هوش مصنوعی چه نقشی در بازیافت زباله‌های نساجی دارد؟

به منظور بازیافت زباله‌های نساجی در اروپا از ابزار مجهز به هوش مصنوعی استفاده می‌شود که می‌تواند جیب را از یقه و آستین را از قسمت پایین شلوار تشخیص دهد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، به نظر می‌رسد که اروپا در حال حاضر فقط یک درصد از منسوجات استفاده شده را بازیافت می‌کند. برای نمونه، کفش‌ها از مواد متعددی مانند پلی استر، فوم چرم تشکیل شده‌اند که به سختی از یکدیگر جدا می‌شوند، بنابراین بازیافت آن‌ها بسیار دشوار است. با این وجود، صنعت بازیافت به سرعت در حال پیشرفت است و یک شرکت فرانسوی به تازگی ربات‌های آینده‌نگری تولید کرده است که با جدا کردن اجزای کفش‌ها، از ورود چندین تن زباله به محل دفن زباله پیشگیری می‌کند.

اتحادیه اروپا اهداف بلندپروازانه‌ای برای بازیافت منسوجات تعیین کرده است، اما جدا کردن و دسته‌بندی لباس‌ها و کفش‌ها به سختی انجام می‌شود و زمانی که بازیافت می‌شوند برای مواردی مانند روکش کردن جاده یا سقف مورد استفاده قرار می‌گیرند. با پیشرفت تکنولوژی و صنعت و تولید دستگاه‌ها و ربات‌هایی در این زمینه، نحوه استفاده از زباله‌های نساجی بازیافتی تغییر می‌کند. ربات‌های تولید شده از یک حسگر مادون قرمز برای تشخیص مواد لباس استفاده می‌کند، خواه لباس ۸۰ درصد پنبه و ۲۰ درصد پلی‌استر یا ۵۰/۵۰ باشد. بنابراین می‌توان از این طریق همه موادی که ترکیب یکسانی دارند را کنار یکدیگر قرار داد. علاوه بر این، قسمت‌های سخت لباس‌ها مانند زیپ‌ها و دکمه‌ها را از پارچه جدا می‌کند.

یک دستگاه لیزر برش دیگر نیز تضمین می‌کند که پارچه هنگام جدا شدن از دیگر اجزا آسیب نمی‌بیند. همچنین، یک ابزار مجهز به فناوری هوش مصنوعی (AI) می‌تواند جیب را از یقه یا آستین را از قسمت پایین شلوار تشخیص دهد. قیمت این تجهیزات پیشرفته تقریباً دو میلیون یورو ارزیابی شده است. به منظور تسهیل بازیافت زباله‌های نساجی، بعضی از برندها از جمله Decathlon، از این پروژه حمایت کرده‌اند. این برند قصد دارد تا سال ۲۰۲۶ میلادی محصولاتی با طراحی صد درصد سازگار با محیط زیست ارائه دهد.

کد خبر 687726

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.