تحریم‌ها در حوزه نفت و گاز در حال بی اثر شدن است

وزیر نفت با اشاره به استقبال گسترده شرکت‌های خارجی از نمایشگاه ایران پلاست، گفت: تحریم‌ها در حوزه نفت و گاز در حال بی‌اثر شدن است.

به گزارش ایمنا، «جواد اوجی» امروز _یکشنبه بیست‌وششم شهریورماه_ با حضور در هفدهمین نمایشگاه ایران پلاست، اظهار کرد: با همت متخصصان و سازندگان توانمند کشور، به‌جز پالایشگاه‌های فراسرزمینی به پتروشیمی‌های فراسرزمینی هم ورود کرده‌ایم.

وی درباره همکاری با شرکت‌های روسی، گفت: برای توسعه هفت میدان نفتی با شرکت‌های نفتی روسیه قرارداد داریم و همکاری می‌کنیم.

وزیر نفت ادامه داد: هم در بخش بالادستی و هم در بخش پایین دستی تفاهم‌نامه‌هایی با شرکت‌های روس از جمله گازپروم منعقد کرده‌ایم و فازهای نخست بعضی از میادین به بهره‌برداری و تولید نفت رسیده است.

اوجی درباره میدان آرش نیز گفت: جمهوری اسلامی از سهمش نخواهد گذشت و مشکل این میدان هم مانند سایر میادین مشترک با مذاکرات وزارت خارجه با طرف کویتی حل و فصل می‌شود.

وی همچنین درباره طرح میانکاله گفت: هر طرحی که مجوز محیط زیست دارد عملیاتی می‌شود.

وزیر نفت درباره میعانات گازی روی آب، خاطرنشان‌کرد: با شروع به کار دولت سیزدهم، ۸۷ میلیون بشکه میعانات گازی روی آب داشتیم که مدام به تعداد آن افزوده می‌شد.

اوجی با یادآوری اینکه وزیر سابق نفت با رئیس جمهور سابق برای نگهداشت این میعانات مکاتباتی انجام داده بود، ادامه‌داد: در دولت سیزدهم برای میعانات گازی بازار خوبی پیدا کردیم، بر این اساس هیچ بشکه‌ای در بحث میعانات گازی روی آب نداریم، ضمن اینکه مصارف بیش از تولید است.

وی گفت: در یکی دو دهه گذشته توجه چندانی به زنجیره ارزش نمی‌شد و روی تولید مواد اولیه و صنایع پتروشیمی صنایع پایه پتروشیمی سرمایه‌گذاری می‌شد. اما در این دولت قصد داریم به‌طور عمده توسط بخش خصوصی وارد زنجیره ارزش شویم و از خام فروشی جلوگیری کنیم؛ ضمن اینکه این زنجیره تحریم ناپذیر است.

وزیر نفت تاکید کرد: برگزاری نمایشگاه ایران پلاست به بحث ورود به زنجیره ارزش کمک می‌کند و در این دوره شاهدیم بیش از ۲۳۰ شرکت خارجی در این نمایشگاه حضور دارند.

اوجی تأکید کرد: رشد اقتصادی گروه نفت و گاز در سال ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ بیش از ۱۰ درصد بوده یعنی بالاترین رشد اقتصادی را در مقایسه با سایر گروه‌ها داشته‌ایم.

وی تصریح کرد: این نمایشگاه محلی مناسب برای صدور خدمات فنی و مهندسی است و جمع فعالان پتروشیمی در این نمایشگاه به هم افزایی در این صنعت کمک می‌کند.

وزیر نفت گفت: مشکلات موجود در این صنعت با برگزاری این نمایشگاه‌ها، رایزنی‌ها و گفتگوها حل و فصل می‌شود.

گفتنی است نمایشگاه ایران‌پلاست، بزرگ‌ترین رویداد صنعت پلاستیک در غرب آسیا و یکی از نمایشگاه‌های معتبر صنعت پلاستیک جهان امروز _یکشنبه، بیست‌وششم شهریورماه_ با مشارکت ۷۸۰ شرکت داخلی و خارجی آغاز به کار کرد.

این نمایشگاه در چهار گروه مواد اولیه، محصولات پیش‌ساخته و ساخته‌شده، ماشین‌آلات و تجهیزات و خدمات و با مشارکت ۵۵۰ شرکت داخلی و ۲۳۰ شرکت خارجی از جمله کشورهای آلمان، اسپانیا، ایتالیا، چین، ترکیه، کره جنوبی، تایوان، سوریه و هند برگزار می‌شود. قدرت گرفتن صنعت پلاستیک کشور یکی از مزایای برگزاری این نمایشگاه بوده است.

منبع: ایرنا
کد خبر 688041

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.