بازار بروکسل نمونه موفق هدررفت صفر انرژی

بروکسل میزبان بازار پایداری است که توانسته با استفاده از اصل گردش انرژی، مزرعه کشت سبزیجات و پرورش آبزیان را با استفاده از تکنیک آکواپونیک، همزمان از طریق انرژی هدررفته مدیریت کند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، بحران هزینه‌های زندگی و شرایط اضطراری آب‌وهوا، صنایع را مجبور کرده است تا در رویکرد خود نسبت به شیوه‌های تولید و مصرف انرژی روزمره خود تجدید نظر کنند.

در قلب بروکسل، بزرگترین بازار سرپوشیده شهر برای سبزیجات و محصولات تازه موسوم به «فود مت»، به تعهد خود به بهره‌وری انرژی و شیوه‌های پایدار افتخار می‌کند.

نکته برجسته این بازار، مزرعه شهری است که در پشت بام ساختمان قرار دارد؛ با استفاده از گرمای هدررفته ساختمان، در این مزرعه به پرورش سبزیجات و ماهی پرداخته می‌شود.

بازار بروکسل نمونه موفق هدررفت صفر انرژی

در این بازار مواد غذایی، اتاق‌های سرد بسیاری وجود دارد که خنک نگه داشتن آن‌ها، با تولید گرما همراه است. مسئولان این بازار با بهره‌برداری از این انرژی، گلخانه‌های این مرکز را گرم و در حالتی دیگری استخرهای پرورش ماهی را خنک می‌کنند. آب در بخش آبزی‌پروری مزرعه آکواپونیک بروکسل در یک مدار بسته قرار دارد به‌طوری‌که کاملاً در سیستم گردش می‌کند.

مزرعه آزمایشی بازار بروکسل که از سال ۲۰۱۸ عملیاتی شده است، از تکنیک آکواپونیک (فرایند فیلتر کردن فضولات ماهی از آب برای استفاده به عنوان کود) برای تولید ۲۰۰ هزار گلدان ریحان و سایر گیاهان معطر و پرورش ۲۰ تن ماهی قزل‌آلا در سال استفاده می‌کند.

بازار بروکسل نمونه موفق هدررفت صفر انرژی

آکواپونیک به سیستمی اطلاق می‌شود که فعالیت‌های کشاورزی را با پرورش حیوانات آبزی در محیط‌های محدود و مشخص‌شده ترکیب می‌کند.

این بازار به عنوان چراغ راهی برای اهداف اقلیمی عمل می‌کند و نمونه موفق کشاورزی پایدار شهری است.

بازار بروکسل مزیت‌های زیادی از ایجاد فرصت‌های اشتغال پایدار گرفته تا فراهم آوردن تنوع زیستی، بهره‌وری از آب باران و جذاب‌تر کردن منظر شهری را به وجود آورده است.

بودجه این پروژه ۱۸ میلیون یورو بوده است که ۶ میلیون یورو آن از سیاست انسجام اروپا تأمین شده است.

کد خبر 687200

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.