی خواهد شد، این مواد به دو دسته محرک‌ها و آلرژن‌ها تقسیم می‌شود، محرک‌ها شامل آلاینده‌های مختلف هوا است، چرا که هوای آلوده در شهرهای بزرگ ناشی از دود خودروها از مواد ایجادکننده آلرژی است.

فوق تخصص آلرژی و ایمنی‌شناسی بالینی با بیان اینکه آلرژن‌ها در هوا همان گرده‌های گیاهان مختلف است، افزود: هوای بیش از حد گرم و سرد نقش محرک را در فردی که زمینه ژنتیکی دارد، ایفا می‌کند و می‌تواند بیماری وی را شعله‌ور کند و باعث تشدید آلرژی‌ها شود.

وی با اشاره به انواع آلرژی‌های تنفسی، اظهار کرد: آلرژی‌های تنفسی به دو دسته تقسیم می‌شود دسته‌ای فصلی بوده و شایع‌تر است و دسته‌ای از آلرژی‌ها سالیانه بوده و و در تمام سال دیده می‌شود، آلرژی‌های فصلی در ابتدای بهار زمانی که هوا از سرما خارج شده و گرم شده و در ابتدای فصل پاییز با سردی هوا اتفاق می‌افتد.

حیوانات خانگی بدترین آلرژی‌زایی را برای انسان دارد

شاکریان ادامه داد: به دلیل اینکه تعدادی از گیاهان در اواخر شهریورماه و اوایل مهرماه گرده افشانی دارند، گیاهان وحشی که در بیابان‌ها رشد می‌کنند گرده افشانی در این فصل‌ها را به همراه دارند که باعث ایجاد آلرژی در بعضی از افراد می‌شود.

وی در خصوص علائم آلرژی فصلی و تنفسی تصریح کرد: این علائم به صورت عطسه، خارش بینی، خارش چشم، آبریزش بینی و خارش حلق بوده و کانون اصلی بیماری بینی انسان است و سایر اعضای بدن مانند چشم‌ها و گوش‌ها نیز درگیر آلرژی فصلی می‌شود.

فوق تخصص آلرژی و ایمنی شناسی بالینی گفت: حیوانات خانگی و پرندگان هم موجب ایجاد آسم و آلرژی در انسان می‌شوند، گربه در بین حیوانات خانگی بدترین آلرژی‌زایی را برای انسان دارد و می‌تواند موجب ایجاد آلرژی‌هایی شود که سال‌ها در بدن انسان باقی بماند و درمان کردن این نوع آلرژی‌ها دشوار است.

کد خبر 688238

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.