تخریب بناهای تاریخی مراکش به‌دنبال وقوع زلزله

شهرها، روستاها و بناهای تاریخی ثبت‌شده یونسکو در مراکش در اثر زلزله شدید به‌شدت آسیب دیده‌اند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، وقوع زلزله‌ای به قدرت ۶.۸ ریشتر، منطقه ایغیل در نزدیکی رشته‌کوه‌های اطلس مراکش را لرزاند. این زلزله قوی‌ترین زمین‌لرزه‌ای است که طی بیش‌از یک قرن گذشته در مرکز کشور رخ داده است و کانون آن تنها در ۷۲ کیلومتری جنوب غربی مراکش، چهارمین شهر بزرگ کشور و یک مقصد گردشگری محبوب قرار داشت. طبق ادعای شاهدان عینی چندین شهر دوردست واقع در دامنه کوه‌ها به‌طور کامل ویران شده‌اند.

تخریب بناهای تاریخی مراکش به‌دنبال وقوع زلزله

برآوردها تعداد قربانیان را تاکنون بیش از ۲۸۰۰ نفر و حجم وسیعی از مجروحان را نشان می‌دهد، با این حال احتمال افزایش آمار در هر لحظه وجود دارد، چراکه خدمات‌رسانی به چندین شهر و روستا در ارتفاعات کوهستانی دشوار است. گزارش‌ها همچنین حاکی از آن است که این زلزله در کنار تلفات انسانی، چندین مکان تاریخی مراکش از جمله مکان‌های ثبت‌شده میراث جهانی یونسکو را نیز تحت تأثیر قرار داده است.

تخریب بناهای تاریخی مراکش به‌دنبال وقوع زلزله

در حالی که میزان خسارت هنوز مشخص نیست، گزارش شده است که شهر قدیمی مراکش بیشترین تأثیر را از وقوع زلزله گرفته است. این شهر قدیمی که به‌عنوان مدینه مراکش شناخته می‌شود از سال ۱۹۸۵ در فهرست میراث جهانی یونسکو قرار دارد و دارای ساختمان‌هایی است که قدمت آن‌ها به قرن یازدهم بازمی‌گردد. این شهر به‌عنوان یک مرکز سیاسی، اقتصادی و فرهنگی بنا شده است و به چندین مکان میراث فرهنگی و تاریخی از جمله مسجد کوتوبیا، مسجد قصبه، سردرها و باغ‌های تاریخی مزین بود. اماکن دیدنی معماری این شهر در دوران بعدی شامل کاخ باندیا، مدرسه بن یوسف، مقبره‌های سعدیان و میدان جامع‌الفنا می‌شد.

تخریب بناهای تاریخی مراکش به‌دنبال وقوع زلزله

گزارش‌ها نشان می‌دهد که مناره ۶۹ متری مسجد معروف کوتوبیا سالم مانده، اما مناره معروف به «بام مراکش» دچار ترک‌های قابل توجهی شده است. مناره مسجد جامع خربوش در گوشه میدان معروف جامع‌الفنا نیز فرو ریخته و گمان می‌رود کل مسجد در خطر باشد. گزارش‌ها همچنین نشان می‌دهند که بخش‌هایی از دیوارهای ماسه‌سنگ قرمز معروف که شهر قدیمی را احاطه کرده‌اند، به‌شدت آسیب دیده و آوار کوچه‌ها را به‌حدی مسدود کرده است که خدمات‌رسانی تیم‌های امداد بیش‌از اندازه دشوار به‌نظر می‌رسد. مسجد تینمل مراکش متعلق به قرن دوازدهم نیز به‌طور کامل ویران شده است.

تخریب بناهای تاریخی مراکش به‌دنبال وقوع زلزله

تأثیر زلزله در بخش‌های مدرن مراکش بسیار کم بوده است، با این حال بدترین تخریب در مناطق دوردست کوه‌های اطلس دیده می‌شود. استان الحوض یکی از مناطقی محسوب می‌شود که بیشترین آسیب را دیده است. از سوی دیگر ۲۰۰ ساختمان روستای ایجوکاک با خاک یکسان و بسیاری از روستاها منزوی و دور از دسترس شده است.

کد خبر 686850

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.