نصف‌جهان به‌دنبال «دقیق‌سازی ارتفاع ساختمان‌ها»

تعداد طبقات مجاز برای هر ساختمان در پروانه صادره از سوی شهرداری مشخص می‌شود؛ با توجه به راه‌اندازی سامانه اصنو، تلاش شد که این اقدام در نصف‌جهان به‌صورت الکترونیکی انجام شود که یکی از زیرساخت‌های آن نظام ارتفاعی است، بنابراین تلاش شد با دریافت مصوبه کمیسیون ماده ۵، به ‎نتیجه مناسبی برسد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، ساختمان، سازه‌ای برای سکونت است و به عنوان سرپناه یا برای کار ساخته می‌شود که محیط را به دو بخش بیرون و درون تقسیم می‌کند؛ با پیشرفت علوم مهندسی در زمینه‌های مختلف از جمله ساخت‌وساز و تغییر سیاست‌های مدیریت‌های شهر و کشور مبنی بر پیشگیری از گسترش افقی شهرها، افزایش بلندمرتبه‌سازی به‌ویژه در کلان‌شهرها مد نظر قرار گرفته است که این موضوع به‌ویژه در توسعه شهرها و سیاست گذاری‌های عمده مؤثر خواهد بود و به ساختمان‌های بالاتر از شش طبقه گفته می‌شود.

از جمله مسائل و چالش‌های کلان توسعه شهری که طرح‌های توسعه شهری به ویژه در کلانشهرها مطرح بوده؛ از یک طرف، موضوع کنترل گسترش و رشد شهر در اراضی پیرامونی و از طرف دیگر، توسعه و رشد درونی شهر از جمله؛ کنترل تراکم و ارتفاع است.

نظام ارتفاعی شهرها، همان تعداد طبقات مجازی است که در پروانه ساختمانی درج می‌شود و مالک طبق آن برای احداث ساختمان ساختمان اقدام می‌کند؛ شهرداری به‌عنوان متولی صدور پروانه ساختمانی بر این موضوع نظارت دارد.

شهرداری اصفهان از سال‌ها قبل برای صدور الکترونیکی پروانه ساختمانی تلاش می‌کرد و از ابتدای تیرماه سال گذشته بود که صدور پروانه ساختمانی در اصفهان تحویل سامانه اصنو شد؛ با توجه به این موضوع باید ارتفاع مجاز ساختمان‌ها در هر پهنه‌ای در سامانه بارگذاری می‌شد تا کمترین میزان مراجعه شهروندان به مناطق شهرداری اتفاق بیفتد و شعار «در خانه پروانه بگیرید» نیز محقق شود.

تلاش شهرداری در همین راستا در حال انجام بود و برای چند منطقه نیز طرح دقیق‌سازی ارتفاعات مجوز کمیسیون ماده ۵ به‌عنوان کمیسیون ذی‌صلاح دریافت شده است.

نصف‌جهان به‌دنبال «دقیق‌سازی ارتفاع ساختمان‌ها»

شهرداری اصفهان طرح پیشنهادی خود را به‌صورت گذربندی تدوین و به کمیسیون ماده ۵ ارسال کرده است

رسول میرباقری، رئیس کمیسیون عمران، شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر اصفهان می‌گوید: موضوع دقیق‌سازی ارتفاعات، از سال‌های قبل نیز در شهرداری اصفهان مسبوق به سابقه بوده است.

وی می‌افزاید: اختلاف نظری بین طرح تفصیلی و طرح بازنگری شهر اصفهان که حوالی سال ۱۳۹۱ ابلاغ شده است، وجود داشت و در طول زمان نیز پروانه ساختمانی برای پلاک‌ها طبق نظر مدیران مناطق صادر شده است.

رئیس کمیسیون عمران، شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر اصفهان خاطرنشان می‌کند: شرکت مشاور طرح تفصیلی، کد ارتفاعی شهر اصفهان را به‌صورت پهنه‌ای دیده بود که گاهی به دلیل مشرفیت و سایه‌اندازی ملک شمالی، عرض گذر و مساحت پلاک، مشکل‌ساز بود، بنابراین شهرداری لاجرم به سمت دقیق‌سازی ارتفاعات رفت و مصوبات کمیسیون ماده ۵ برای این طرح در مناطق هفت و ۱۲ دریافت شد.

