در اربعین ۱۴۰۲ چه گذشت؟

براساس اظهارات مسئولان، اقدامات و خدمات انجام شده در اربعین ۱۴۰۲ از سوی سازمان اورژانس کشور، جمعیت هلال‌احمر و فراجا در مقایسه با سال‌های پیشین افزایش داشته و شرایط بهتر بهداشتی، امدادی و انتظامی را برای زائران فراهم کرده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، گزارش‌های منتشر شده از سوی دستگاه‌های مختلف حاکی از آن است که راهپیمایی اربعین در سال جاری در شرایط سالم‌تر و ایمن‌تری در مقایسه با سال‌های قبل برگزار شده است و این درحالی است که آمارهای رسمی از افزایش شمار زائران روایت دارد و بیانگر این است که بیش از چهار میلیون زائر برای زیارت عتبات راهی کشور عراق شده‌اند.

جعفر میعادفر، رئیس سازمان اورژانس کشور اظهار کرد: کمیته بهداشت و درمان و سازمان اورژانس کشور از همان روزهای نخست پس از پایان مأموریت اربعین ۱۴۰۱، جلسات آسیب‌شناسی و هماهنگی برای اجرای طرح اربعین ۱۴۰۲ را آغاز کرده و در دستورکار خود قرار داد.

وی افزود: اجلاسی تحت عنوان G۵ با حضور وزرا و مسئولان عالیرتبه از وزارت بهداشت کشورهای ایران، عراق، پاکستان، افغانستان، تاجیکستان و سازمان جهانی بهداشت برگزار و در آن ضمن انتقال تجربیات، هماهنگی‌های لازم در این خصوص نیز انجام شد که در نتیجه آن شاهد ارتقا سلامت زائران بودیم.

رئیس سازمان اورژانس کشور تصریح کرد: با توجه به اینکه دو مرز ریمدان و میرجاوه محل ورود زائران پاکستانی، هندی و افغانستانی به کشور بود، وضعیت سلامت اتباع در بدو ورود به کشور مورد بررسی قرار گرفت و در صورتی که مبتلا به بیماری بودند از ورود آنها به کشور جلوگیری می‌شد.

وی ادامه داد: تأمین و ذخیره خون و فرآورده‌های خونی در استان‌های مرزی برای ۱۴ روز، از دیگر اقدامات انجام شده برای برگزاری مأموریت اربعین ۱۴۰۲ بود.

در اربعین ۱۴۰۲ چه گذشت؟

استقرار ۴۶۱ آمبولانس در مرزها و آماده‌باش ۱۲ بالگرد اورژانس

میعادفر گفت: ۴۶۱ دستگاه خودروی اورژانس اعم از آمبولانس، اتوبوس آمبولانس، موتورلانس و آمبولانس هوایی در مرزهای شرقی و غربی مستقر شد. همچنین ۱۲ فروند بالگرد اورژانس هوایی برای پشتیبانی امداد هوایی در این مأموریت در آماده‌باش کامل قرار گرفت و دو فروند آمبولانس هوایی نیز در تهران و شیراز به حالت استندبای درآمد.

رئیس سازمان اورژانس کشور از آماده‌باش ۵۷ دستگاه خودروی اورژانس آمبولانس، اتوبوس آمبولانس، موتورلانس و آمبولانس هوایی برای برای اعزام به مرزهای اربعین در صورت نیاز خبر داد و گفت: برپایی ۱۰ بیمارستان و هشت درمانگاه صحرایی به همراه اتاق‌های هوای سرد از جمله اقداماتی بود که در این خصوص انجام شده است.

وی افزود: با توجه به پیش‌بینی افزایش حجم مراجعان ۱۳۵ نیروی درمانی متخصص به بیمارستان‌های مرزی اعزام شدند. اعزام ۱۴۵۰ نیروی متخصص و عملیاتی به مرزهای ورودی و خروجی اربعین در شرق و غرب کشور نیز در این مدت انجام شد و افزون بر آن اورژانس ۱۹۷ بیمارستان در اطراف پایانه‌های مرزی به حالت آماده‌باش کامل درآمدند.

