توجه به خرده فرهنگ‌ها و بستر تاریخی اصفهان در احیای تکیه گلبندان

معاون شهرسازی و معماری شهردار اصفهان با بیان اینکه احیای تکیه گلبندان ظرفیت‌های خوبی را برای جذب گردشگران فراهم می‌آورد، گفت: در احیای این تکیه به خرده فرهنگ‌ها و بستر تاریخی برای استفاده از ارزش‌های آن توجه ویژه شده است.

وحید مهدویان در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: معاونت شهرسازی و معماری شهرداری اصفهان به عنوان سیاست‌گذار بازآفرینی بافت‌های تاریخی شهر اصفهان و سازمان نوسازی و بهسازی به عنوان بازوی اجرایی این معاونت، با برجسته‌سازی و احیای «تکیه گلبندان» با رویکرد بازآفرینی شهری، به‌عنوان یکی از کانون‌های تعلق خاطر شهروندان شهر تاریخی اصفهان، در راستای تحقق گردشگری شهری در مکان‌های تاریخی قدم برداشته است.

وی افزود: با توجه به اینکه بافت تاریخی و فرهنگی شهرها، آثار گران‌بهایی از فرهنگ، دانش معماری و شهرسازی بومی هستند و به‌عنوان جزئی از هویت اجتماعی هر ملت و کشوری تلقی می‌شوند، بازآفرینی و حفظ بافت‌های تاریخی به‌عنوان هویت ضروری برای ادامه حیات شهرها است.

معاون شهرسازی و معماری شهردار اصفهان با اشاره به اینکه برنامه‌ریزی در بافت‌های تاریخی تاکنون با همان هدف تأمین نیازهای نسل حاضر و حفاظت از میراث تاریخی برای آیندگان ادامه دارد و مفهوم «حفاظت و بازآفرینی یکپارچه» نیز بر همین امر استوار است، گفت: با این تفاوت که در بازآفرینی یکپارچه توقعات نسبت به کیفیت برنامه‌ریزی بافت‌های تاریخی ارتقا پیدا می‌کند؛ دیگر نوسازی کالبدی کافی نیست، بلکه جنبه‌های دیگری همچون موضوعات اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و آموزشی مورد توجه قرار می‌گیرد.

از لحاظ عملکردی در احیای تکیه گلبندان، به ساختارهای حرکت و فضای شهری سرزنده و پویا با تعاملات اجتماعی متنوع به‌عنوان بخشی از ساختارهای شکل‌دهنده به بافت‌های تاریخی، توجه جدی شده است.

وی تصریح کرد: در این راستا معاونت شهرسازی و معماری شهرداری اصفهان و سازمان نوسازی و بهسازی شهر با تاکید بر رویکرد بازآفرینی شهری، نسبت به احیای «تکیه گلبندان» که در مجاورت میدان امام خمینی (ره) و در امتداد بازارچه حسن‌آباد قرار گرفته است و قدمت آن به دوران صفویه باز می‌گردد و در دوره‌های مختلف تاریخی نقش آفرین بوده، اقدام کرده است.

مهدویان خاطرنشان کرد: بر اساس رویکرد بازآفرینی شهری تلاش شده است از لحاظ کالبدی به حفظ ارزش‌های معماری و زیبایی‌شناختی موجود در بافت تاریخی، با توجه به اینکه تکیه در محله پشت میدان امام خمینی (ره) قرار دارد، تاکید شود، همچنین از لحاظ اقتصادی، وجود سرمایه‌های ارزشمند معماری و فضایی در آن محدوده وجود دارد، احیای تکیه گلبندان ظرفیت‌های خوبی را برای جذب گردشگران فراهم می‌آورد.

وی با بیان اینکه از لحاظ عملکردی در احیای این تکیه، به ساختارهای حرکت و فضای شهری سرزنده و پویا با تعاملات اجتماعی متنوع به‌عنوان بخشی از ساختارهای شکل‌دهنده به بافت‌های تاریخی، توجه جدی شده است، ادامه داد: از لحاظ اجتماعی در رویکرد بازآفرینی شهری در احیای تکیه گلبندان تلاش شده است که میزان مشارکت و مسئولیت‌پذیری ساکنان در قبال محله تاریخی‌شان افزایش پیدا کند که محصول آن به ارتقای «سرمایه اجتماعی» منجر می‌شود، نکته مهم‌تر اینکه در احیای تکیه گلبندان به خرده فرهنگ‌ها و بستر تاریخی برای استفاده از ارزش‌های آن توجه ویژه شده است.

کد خبر 686833

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.