در صورت تحقق دقیق‌سازی ارتفاعات، به سمت الکترونیکی شدن فرایند صدور پروانه ساختمانی می‌رویم و حتی خریدار با استعلام از شهرداری، کد ارتفاعی آن را دریافت خواهد کرد.

وی ادامه می‌دهد: یکی از ایراداتی که از سوی کمیسیون ماده ۵ مطرح شد، این بود که اگر بخواهیم دقیق‌سازی ارتفاعات را انجام دهیم، سرانه‌های خدماتی نیز مورد توجه باشد که شهرداری اصفهان طرح پیشنهادی خود را به‌صورت گذربندی تدوین و به این کمیسیون ارسال کرد و در جلسات کارگروه امور زیربنایی به طرح تبدیل شد، اما خروجی از آن ندیده‌ایم و امیدواریم با پیگیری مسئولان شهری، دقیق‌سازی ارتفاعات انجام شود.

میرباقری تصریح می‌کند: در صورت تحقق دقیق‌سازی ارتفاعات، به سمت الکترونیکی شدن فرایند صدور پروانه ساختمانی می‌رویم و حتی خریدار با استعلام از شهرداری، کد ارتفاعی آن را دریافت خواهد کرد، زیرا در حال حاضر ممکن است مقداری بی عدالتی وجود داشته باشد و تناقض و نارضایتی‌هایی بین شهروندان به وجود می‌آید.

وی ادامه می‌دهد: به‌رغم اینکه قرار بود تحقق دقیق‌سازی کد ارتفاعی تا پایان اردیبهشت‌ماه انجام شود، اما مواردی از آن روی زمین مانده است و شهرداری و شهروندان که می‌خواستند از فرصت‌های خود استفاده کنند، در بلاتکلیفی هستند.

نصف‌جهان به‌دنبال «دقیق‌سازی ارتفاع ساختمان‌ها»

«دقیق‌سازی ارتفاعات» با هدف حذف امضاهای طلایی و مقابله با فساد و رانت‌ها

وحید مهدویان، معاون شهرسازی و معماری شهردار اصفهان در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا می‌گوید: یکی از فرایندهایی که در شهرداری اصفهان از سال ۱۳۸۰ تاکنون اتفاق می‌افتاد، تشکیل شورایی تحت عنوان «شورای ویژه شهرسازی» بود که به استناد آن بسیاری از پلاک‌هایی که درخواست کدهای مازاد ارتفاعی بر طرح‌های مصوب بود، تأیید می‌شد و ملاک عمل در مناطق پانزده‌گانه شهرداری اصفهان قرار می‌گرفت.

وی می‌افزاید: با توجه به رویکرد دوره ششم مدیریت شهری برای حذف امضاهای طلایی و مقابله با فساد و رانت‌های از این قبیل، شهرداری اصفهان طرحی تحت عنوان «دقیق‌سازی ارتفاعات» را آماده کرد و نوزدهم دی‌ماه ۱۴۰۰ با حضور معاون شهرسازی و معماری وزارت راه و شهرسازی ارائه شد که طبق آن بافت‌های جدید _بافت‌های تاریخی به دلیل مسائل هویتی مشمول افزایش ارتفاع نمی‌شود و بافت‌های فرسوده نیز ضوابط خود را دارد_ از نظر ساخت‌وسازها و ارتفاعات بررسی شد و در مجموع شش هزار هکتار با حفظ سرانه جمعیتی در طرح جامع به عنوان سند بالادستی و سرانه خدماتی، اصلاحی روی ارتفاعات آن انجام شد.

معاون شهرسازی و معماری شهردار اصفهان خاطرنشان می‌کند: یعنی با رعایت ضوابط و مقررات شهرسازی از نظر عرض گذر و مساحت پلاک، در نقاطی که ظرفیت افزایش ارتفاع وجود داشت، کد ارتفاعی را ارتقا دادیم و در پهنه‌هایی که به دلیل محدودیت عرض گذر، مساحت پلاک و از این قبیل موارد، امکان افزایش ارتفاع وجود نداشت، کد ارتفاعی پهنه کاهش یافت؛ در واقع رویکرد کاهشی و افزایشی با توجه به شکل‌گیری ساختمان‌ها در سال‌های اخیر، برای شش هزار هکتار بافت جدید شهری با هدف تولید مسکن با توجه به رویکرد دولت در راستای سرمایه‌گذاری روی این حوزه انجام شد.

