مفهوم برندسازی شهری چیست؟ / شهرهای میزبان بهترین برندهای جهان

برندسازی شهری توسعه لوگوهایی را در شهرها در بر می‌گیرد که به ایجاد هویت‌هایی مستقل و جهانی برای آن‌ها منجر می‌شود. نیویورک، ملبورن، هلسنیکی، پاریس و آمستردام شهرهای میزبان بهترین برندهای جهان به‌شمار می‌رود.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، امروزه در بسیاری از شهرهای جهان برندهایی توسعه داده شده است که علاوه بر مزایای بی‌شمار خود برای شهرهای میزبان و ساکنان، قدرت‌ها و هویت‌هایی جهانی را برای آن‌ها به ارمغان آورده است. در واقع برندسازی شهرها را از مناطقی معمولی به مکان‌هایی محبوب و قدرتمند در میان مردم سراسر دنیا تبدیل می‌کند، ضمن این‌که مزایایی نظیر رشد اقتصادی، افزایش سرمایه‌گذاری برای اجرای پروژه‌های بیشتر و همچنین بالا بردن سرانه درآمد ساکنان را به دنبال دارد. شهرهای برند دارای ویژگی‌های منحصربه‌فردی است که آن‌ها را از سایر نقاط دنیا متمایز و اغلب در مقابل سیاست‌های منفی جهانی بسیار قدرتمند واقع می‌کند. در ادامه به معرفی شهرهای میزبان بهترین برندهای جهان و علت اصلی توسعه هر یک می‌پردازیم.

مفهوم برندسازی شهری چیست؟/ شهرهای میزبان بهترین برندهای جهان

نیویورک، بهبود اقتصاد شهر

نیویورک در ایالات متحده آمریکا در سال ۱۹۷۷ بحران اقتصادی بی‌سابقه‌ای را تجربه کرد و در معرض رکودی جبران ناپذیر قرار گرفت. چالش‌های اشتغال در سراسر شهر افزایش یافت و ارتکاب جرم به بخشی جدایی‌ناپذیر از زندگی روزمره مردم تبدیل شد. در همین بحبوحه، رئیس وزارت تجارت نیویورک از برندسازی در شهر خبر داد و بودجه گردشگری سالانه را از ۴۰۰ هزار دلار به چهار میلیون و ۳۰۰ هزار دلار افزایش داد. در سال ۱۹۷۸ برند معروف شهر، «من نیویورک را دوست دارم» شکل گرفت و پس از مدت زمانی کوتاه به یکی از قدرتمندترین و معروف‌ترین برندهای دنیا تبدیل شد. این برند به دنبال حداقل سه برابر کردن درآمد گردشگری در شهر توسعه یافت و در کوتاه‌ترین زمان ممکن، بحران نیویورک را به موفقیت تبدیل کرد.

البته از آن‌جا که نیویورک تنها یک شهر، با پنج منطقه، حدود ۱۹۱ محله، بیش از یک میلیون سازه و میزبان حدود هشت میلیون و ۲۰۰ هزار نفر جمعیت است، تمام مردم آن برند «من نیویورک را دوست دارم» را نپذیرفتند و همین امر مدیران را به توسعه لوگوی NYC به عنوان نماد شهر سوق داد. برند جدید سازگاری بیشتری با تنوع منطقه‌ای و جمعیتی شهر داشته و توانسته است حامیان بیشتری را از سراسر آن به خود جلب کند.

مفهوم برندسازی شهری چیست؟/ شهرهای میزبان بهترین برندهای جهان

در سال ۲۰۰۷، درست یک سال پس از ظهور لوگوی جدید نیویورک، جمعیت گردشگران شهر افزایش ۱۷ درصدی را تجربه کرد، ضمن این‌که ایجاد ۳۷۰ هزار شغل جدید را به دنبال داشت. در سال ۲۰۰۸ بیش از ۴۷ میلیون نفر از مردم جهان به نیویورک سفر کردند و افزایش درآمد ۳۳ میلیارد دلاری را برای آن رقم زدند.

ملبورن، رونق گردشگری

برند مشهور ملبورن را یکی از شرکت‌های تبلیغاتی آمریکا توسعه داد و توانست جایگاه یکی از معروف‌ترین شهرهای جهان را از نگاه گردشگران برای پایتخت استرالیا به ارمغان بیاورد. برند ملبورن از زمان ظهور بسیار انعطاف‌پذیر و به یادماندنی بود، اما با گذر زمان از قدرت و هویتی ارزشمندتر در جهان برخوردار شد. بسیاری از کارشناسان برند M را به برتری، زندگی مدرن و پرشور برای ملبورن تعبیر کرده و مدعی شده‌اند این لوگو همواره بر ارزش شهر در سراسر جهان خواهد افزود.