میعادفر خاطرنشان کرد: استقرار نیرو و خودروهای اورژانس در داخل کشور عراق انجام نشد، اما کمیته بهداشت و درمان، ۷۴ موکب درمانی و بهداشتی را در مسیر راهپیمایی در ایران و عراق برپا کرد و ۹۴۵ نفر از کادر درمان در این موکب‌ها مستقر شده و به ارائه خدمات امدادی، بهداشتی و درمانی به زائران پرداختند.

وی ادامه داد: برای جلوگیری از ابتلاء زائران به بیماری‌های واگیردار ۱۱ کارشناس مدیریت بیماری‌ها و ۱۲ کارشناس سلامت محیط به کشور عراق اعزام شدند تا بر این موارد نظارت کنند. حضور مستمر ۲۴۰ نفر از نیروی‌های متخصص مدیریت بیماری واگیر در مرزهای زمینی و هوایی و حضور مستمر ۴۵۳ نفر از نیروهای متخصص سلامت محیط و کار در مسیرهای منتهی به مرزها و پایانه‌های مرزی از دیگر اقدامات انجام شده در این خصوص است.

در اربعین ۱۴۰۲ چه گذشت؟

ارائه خدمات اورژانسی به ۵۶۷ هزار زائر اربعین

رئیس سازمان اورژانس کشور گفت: اورژانس کشور در مأموریت اربعین ۱۴۰۲، به ۵۶۷ هزار و ۳۴۸ نفر خدمات اورژانس پیش‌بیمارستان را ارائه کرده است.

وی با بیان اینکه ۸۷۵۸ نفر به مراکز درمانی اعم از بیمارستان و درمانگاه‌های دائمی و صحرایی اعزام شدند، گفت: همچنین ۲۵۸۵ مصدوم حوادث ترافیکی نیز از سوی آمبولانس‌های اورژانس، ۳۳ نفر از سوی اورژانس هوایی و ۶۶ نفر نیز از سوی آمبولانس هوایی به مراکز درمانی منتقل شدند.

میعادفر ادامه داد: تعداد مصدومان و بیماران در داخل کشور عراق از سوی ناوگان جمعیت هلال‌احمر یا ناوگان امدادی کشور عراق به مرز منتقل و از آنجا به وسیله آمبولانس‌های اورژانس به مراکز درمانی داخل کشور انتقال داده شدند که تعداد آنها ۶۷۶ نفر است.

وی درباره مرزهای دارای بیشترین مصدوم انتقالی از عراق نیز گفت: از مرز مهران ۳۸۳ بیمار و مصدوم وارد شدند که از این تعداد ۴۰ نفر بستری و ۳۴۳ نفر نیز درمان و ترخیص شدند. افراد مصدوم یا بیمار وارد شده از مرز شلمچه در خرمشهر نیز ۱۵۱ نفر بودند که ۲۸ نفر از آنان بستری شده و ۱۲۳ نفر نیز درمان و ترخیص شدند.

رئیس کمیته بهداشت و درمان ستاد مرکزی اربعین گفت: ۶۹ زائر بیمار یا مصدوم نیز از مرز چزابه در سوسنگرد وارد کشور شدند که ۹ نفر آنها بستری و مابقی درمان و ترخیص شدند. از مرز خسروی واقع در قصرشیرین هم ۷۳ بیمار یا مصدوم وارد کشور شد که شش نفرشان بستری شده و ۶۷ نفر نیز درمان یا ترخیص شدند.

وی شمار زائرانی که خدمات درمانی را در همان محل از عوامل اورژانس دریافت کرده‌اند، ۵۵۸ هزار و ۵۹۰ نفر اعلام کرد و افزود: همچنین در داخل کشورمان به ۸۷۹۲ زائر غیرایرانی خدمات درمانی ارائه شد.

میعادفر با بیان اینکه یکی از نگرانی‌های جدی در مأموریت اربعین امسال گرمازدگی زائران بود، گفت: ۵۴ هزار و ۷۳۹ زائر نیز دچار گرمازدگی و عوارض ناشی از آن شده بودند که خدمات درمانی به آنان ارائه شد. با اقدامات انجام شده و هشدارهای ارائه شده از گرمازدگی شمار زیادی از زائران جلوگیری شد و از این تعداد ۶۸۳۵ زائر نیز تحت سرم‌تراپی قرار گرفتند.

