آغاز طرح پرورش ماهی گرمابی در پشت سدهای کهگیلویه و بویراحمد

رئیس سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد از اجرای طرح پرورش ماهی گرمابی در پشت سدهای مناطق گرمسیری استان خبر داد.

به گزارش ایمنا و به نقل از روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد، سیدعلی معتمدی‌پور، اظهار کرد: طرح‌های پنج هزار تنی پرورش ماهی در سد «چمشیر» و ۸۰۰ تنی سد «کوهبرد» از برنامه‌های مهم دولت سیزدهم برای رونق تولید ماهیان گرم‌آبی در کهگیلویه و بویراحمد است.

وی با بیان اینکه چهار ماه پیش ۲۰۰ هزار قطعه بچه ماهی کپور در سد «کوهبرد» شهرستان کهگیلویه رهاسازی شد، افزود: سد مخزنی «کوهبرد» در کیلومتر سه جاده دهدشت- بهبهان در جنوب شرقی شهرستان دهدشت در مسیر رودخانه کوهبرد بین دو روستای «پوزه کوهبرد» و «گدارخونی» قرار دارد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد خاطرنشان کرد: بررسی‌ها نشان می‌دهد وزن این بچه ماهی‌های یک گرمی به یک کیلوگرم افزایش پیدا کرده است.

آغاز طرح پرورش ماهی گرمابی در پشت سدهای کهگیلویه و بویراحمد

معتمدی‌پور تصریح کرد: ایجاد واحد پنج‌هزار تنی ماهی در پشت سد چمشیر، راه‌اندازی مزرعه پرورش ماهی در پشت سد کوهبرد و پرورش ماهی در شالیزارها از برنامه‌های دولت سیزدهم برای شکوفایی ظرفیت‌های مغفول پرورش ماهی در مناطق گرمسیری کهگیلویه و بویراحمد است.

وی اضافه کرد: در سفر روزهای ۲۶ و ۲۷ تیرماه امسال هیئت دولت به استان، تفاهم‌نامه ایجاد مزرعه پنج هزار تنی پرورش ماهی در قفس، پشت سد «چمشیر» در گچساران با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی منعقد شده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد ادامه داد: این تفاهم‌نامه ۱۰ هزار میلیارد ریالی با امضای استاندار و سرمایه‌گذار در حضور رئیس‌جمهور در سفر اخیر هیئت دولت منعقد شده است.

این طرح پشت سد «چمشیر» که بزرگترین سد غلتکی و بتنی خاورمیانه است اجرایی می‌شود. استان کهگیلویه و بویراحمد با آنکه از مساحت کشور سهم یک درصدی را به خود اختصاص داده‌است، اما ده درصد از آب‌های روان کشور را در اختیار دارد و از جمله استان‌های پرآب کشور محسوب می‌شود.

وجود ده درصد از روان‌آب‌های کشور در کهگیلویه و بویراحمد ظرفیت بسیار خوبی در بخش‌های مختلف کشاورزی را پیش‌روی سرمایه‌گذاران گذاشته است. تولید ماهی در ۲۷۰ مزرعه پرورش ماهی این استان سالانه بیش از ۲۲ هزار تن است و در این زمینه در رتبه سوم کشور قرار دارد.

کد خبر 687954

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.