حفره لایه ازون تا چه سالی ترمیم می‌‎شود؟

اقدامات جهانی در مسیری قرار گرفته است که حفره لایه ازون به تدریج در حال بهبود یافتن است و نسبت به چهار سال پیش در وضعیت بهتری قرار دارد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، به نظر می‌رسد با توافق کشوهای مختلف برای توقف تولید مواد شیمیایی که تأثیر مخربی بر لایه محافظ ازون دارند، وضعیت لایه ازون در مسیر بهبود قرار گرفته است. این مواد شیمیایی نه تنها برای لایه ازون، بلکه برای سلامت انسان نیز مضر است و خطر بروز بیماری‌هایی مانند سرطان، مشکلات پوستی و آب مروارید را افزایش می‌دهد.

با توجه به گزارش‌های منتشر شده، میانگین اندازه حفره لایه ازون در ارتفاع ۳۰ کیلومتری جو زمین تا سال ۲۰۴۰ به سطح مربوط در سال ۱۹۸۰ نمی‌رسد و وضعیت آن در قطب شمال نیز تا سال ۲۰۴۵ به حالت عادی باز نمی‌گردد. ممکن است حفره لایه ازون در قسمت بالای قطب جنوب تا سال ۲۰۶۶ میلادی نیز ترمیم نشود.

به گفته کارشناسان، الگوهای طبیعی آب‌وهوا در قطب جنوب بر حفره لایه ازون تأثیر می‌گذارد و در فصل پاییز به اوج خود می‌رسد. به همین دلیل، حفره‌ها در چند سال گذشته اندکی بزرگ‌تر شده‌اند، اما روند کلی رو به بهبودی است. به طوری که این بهبودی سالانه دو میلیون نفر را از ابتلاء به سرطان پوست نجات می‌دهد. دانشمندان و حامیان محیط زیست در سراسر جهان چندین سال است که بر ترمیم حفره لایه ازون کار می‌کنند و استراتژی‌های مختلفی برای طبقه‌بندی مواد شیمایی تأثیرگذار بر آن مطرح کرده‌اند. این اقدامات جهانی در مسیری قرار گرفته است که می‌توان امیدوار بود وضعیت تا سال ۲۰۶۶ به میزان قابل‌توجهی بهبود پیدا کند.

کد خبر 687725

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.