چالش‌های سیاسی آمریکا در سال ۲۰۲۳

خبرگزاری دِهیل پیش‌بینی کرده است که پنج روایت سیاسی سرنوشت‌ساز از جمله چالش محبوبیت بایدن و پرونده قضایی ترامپ در ماه‌های آینده سرخط خبرها خواهند بود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، وبگاه خبرگزاری دِهیل نزدیک به کنگره آمریکا طی مقاله‌ای به چند مسئله مهم پیش‌روی سیاست آمریکا در ماه‌های آینده پرداخته است و مدعی شده که انتخابات ریاست جمهوری بعدی تا ۱۴ ماه دیگر برگزار نخواهد شد، اما به جرأت می‌توان گفت که پاییز امسال می‌تواند نقش بسزایی در شکل دادن رقابت برای کاخ سفید داشته باشد.

چالش‌های سیاسی آمریکا در سال ۲۰۲۳

مسئله اول این است که آیا بایدن می‌تواند محبوبیت از دست رفته خود را جبران کند؟ میزان محبوبیت جو بایدن، رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا، به طور عینی ضعیف است و در ماه آگوست نیز هیچ اتفاقی برای بهبود آن‌ها نیفتاد، علاوه بر این، برخی واکنش بایدن به آتش‌سوزی‌های جنگلی در جزایر هاوایی را ضعیف تلقی کرده و پسرش هانتر نیز وارد آشفتگی حقوقی جدیدی شد.

رضایت رای‌دهندگان از عملکرد بایدن طبق نظرسنجی‌های ملی نزدیک به ۴۲ درصد است، با وجود اینکه رئیس جمهور سابق تاکنون دو بار استیضاح شده، چهار بار متهم شده و به ۹۱ جرم جنایی متهم شده است، بایدن در نظرسنجی‌های فرضی انتخاباتی مقابل ترامپ همچنان هم‌تراز است.

به گفته دِهیل، تیم بایدن امیدوار است که یک کارزار تبلیغاتی ۲۵ میلیون دلاری – که از ۲۳ آگوست، همزمان با اولین مناظره جمهوری‌خواهان آغاز می‌شود – چارچوب سیاسی فعلی را بازتعریف خواهد کرد.

آن‌ها امیدوارند که این اقدام، توجه را به سمت کارنامه اقتصادی بایدن از جمله ایجاد گسترده شغل کمک کند، رئیس‌جمهور و متحدانش همچنین می‌توانند تأثیر قوانینی را که تاکنون در دوره بایدن تصویب شده برجسته کنند مانند کاهش احتمالی قیمت ۱۰ داروی کلیدی که اوایل این هفته اعلام شد.

چالش‌های سیاسی آمریکا در سال ۲۰۲۳

در ادامه این گزارش نوشته شده است که دموکرات‌ها همچنین می‌توانند سر موضوع سقط جنین افکار عمومی را بسیج کنند، بایدن و معاونش کامالا هریس خود را به عنوان مدافعان سرسخت حقوق باروری معرفی می‌کنند، متحدان آن‌ها معتقدند که این موضوع یک برگ برنده سیاسی است.

با این حال، سن بایدن یک نگرانی جدی برای بسیاری از رأی‌دهندگان است، نظرسنجی اخیر آسوشیتدپرس و NORC نشان داد که ۷۷ درصد از کل بزرگسالان معتقدند که او برای دوره دوم ریاست جمهوری مناسب نیست؛ بایدن که در حال حاضر مسن‌ترین رئیس‌جمهور تاریخ است و تا پایان دوره دوم ریاست جمهوری ۸۷ ساله خواهد بود.

همچنین شواهد کمی وجود دارد مبنی بر اینکه تمرکز او بر «بایدنومیکس» (اقتصاد بایدنی) مورد تأیید رای‌دهندگان هست یا نه؛ بیشتر نظرسنجی‌ها نشان می‌دهند که عملکرد بایدن در اقتصاد مورد تأیید مردم نیست که شاید نشانی از این است که رای‌دهندگان همچنان از تورم بالای سال گذشته آسیب دیده‌اند.