وی ادامه می‌دهد: طرح دقیق‌سازی ارتفاعات بر اساس طرح‌های بالادستی، ضوابط و مقررات شهرسازی همچون رعایت ایمنی و موارد آتش‌نشانی تهیه شد و از ششم خردادماه ۱۴۰۱، در جلسات دفتر فنی استانداری اصفهان با حضور نمایندگان شهرداری، اداره کل راه و شهرسازی، استانداری، آموزش و پرورش و دانشگاه علوم پزشکی به‌صورت منطقه به منطقه مورد بررسی قرار گرفت و تأیید شد و سپس برای تصویب به کمیسیون ماده ۵ ارسال شد.

مهدویان با بیان اینکه تهیه طرح دقیق‌سازی موجب شد بر اساس نیازهای موجود شهر و رعایت این ضوابط و مقررات، بتوانیم تعادلی در حوزه ساخت‌وساز و ارتفاعات ساختمان ایجاد کنیم، اضافه می‌کند: فرایند قانونی اینگونه است که طرح‌ها پس از تصویب کمیسیون ماده ۵ لازم‌الاجرا خواهد بود که این طرح از سوی دبیرخانه در جلسه این کمیسیون مطرح نشد و موجب معطلی آن شد.

وی ادامه می‌دهد: پانزدهم بهمن‌ماه سال گذشته جلسه‌ای در دفتر استاندار با حضور رئیس شورای اسلامی شهر و شهردار اصفهان، مدیرکل راه و شهرسازی و معاون امور عمرانی استانداری برگزار و مقرر شد طرح دقیق‌سازی ارتفاعات تا پایان فروردین‌ماه امسال فرایند قانونی خود را در کمیسیون ماده ۵ طی کند و تعیین تکلیف شود؛ البته این اقدام تا پایان مهلت مقرر انجام نشد و به رغم «دستور استاندار اصفهان» موضوع در این کمیسیون مطرح نشد که موجب ایجاد بلاتکلیفی شد.

در حال حاضر ملاک عمل شهرداری، ضوابط و مقررات و به‌طور مشخص، ارتفاعات مصوب بازنگری طرح جامع شهر اصفهان ۱۳۹۳ است و درخواست داریم مدل «بازتنظیم نظام پهنه‌بندی تراکم‌ساختمان» در کمیسیون ماده ۵ مورد بازبینی قرار گیرد.

معاون شهرسازی و معماری شهردار اصفهان تاکید می‌کند: در واقع روال ۲۰ ساله‌ای در شهرداری وجود داشت که بدون مصوبه کمیسیون ماده ۵، تصمیم‌گیری‌های داخلی انجام و پروانه ساختمانی خلاف صادر می‌شد که برای قانون‌مند کردن این فرایند، طرحی تحت عنوان دقیق‌سازی ارتفاعات تهیه شد اما مصوبه از این کمیسیون مصوب دریافت نکرد.

وی اضافه می‌کند: رویکرد کاهشی و افزایشی با توجه به شکل‌گیری ساختمان‌ها در سال‌های اخیر که در اصفهان مطرح شده بود، هشتم خردادماه سال جاری در شورای عالی شهرسازی و معماری رسید و مدل «بازتنظیم نظام پهنه‌بندی تراکم‌ساختمان» مطرح و به تمام استان‌ها ابلاغ شد که استان‌ها نیز با استفاده از این مدل در حال بازبینی نظام پهنه‌بندی ارتفاعات با هدف تولید مسکن هستند.

مهدویان تصریح می‌کند: همچنین به شهرداری اعلام شد که به‌صورت گذرهای شکل‌گرفته طرح را تهیه و ارسال کند که ۱۹۷ مکاتبه در همین رابطه با دبیرخانه کمیسیون ماده ۵ انجام شد، اما این موارد در جلسات کمیسیون مطرح نشد.

