۸۰ درصد موقوفات آذربایجان‌غربی داری سند تک‌برگ مالکیت هستند

مدیرکل اوقاف و امور خیریه آذربایجان غربی گفت: ۸۰ درصد موقوفات استان دارای سند تک‌برگی مالکیت هستند که از سوی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور صادر شده‌است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، حجت‌الاسلام ناصر جوانبخت امروز _شنبه ۲۵ شهریورماه_ در گفت‌وگو با خبرنگاران اظهار کرد: وقف سنت حسنه‌ای است که از صدر اسلام تاکنون ادامه داشته است.

وی با اشاره به ظرفیت زمین‌های وقفی در کمک به نهضت ملی مسکن افزود: ۱۵۵ هزار مترمربع در شهرستان‌های سلماس، تکاب، خوی، ارومیه، بوکان و ماکو داخل محدوده شهری هستند که به کمک نهضت ملی مسکن می‌توانند بیایند.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه آذربایجان‌غربی از توافق این اداره کل با راه و شهرسازی استان خبر داد و گفت: بر همین مبنا ۲۰ هزار مترمربع از اراضی موقوفه‌ای حاج نعمت در منطقه دیگاله برای ساخت مسکن ملی ارائه می‌شود.

وی با بیان اینکه موقوفه‌ها در حفظ احیا مرمت و آبادانی امانت در دست ما هستند، ادامه داد: یکی از مواردی که می‌توان به نحو شایسته از موقوفه‌ها استفاده کرد موضوع نهضت ملی مسکن است و در این خصوص وارد فاز عملیاتی خواهیم شد چون کارهای اداری آن رو به اتمام است.

جوانبخت با اشاره به اینکه خانه‌دار شدن اقشار کم درآمد جز دغدغه‌های اوقاف و واقفین است، تصریح کرد: طبق قانون دستگاه‌های دولتی مکلف به تأمین اراضی برای مسکن ملی هستند و موقوفات مستثنی هستند و همانند ملک شخصی افراد است و وظیفه شرعی ما حفظ منافع شرعی و قانونی موقوفه است.

وی تأکید کرد: در موقوفات هرچه درآمد باشد مستقیماً برای مردم هزینه می‌شود و اوقاف از موقوفه‌ها منتفع نیست.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه آذربایجان‌غربی با بیان اینکه از سال ۹۴ بیش از ۶۰۰ موقوفه جدید به موقوفات استان اضافه شده است، عنوان کرد: به واقفان جدید مشاوره‌های لازم از سوی معاونت‌های فرهنگی و حقوقی اداره کل اوقاف و امور خیریه ارائه می‌شود.

وی اظهار کرد: سازمان اوقاف بحث بهره‌وری موقوفات را به طور جدی پیگیری می‌کند و بنیاد توسعه و عمران موقوفات نیز که وابسته به سازمان اوقاف است مطالعات اقتصادی را انجام می‌دهد.

جوانبخت افزود: زمین‌های اوقاف که قابلیت سرمایه‌گذاری دارند را برای جذب سرمایه‌گذار معرفی می‌کنیم و باید از ظرفیت موقوفات در این راستا بهره‌مند شویم و به سود چندین برابری برسانیم.

وی گفت: برای سه سال متوالی اداره‌کل اوقاف و امور خیریه آذربایجان‌غربی جز استان‌های برتر کشور در حوزه تثبیت مالکیت موقوفات انتخاب شده‌است.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه آذربایجان‌غربی تصریح کرد: ۸۰ درصد موقوفات استان دارای سند تک‌برگی مالکیت هستند که از سوی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور صادر شده است.

وی خاطرنشان کرد: ۲۰ درصد مابقی نیز در دفتر اظهارنامه اداره کل ثبت و وقفیت‌شان مستند شده است.

کد خبر 687828

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.