وی افزود: در طول اجرای مأموریت اربعین ۱۴۰۲ به ۳۰۷۷ نفر از بیماران تنفسی، ۲۶۹۹ نفر از بیماران قلبی و ۴۸۷ نفر از زنان باردار خدمات درمانی ارائه شد.

در اربعین ۱۴۰۲ چه گذشت؟

مراجعه ۹۱۸۷ زائر اربعین به بیمارستان‌های دائمی

رئیس کمیته بهداشت و درمان ستاد مرکزی اربعین از اعزام و مراجعه ۹۱۸۷ بیمار یا مصدوم به بیمارستان‌های دائمی نیز خبر داد و گفت: از این تعداد ۱۷۸۰ نفر بستری شده و ۷۳۶۲ نفر درمان و ترخیص شدند. همچنین برابر گزارش اعلام شده از سوی معاونت درمان وزارت بهداشت در طول این مدت ۴۴۲ عمل جراحی انجام شد که ۳۳ مورد آن اورژانسی بوده است. ۲۵۹ تن از بیماران و افراد مصدوم نیز به مراکز درمانی تخصصی و فوق‌تخصصی اعزام شدند.

مراجعه بیش از ۴۰۰ هزار زائر به مراکز جامع سلامت

وی افزود: در مجموع ۴۰۹ هزار و ۸۴ نفر به مراکز جامع سلامت در استان‌های مرزی مراجعه کرده‌اند که در جریان آن ۸۶ هزار و ۵۵۲ مراجعه کننده ویزیت شدند. خدمات درمانی به ۱۳۴۲ بیمار نیازمند به خدمات دندان پزشکی و خدمات آزمایشگاهی نیز به ۲۳۰۴ مراجعه کننده ارائه شده است.

میعادفر با اشاره به آمار بازدیدهای بهداشتی گفت: در مجموع از ۱۲ هزار و ۶۷۳ مرکز اقامتی ویژه زائران اربعین بازدید شد. بازدید بهداشتی از ۵۷ هزار و ۵۷۳ مرکز تهیه و توزیع غذا نیز از دیگر اقدامات انجام شده است که در جریان آن تذکرات لازم به متصدیان داده شد.

وی با بیان اینکه ۴۱ هزار و ۵۰۴ لیتر کلرسنجی نیز انجام شد، اظهار کرد: ۱۵۶ هزار و ۵۸۰ مترمکعب کلرزنی انجام شده و از طریق دستگاه‌های پرتابل ۳۳ هزار و ۶۰۶ مورد نمونه‌برداری محیط و غذا نیز انجام شد.

رئیس سازمان اورژانس کشور افزود: در ۱۰۰ هزار و ۴۱۴ مترمکعب از سطوح گندزدایی و در ۲۳۲ هزار متر مربع از سطوح سم‌پاشی انجام شد.

وی با اشاره به اینکه ۱۹۲۴ نفر از زائران اربعین حسینی از سوی ۳۶ متخصص طب ایرانی ویزیت شدند، گفت: ۳۰ هزار جلد کتاب و بروشور حاوی توصیه‌های طب ایرانی در سفر اربعین، توزیع ۲۲ هزار و۵۰۰ بسته پیشگیرانه طب ایرانی برای بیماری‌های شایع در سفر اربعین نیز از دیگر اقدامات انجام شده است.

در اربعین ۱۴۰۲ چه گذشت؟

افزایش دو برابری خدمات امدادی و درمانی هلال‌احمر در اربعین ۱۴۰۲

پیرحسین کولیوند، رئیس جمعیت هلال‌احمر کشور اظهار کرد: در تاریخ ۱۸ تیرماه ۱۴۰۲، از صالح الحسناوی، وزیر بهداشت عراق دعوت به عمل آمد و در جلساتی که به حضور وی و هیئت همراه او در تهران و به میزبانی جمعیت هلال‌احمر ایران برگزار شد، تصمیمات خوبی برای ارائه خدمات درمانی در ایام اربعین اتخاذ شد.

