آغاز هفته جهانی آگاهی از بازیافت / کدام کشور اولین بار بازیافت را انجام داد؟

هفته آگاهی از بازیافت هر سال در طول یک هفته کامل از ۱۸ تا ۲۴ سپتامبر برگزار می‌شود و هدف آن تشویق استفاده مجدد از مواد و کاهش ضایعات به نفع محیط زیست است.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، هرسال مناسبتی یک هفته‌ای از ۱۸ تا ۲۴ سپتامبر برای آگاهی از اهمیت بازیافت برگزار می‌شود. بازیافت امروزه بیش از هر زمان دیگری در مباحث مدیریت شهری اهمیت پیدا کرده است چراکه بحران‌هایی نظیر کمبود انرژی، رکود اقتصادی و مشکلات زیست‌محیطی گریبان‌گیر بسیاری از شهرهای بزرگ دنیا شده است.

آغاز هفته آگاهی از بازیافت

تاریخچه بازیافت

اولین عملیات بازیافت مدرن به سال ۱۰۳۱ در ژاپن برمی‌گردد. در طول دوره حکومت هی‌آن، صاحبان املاک خصوصی کارخانه‌های کاغذسازی را ساختند و از کاغذهای باطله برای صرفه‌جویی در مواد و به حداکثر رساندن بازده استفاده مجدد کردند. در سال ۱۶۹۰ نیز اولین کارخانه کاغذ آمریکا در فیلادلفیا از پارچه‌های قدیمی، لباس‌ها، پنبه و کتان برای تولید کاغذ بازیافتی استفاده کرد.

این کارخانه تا اواسط دهه ۱۸۰۰ کار می‌کرد. در طول جنگ انقلابی آمریکا در سال ۱۷۷۶، مجسمه پادشاه جورج سوم در شهر نیویورک تخریب شد، ذوب شد و به گلوله تبدیل شد تا به جنگ کمک کند. بخش‌هایی از این مجسمه تقریباً ۴۲ هزار و ۸۸ گلوله تولید کرد؛ همین اتفاق هم از اولین اقدامات بازیافت در آمریکا بود.

در سال ۱۸۱۳، در بتلی، در غرب یورکشایر، بنجامین لاو فرآیند جالبی را اختراع کرد که پشم بازیافتی را از لباس‌ها و پارچه‌های کهنه تولید می‌کرد. این صنعت به سرعت گسترش یافت و تا سال ۱۸۶۰، بتلی بیش از هفت هزار تن پشم بازیافتی تولید کرد. شهر نیویورک اولین مرکز بازیافت مواد خود را در سال ۱۸۹۷ تأسیس کرد و این امکان را فراهم کرد تا مواد در محل دسته‌بندی و جدا شوند و امکان بازیافت مواد فراهم شود.

حقایقی از بازیافت

  • هر تن کاغذ بازیافتی می‌تواند ۱۷ درخت، ۳۸۰ گالن نفت، چهار هزار کیلووات انرژی و هفت هزار گالن آب را ذخیره کند؛ این ارقام نشان‌دهنده ۶۴ درصد صرفه‌جویی در مصرف انرژی و ۵۸ درصد صرفه‌جویی در مصرف آب است.
  • بازیافت یک تن مقوا می‌تواند ۴۶ گالن روغن را ذخیره کند. در مقایسه با ساخت مقوای جدید، مقوای بازیافتی ۷۵ درصد انرژی کمتری مصرف می‌کند.
  • شیشه را می‌توان به طور صددرصد بازیافت کرد؛ بازیافت یک بطری شیشه‌ای انرژی کافی برای روشن کردن یک لامپ ۱۰۰ واتی را به مدت چهار ساعت فراهم می‌کند.
  • بازیافت پلاستیک ۸۸ درصد انرژی کمتری نسبت به تولید آن از ابتدا مصرف می‌کند.
  • جهان سالانه ۴۰۰ میلیون تن زباله پلاستیکی تولید می‌کند.
کد خبر 688169

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.