وی اضافه می‌کند: در حال حاضر ملاک عمل شهرداری، ضوابط و مقررات و به‌طور مشخص، ارتفاعات مصوب بازنگری طرح جامع شهر اصفهان ۱۳۹۳ است و درخواست داریم مدل «بازتنظیم نظام پهنه‌بندی تراکم‌ساختمان» در کمیسیون ماده ۵ مورد بازبینی قرار گیرد.

معاون شهرسازی و معماری شهردار اصفهان با بیان اینکه مدل بازتنظیم نظام پهنه‌بندی تراکم‌ساختمان، مدلی فنی و قانون‌مند است که توسط شورای عالی شهرسازی و معماری مصوب شده و باید توسط کمیسیون ماده ۵ تصویب و بن‌بست ایجاد شده تعیین تکلیف شود، تاکید می‌کند: شهرداری اصفهان در قالب‌های منطقه‌ای، گذربندی و پهنه‌ای به استناد مدل «بازتنظیم نظام پهنه‌بندی تراکم‌ساختمان» طرحی را آماده‌سازی و به این کمیسیون ارائه کرده است و در صورت تصویب آن، موضوع ارتفاعات در بستری به‌طور کامل قانونی، حل و فصل خواهد شد و پاسخگویی منطقی، قانون‌مند و بر اساس واقعیت شهر به متقاضیان خواهیم داشت.

وی ادامه می‌دهد: برای تهیه طرح دقیق سازی ارتفاعات، پهنه‌های بافت فرسوده و بافت تاریخی و پهنه‌هایی _همچون سپاهان‌شهر و شهرک شهید کشوری_ که مصوبات مورد خود را دارد حذف شده است و از کل ۲۴ هزار هکتار محدوده شهر اصفهان، حدود شش هزار هکتار شناسایی و دقیق‌سازی شد تا تعادلی بین ارتفاعات ایجاد شود.

نصف‌جهان به‌دنبال «دقیق‌سازی ارتفاع ساختمان‌ها»

بازنگری نظام ارتفاعی طرح تفصیلی شهر اصفهان برای مبارزه با فساد و دلالی

عبدالرسول جان‌نثاری، کارشناس حوزه مسکن می‌گوید: در طرح تفصیلی شهر، نظام ارتفاعی برای ساختمان‌ها تعریف شده است تا مشخص باشد هر پهنه چه کد ارتفاعی داشته باشد.

وی با بیان اینکه در طول زمان، تخلفات و تغییراتی در نظام ارتفاعی ساختمان‌ها در شهرداری وجود داشته است و دوره‌های مختلف نیز این اتفاقات رخ می‌داده است، افزود: رویکرد خوبی که در شورای اسلامی شهر اصفهان، به‌ویژه دوره ششم وجود دارد، این است که برای مبارزه با فساد، دلالی و زیاده‌خواهی‌ها همچون پول‌های ناسالم که «علی قاسم‌زاده» شهردار اصفهان مطرح کرد، بازنگری نظام ارتفاعی طرح تفصیلی شهر و دریافت مصوبه آن و بارگذاری این اطلاعات بر بستر سامانه اصنو را در اختیار شهروندان قرار دهیم.

کارشناس حوزه مسکن با بیان اینکه شهرداری اصفهان و اداره کل راه و شهرسازی از نظر نظام ارتفاعی به هماهنگی مناسبی نرسیدند، خاطرنشان می‌کند: گفته می‌شود این نظام ارتفاعی برای تعدادی از مناطق شهر مصوب یا تأیید شده است که باید بپرسیم سایر مناطق چه وضعیتی دارد؟

به گزارش ایمنا، پس از گذشت حدود ۱۴ ماه از راه‌اندازی سامانه اصنو، هنوز هم ضعف‌های این سامانه برای شهروندان دردسرهایی را ایجاد می‌کند که البته فعالیت و تلاش مسئولان شهری بر رفع این دغدغه‌ها بوده است.

با تکمیل فرایند تصویب طرح پیشنهادی شهرداری اصفهان در زمینه نظام ارتفاعی شهر، بخش زیادی از فرایند صدور پروانه ساختمانی الکترونیک می‌شود و به‌صورت قانون‌مدارانه و شفاف، کد ارتفاعی ملک به شهروند اعلام خواهد شد.

کد خبر 686898

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.