وی اضافه کرد: در دیدار با رئیس جمعیت هلال‌احمر عراق، وزیر کشور و وزیر مخابرات عراق نیز هماهنگی‌های خوبی برای اعزام خودروها و تیم‌های امدادی و ارتباطات رادیویی و بی‌سیم در ایام اربعین حسینی به کشور عراق انجام شد. تمام این اقدامات از ماه‌ها قبل از آغاز راهپیمایی اربعین انجام شد.

رئیس جمعیت هلال‌احمر کشور گفت: همایش علمی سومین کنگره بین‌المللی سلامت در اربعین از ۱۱ تا ۱۳ مردادماه و درست دو هفته پیش از آغاز عملیات اربعین با تلاش جمعیت هلال‌احمر در دانشگاه علوم پزشکی ایران برگزار شد و ۲۰۰ سخنران چکیده مقالات خود را پیرامون بهداشت، درمان و امداد در عملیات اربعین به طور همزمان در سه سالن همایش ارائه کردند. از این تعداد ۵۰ نفر از ۹ کشور دیگر به این کنگره پیوسته بودند. در کنگره در واقع از آخرین یافته‌های علمی برای اجرای بهتر مأموریت اربعین بهره بردیم.

کولیوند با بیان اینکه پوشش درمانی میلیون‌ها زائر از اقوام متنوع و کشورهای مختلف در اربعین، تجارب، دستورالعمل و پروتکل‌های علمی خاص خود را می‌طلبد، گفت: در همین راستا نیز کتاب راهنمای بالینی سلامت در اربعین تنها یکی از کتاب‌های جدید هلال احمر در زمینه سلامت در تجمعات انبوه بود که مردادماه امسال در حضور رئیس جمهور و وزیر بهداشت با همکاری سازمان نظام پزشکی کشور رونمایی شد.

وی در پاسخ به اینکه خدمات و امکانات جمعیت هلال‌احمر در مأموریت اربعین ۱۴۰۲ چه تفاوتی با سال‌ها قبل داشت، گفت: در نتیجه اقدامات و هماهنگی‌های انجام شده، تعداد درمانگاه‌ها و همین‌طور تعداد کادر درمان داوطلب در اربعین امسال دو برابر شد، به طوری که بیش از چهار هزار پزشک متخصص، عمومی، پرستار، ماما و بهیار و امدادگر در مراکز درمانی هلال‌احمر کشور در شهرهای نجف، کربلا و مسیر بین این دو شهر مستقر شدند.

رئیس جمعیت هلال‌احمر کشور افزود: تفاوت دیگر نیز این بود که در اربعین امسال طی مذاکرات صورت گرفته با کشور عراق، افزون بر حضور جراحان ایرانی در چند بیمارستان عراق، تیم‌های بهداشتی عراق و ایران با همکاری یکدیگر بر تمام موکب‌ ها نظارت کردند و حتی بعضی از موکب‌های متخلف را پلمب کردند.

وی با اشاره به فعالیت جمعی از داوطلبان و جوانان جمعیت هلال‌احمر برای کمک به زائران نیز اظهار کرد: گروه‌هایی از جوانان و داوطلبان جمعیت هلال‌احمر نسبت به شناسایی افراد گمشده و یافتن خانواده آنان اقدام کردند. در نتیجه این طرح چندین کودک و فرد گمشده به نزد خانواده خود بازگشتند. همچنین گروه‌هایی دیگر نیز اقدام به کمک به زائران سالخورده یا بیمار کردند.

در اربعین ۱۴۰۲ چه گذشت؟

سخنگوی فراجا اقدامات پلیس در اربعین ۱۴۰۲ را تشریح کرد

سردار سعید منتظرالمهدی، سخنگوی فراجا، اظهار کرد: یکی از خدمات فراجا در حوزه اعطای گذرنامه به زائران اربعین حسینی را چاپ گذرنامه‌های زیارتی با کمترین هزینه و تنها پرداخت ۵۰ هزار تومان دانست و گفت: ۹۱۰ هزار درخواست برای گذرنامه اربعین ثبت شد که از این تعداد حدود ۶۸ درصد درخواست‌ها از طریق اپلیکیشن «پلیس من» و غیرحضوری بوده است.