مفهوم برندسازی شهری چیست؟/ شهرهای میزبان بهترین برندهای جهان

هلسینکی، بهبود هویت شهری

توسعه برند جدید هلسینکی به سال ۲۰۱۷ باز می‌گردد و توسعه آن هفت ماه طول کشید. جالب است بدانید که بیش از ۲۰۰ کارمند و خلاق شهر در ایجاد برند جدید طی این بازه زمانی طولانی مشارکت و قصد داشتند هویتی برای شهر ایجاد کنند که به راحتی قابلیت به ذهن سپرده شدن داشته باشد. برند جدید پایتخت فنلاند نقش مهمی در افزایش زیست‌پذیری آن و تبدیل شهر به یکی از بهترین نقاط دنیا برای زندگی ایفا کرده و در جذب سرمایه‌گذاران، مهاجران، گردشگران و گروه‌های ویژه مورد هدف مدیران بسیار اثربخش بوده است.

برند جدید هلسینکی بر اساس بخشی از نشان خاندان سلحشور شهر در دوران باستان توسعه داده شده است و گذشته آن را به تصویر می‌کشد، ضمن این‌که شکوه شهر را با آینده پیوند خواهد داد.

مفهوم برندسازی شهری چیست؟/ شهرهای میزبان بهترین برندهای جهان

پاریس، به تصویر کشیدن برج ایفل برای جذب گردشگران

برندی که پاریسی‌ها برای پایتخت فرانسه توسعه داده‌اند، کمی حیرت‌آور به نظر می‌رسد چراکه خیلی شبیه به یک برند شهری نیست. با این حال همین برند به شهرتی جهانی دست یافته و جذب گردشگران بی‌شماری را به دنبال داشته است.

یکی از مهم‌ترین استدلال‌هایی که تاکنون برای ایجاد برند جدید پاریس ارائه شده، تصویر برج ایفل در حرف A آن است که به نظر معقول می‌رسد. دلیل توسعه برند PARiS هرچه که باشد، آن‌چه مسلم است این‌که شهر پس از حضور این لوگوی ساده، زیبا و به‌یاد ماندنی از محبوبیت بسیار بیشتری میان گردشگران جهان برخوردار شده و رونق گردشگری در آن افزایش چشمگیری را تجربه کرده است.

مفهوم برندسازی شهری چیست؟/ شهرهای میزبان بهترین برندهای جهان

آمستردام، افزایش زیست‌پذیری شهری و فرصت‌های اشتغال

مدیران آمستردام، پایتخت هلند، در سال ۲۰۰۴ تصمیم گرفتند برند قدیمی شهر را تغییر و به ساکنان نشان دهند که از این پس مایل نیستند تنها بر حل مشکلاتی مانند اعتیاد تمرکز کنند، بلکه افزایش زیست‌پذیری و فرصت‌های شغلی در رأس اهداف آن‌ها قرار دارد. در این راستا، دیگر لوگوهایی مانند "آمستردام پیروز می‌شود» (Amsterdam has it) و «شهر کوچک، اقتصاد بزرگ» (Small City, Big Business) برای شهر معنی نداشت و « I am sterdam» جای آن را گرفت و در هویت بخشیدن به آن بسیار اثربخش واقع شد. اگرچه رنگ این برند از نشان خاندان شهر در گذشته گرفته شده است، با این حال دنیای مدرن آن را از گذشته شهر به عنوان «شهر گناه اروپا» جدا می‌کند و در مسیری جدید قرار می‌دهد.

گزارش‌ها حاکی از آن است که از زمان توسعه برند جدید آمستردام، تعداد گردشگران شهر افزایش چشمگیری را تجربه کرده و اقتصاد آن رونق یافته است. علاوه بر این، برند جدید پایتخت هلند را در لیست پنج شهر برتر میزبان برندهای معروف اروپا قرار داده و به تقویت هویت فرهنگی و افزایش قدرت آن در سطح جهانی منجر شده است.

مفهوم برندسازی شهری چیست؟/ شهرهای میزبان بهترین برندهای جهان

کد خبر 687984

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.