گره شانس؛ پلی بدون آغاز و پایان در چین

پل «لاکی‌ناوت» با ترجمه تحت‌الفظی «گره شانس»، یک ساختار توپولوژیکی جذاب بدون هیچ نقطه آغاز و پایان است که وجود یک ستون فقرات فولادی ۶۰۰ فوتی آن را به یک حلقه بی‌نهایت تبدیل کرده است.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، گره شانس یک پل خرپایی قرمز روشن است که روی رودخانه دراگون کینگ بندرگاه چانگشا در چین قرار دارد. این پل منحصربه‌فرد هم‌چون بند کفش بهم می‌پیچد و در هم گره می‌خورد. ستون فقرات فولادی ۶۰۰ فوتی (کمتر از ۱۸۳ متر)، این پل را به یک حلقه بی‌نهایت، بدون هیچ نقطه آغاز و پایان مشخص، تبدیل می‌کند. ساختاری که باعث می‌شود طراحان از گره شانس با عنوان حلقه موبیوس یاد کنند.

حلقه یا نوار موبیوس یک شگفتی ریاضیات است که در آن دو لبه یک‌نوار با چرخشی در لبه انتهایی رو یکدیگر قرار گرفته و بهم متصل می‌شوند. سطح به‌وجود آمده تنها یک رو دارد و حرکت روی آن منجر به پیمودن بی‌نهایت مسیر بدون رسیدن به انتها می‌شود، چون تلاش‌ها برای رسیدن به نقطه پایان همواره به نقطه آغاز می‌رسد.

گره شانس؛ پلی بدون آغاز و پایان در چین

طراح گره شانس که به‌واسطه ایجاد گذرگاه‌های غیر معمولش شهرت دارد، در گذشته نیز پلی برای عبور خفاشان و البته عابران پیاده در شهر مانستر هلند طراحی کرده بود. این طراح پل دیگری نیز در هلند ساخته است که در روزهای خاصی از سال تا حدی در آب غوطه‌ور می‌شود، اما به‌لحاظ بصری، گره شانس ناب‌ترین پل موجود تا این لحظه به‌شمار می‌رود.

گره شانس در واقع سه پل است که در قالب یک پل بافته شده و هر سه در کنار هم به‌عنوان یک ساختار واحد عمل می‌کنند. طراح پل آن با علم به این امر طراحی کرد که پل باید حداقل ۷۸ فوت (کمتر از ۲۴ متر) بالاتر از سطح رودخانه باشد تا قایق‌ها از زیر آن عبور کنند. وی همچنین می‌دانست که شیب‌دارترین خط زمین نمی‌تواند بیشتر از ۳۴ درجه باشد تا پله‌ها را برای عبور عابر پیاده راحت نگه دارد. این پارامترها مسیرهای پل را گسترده و منحنی‌های آن را صاف نگه می‌داشتند، در نتیجه کمی شبیه ترن هوایی کودکان در شهربازی است.

هنگام توسعه شکل اولیه پل، چالش اصلی معماران طراحی تقاطعی بود که عابران پیاده را قادر می‌سازد از یک مسیر به مسیر دیگر بروند. با این حال پل کامل شد و اکنون در پنج نقطه اتصال هم‌پوشانی دارد که با فراهم آوردن نوعی پشتیبانی ساختاری به‌عنوان مسیرهایی عمل می‌کنند که از طریق آن عابران پیاده می‌توانند به مسیرهای مختلف دسترسی داشته باشند.

گره شانس؛ پلی بدون آغاز و پایان در چین

عابران پیاده برای رفتن از یک پل به پل دیگر می‌توانند از دروازه‌های ماه عبور کنند که گذرگاه‌های دایره‌ای مورد استفاده در معماری باغ سنتی چینی است.

به این ترتیب از آنجا که پل‌ها نیز دارای شاخص‌های استعاری هستند و با بهره‌گیری از همین ویژگی می‌توانند نه تنها دو بخش از یک فضا، بلکه افراد، مکان‌ها، نیازها و تجربیات را به هم مرتبط می‌کنند، گره شانس سازه‌ای فراتر از یک مسیر مناسب برای تردد است و می‌تواند نه تنها انسان، بلکه روح او را از سویی به سوی دیگر ببرد، آن هم در حلقه‌ای بی‌نهایت که نه آغاز دارد و نه پایان.

کد خبر 687263

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.