وی ادامه داد: صدور بیش از یک میلیون و ۲۳۶ هزار جلد گذرنامه عادی و ۹۰۰ هزار جلد گذر ویژه زیارتی از ابتدای محرم تا روز اربعین، یکی دیگر از آمار پلیس در حوزه صدور گذرنامه به حساب می‌آید.

سخنگوی فراجا با اشاره به امکان استفاده از گذرنامه‌های زیارتی برای زائران تا پایان ماه صفر و دارا بودن پنج سال اعتبار برای آن، گفت: تمهید دیگری که سهولت زیارت اربعین را به همراه داشت، تمدید رایگان گذرنامه‌هایی با گذشت دو سال از اعتبار آنها بود که در این ایام ۷۰۰ هزار جلد گذرنامه، تمدید و قابل استفاده شد.

وی از صدور ۱۱۵ هزار برگ گذر موقت برای شرکت شهروندان سایر کشورها در اربعین ۱۴۰۲ نیز خبر داد و ضمن اشاره به نظرسنجی میدانی از زائران در موج بازگشت در تمامی مرزهای شش گانه، به عنوان یکی از اقدامات علمی معاونت فرهنگی و اجتماعی پلیس گفت: طبق برآورد حاصل از نظرسنجی، میزان رضایت از خدمات ارائه شده به زائران نسبت به سال گذشته ۶۹ درصد افزایش و رضایت از عملکرد پلیس نیز بسیار چشمگیر بوده است.

سردار منتظرالمهدی با اشاره به تسهیل سفر اربعین برای مشمولان، سربازان، دانشجویان و طلاب گفت: در راستای پاسخگویی به شور و اشتیاق این افراد برای تشرف به عتبات عالیات و شرکت در راهپیمایی اربعین حسینی، امسال مقرر شد تا تمام مشمولان غیرغایب، دانش‌آموزان، دانشجویان و طلاب دارای معافیت تحصیلی معتبر، بدون نیاز به سپردن وثیقه و به صورت اینترنتی از طریق سامانه سخا مجوز خروج از کشور دریافت کنند؛ در مجموع این اقدامات و از ابتدای محرم تا پانزدهم شهریور، برای حدود ۱۰۹ هزار نفر از مشمولان، بیش از ۱۵ هزار دانش‌آموز، بیشتر از ۶۴ هزار دانشجو و حدود ۱۷ هزار طلاب حوزه علمیه مجوز خروج از کشور به صورت اینترنتی و حضوری، صادر شد.

در اربعین ۱۴۰۲ چه گذشت؟

شناسایی ۹۳ دلال ارزی غیرمجاز

وی گفت: در حوزه پلیس امنیت اقتصادی نیز، همکاران ما با بازرسی‌های موردی میدانی و استفاده از ابزارهایی چون دستگاه ایکس ری، نظارت و کنترل کالاهای همراه مسافران، لوازم و محموله‌های مواکب با هدف پیشگیری و مقابله با ورود کالاهای ممنوعه و به حداقل رساندن شرایط سوءاستفاده از شلوغی مرزها را تشدید کردند.

سخنگوی فراجا ادامه داد: مأموران پلیس امنیت اقتصادی در این ایام، با رصد مداوم و استفاده از ابزار هوشمند، ۹۳ دلال ارزی غیرمجاز را شناسایی و دستگیر و موفق به کشف و توقیف هزاران دینار عراقی جعلی شدند و با اشاره به پایش و بازرسی‌های میدانی و مستمر از مرزها، گفت: دستگیری هشت نفر از فعالان غیرمجاز خرید و فروش سیم کارت و تشکیل پرونده قضائی برای آنان، گوشه‌ای دیگر از خدمات پلیس امنیت اقتصادی در راستای ایجاد آرامش خاطر برای زوار بود.