چالش‌های سیاسی آمریکا در سال ۲۰۲۳

به گفته دِهیل، سنت سالانه جر و بحث بر سر تصویب بودجه و خطر تعطیل شدن دولت فدرال سوال دومی هست که می‌تواند در سیاست آمریکا جنجال به پا کند؛ اینکه آیا آن‌ها می‌توانند تا ۳۰ سپتامبر حداقل در مورد طرح مخارج کوتاه مدت به توافق برسند یا خیر، سوال بزرگی است که ممکن است به توانایی رئیس کوین مک‌کارتی (نماینده جمهوری‌خواه کالیفرنیا) برای بدست آوردن یک توافق از حزبش بستگی داشته باشد.

ریسک چنین حرکتی بالا است، اما اگر تعطیلی رخ دهد، به احتمال زیاد شانس جمهوری‌خواهان برای حفظ اکثریت ناچیز خود در کنگره در پاییز آینده آسیب برساند.

چالش‌های سیاسی آمریکا در سال ۲۰۲۳

مسئله سوم این است که آیا بایدن استیضاح خواهد شد؟ براساس گزارش دهیل، بسیاری از جمهوری‌خواهان مجلس نمایندگان، دو استیضاح ترامپ را حملاتی سیاسی می‌دانند که نباید به مرحله اجرایی می‌رسیدند.

این صداهای جمهوری‌خواه اکنون که از اکثریت مجلس برخوردار هستند، مشتاق هستند که انتقام بگیرند، آغاز تحقیقات در میزان مشارکت بایدن در فساد مالی فرزندش به این معنا نیست که مجلس نمایندگان به استیضاح بایدن رأی خواهد داد، اما در صورت آغاز شدن این تحقیقات جلوگیری از عواقب و رویه‌های آتی دشوار خواهد بود.

با این حال، صدور رأی توسط سنا برای استیضاح بایدن غیرممکن است، به همین خاطر برخی از جمهوری‌خواهان مجلس نمایندگان و سنا این تلاش را خطرناک و بیهوده می‌دانند.

چالش‌های سیاسی آمریکا در سال ۲۰۲۳

مسئله چهارم این است که آیا فردی می‌تواند ترامپ را در رقابت بر سر نمایندگی حزب جمهوری‌خواه به چالش بکشد؟ از نظر نویسندگان مقاله دهیل، تاکنون هیچکس در نبرد برای نامزدی جمهوری‌خواهان به فاصله قابل توجهی از ترامپ نرسیده است و وی در صدر محبوبیت به سر می‌برد؛ ترامپ از مشکلات کمپین دِسنتس سود برده است، رتبه‌بندی نظرسنجی فرماندار فلوریدا از زمانی که وی به‌طور رسمی تلاش خود را در ماه می آغاز کرد کاهش یافته است.

دِهیل در پاسخ به این سوال اینگونه نتیجه‌گیری کرده است که البته این امکان وجود دارد که برخی از مدعیان دیگر (نیکی هیلی یا مایک پنس) بتوانند رقابت را به نفع خود تمام کنند، اما اینکه آیا هر نامزد دیگری می‌تواند صدرنشینی ترامپ در نمایندگی حزب را مختل کند، یکی از بزرگترین سوالات در سیاست آمریکا است، اگر نظرسنجی‌ها شکل فعلی خود را تا پایان سال حفظ کنند، دور از تصور است که کسی به غیر از ترامپ نماینده حزب جمهوری‌خواه باشد.

چالش‌های سیاسی آمریکا در سال ۲۰۲۳

مسئله پنجم این است که آیا پرونده‌های قضائی ترامپ می‌تواند او را به زمین بزنند یا نه؟ خبرگزاری دهیل این گونه پاسخ داده است که تاکنون هیچ نشانه‌ای مبنی بر تأثیر منفی مشکلات قضائی ترامپ در نبرد برای نامزدی حزب جمهوری‌خواه وجود نداشته است.

در واقع، او پس از هر بار کیفرخواست، از افزایش جذب حمایت مالی لذت برده است، تمرکز رسانه‌ها بر پرونده‌های قانونی او، بسیاری از مقامات جمهوری‌خواه را مجبور به دفاع از ترامپ کرده است؛ هیچ پیش‌بینی دقیقی وجود ندارد که نمایش بی‌سابقه یک رئیس‌جمهور سابق در محاکمه چگونه می‌تواند بر رقابت‌های ریاست جمهوری تأثیر بگذارد.

کد خبر 687445

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.