وی با اشاره به حضور پلیس‌های تخصصی در مرزها و خدمت‌رسانی بدون توقف، از استقرار چهار اکیپ عملیاتی متشکل از ماهرترین متخصصان پلیس مبارزه با مواد مخدر در چهار پایانه مرزی شلمچه، مهران، خسروی و چذابه خبر داد و افزود: پنج تیم موادمخدریاب و چهار تیم مواد منفجره‌یاب با استفاده از ۱۰۰ قلاده سگ آموزش دیده، چهار تیم چهره زن و ۱۲۱ نفر از متخصصان این حوزه‌ها، در مرزها مستقر شده و به اجرای مأموریت‌های محوله خود پرداختند.

سردار منتظرالمهدی به فعالیت‌های پلیس آگاهی و خدمات ارائه شده توسط آن، پرداخت و خاطرنشان کرد: یافتن دو کودک گمشده در عراق و تحویل آنان به خانواده‌هایشان یکی از مهم‌ترین اقدامات پلیس آگاهی در ایام اربعین بود. کشف ۱۷۷ فقره سرقت، ۳۰ دستگاه موتورسیکلت مسروقه ،۶۰ دستگاه تلفن همراه سرقتی از سارقان و دستگیری دو متهم تحت تعقیب نیز از دیگر اقدامات بود. فعالیت بیش از یک هزار واحد گشت آشکار و پنهان پلیس پیشگیری و پلیس آگاهی به منظور جلوگیری از وقوع سرقت‌های احتمالی از موکب‌ها و سایر اماکن و ابنیه موجود در راهپیمایی اربعین را می‌توان از دیگر خدمات پلیس دانست.

کاهش ۳۹ درصدی تصادفات فوتی و ۲۹ درصدی متوفیان تصادفات

وی به اقدامات ترافیکی انجام شده در جریان عملیات اربعین اشاره کرد و گفت: امسال با تمهیدات صورت گرفته، آمایش حمل و نقل با همکاری کمیته «حمل و نقل و سوخت» بر اساس حجم زائران با هدف جلوگیری از معطلی و سرگردانی آنان در شرایط و حوادث احتمالی انجام شد. همچنین خوشبختانه شاهد کاهش ۳۹ درصدی تصادفات فوتی و ۲۹ درصدی متوفیان تصادفات در مقایسه با سال گذشته، بودیم.

سخنگوی فراجا ایجاد سامانه یکپارچه فرماندهی و کنترل شبکه‌محور در راستای امکان مدیریت صحنه با استفاده از ظرفیت سامانه‌های اطلاعاتی، ایجاد زیرساخت‌های فنی با ایجاد پنجره واحد کنترل زائران (طرح سجاد؛ اشتراک‌گذاری اطلاعات با کشور عراق و کنترل یک‌طرفه زائران) که موجب کاهش ایستایی زوار در مرز شد و امکان ثبت آنلاین درخواست صدور گذرنامه از طریق برنامه کاربردی «پلیس من»، با هدف کاهش مراجعه حضوری، را از شاخص‌ترین اقدامات پلیس در اربعین ۱۴۰۲ برشمرد.

وی اظهار کرد: سردار منتظرالمهدی نظارت بر عملکرد ۱۲۷ پارکینگ پایانه‌های مرزی با بیش از ۴۰۰ هزار خودرو، فعال کردن ایستگاه‌های ایست و بازرسی موقت با حضور عوامل انتظامی و آگاهی در مسیرهای منتهی به پایانه‌های مرزی شامل ۴۸ ایستگاه ثابت و ۸۱ ایستگاه موقت و استقرار ۲۸ تیم کشف و خنثی سازی بمب و تله‌های انفجاری را از دیگر اقدامات مؤثر پلیس در راستای حفظ و ارتقای نظم و امنیت در تردد زائران اعلام و خاطرنشان کرد: امسال با وجود تهدیدات گسترده دشمنان و تبلیغات فراوان آنان مبنی بر حضور نداشتن زائران، شاهد امنیت مثال‌زدنی در مراسم اربعین ۱۴۰۲ بودیم.

کد خبر 686843

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.