دنباله‌دار C/2023 P1 در نزدیک‌ترین فاصله از زمین قرار می‌گیرد

دنباله‌دارهای ذاتاً اجرام بسیار غیرقابل پیش‌بینی هستند، زیرا روشنایی آن‌ها به پراکندگی نور خورشید از ذرات غبار در کما و دم دنباله‌دار بستگی دارد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، سه‌شنبه -بیست‌ویکم شهریورماه- دنباله‌دار C/2023 P1 (نیشیمورا) در فاصله ۰.۸۴ واحد نجومی، نزدیک‌ترین فاصله خود به زمین را خواهد داشت. این پدیده از اصفهان به راحتی قابل مشاهده نخواهد بود، زیرا در فاصله ۱۴ درجه‌ای از خورشید بسیار نزدیک به خورشید خواهد بود. دنباله‌دارهای ذاتاً اجرام بسیار غیرقابل پیش‌بینی هستند، زیرا روشنایی آن‌ها به پراکندگی نور خورشید از ذرات غبار در کما و دم دنباله‌دار بستگی دارد. این غبار به طور مداوم از هسته دنباله‌دار دور می‌شود و چگالی آن در هر زمان خاص با سرعت تصعید یخ در هسته دنباله‌دار کنترل می‎‌شود، زیرا توسط پرتوهای خورشید گرم می‌‏شود.

ماه در اوج زمینی

سه‌شنبه -بیست‌ویکم شهریورماه- ماه به دورترین نقطه در امتداد مدار خود به زمین خواهد رسید و کمی کوچک‌تر از زمان‌های دیگر به نظر می‌رسد. فاصله ماه از زمین متفاوت است، زیرا مدار آن کاملاً دایره‌ای نیست و یک مسیر بیضی شکل را طی می‌کند. همانطور که ماه هر ۲۹.۵ روز یک بار یک مسیر بیضی شکل را به دور زمین طی می‌کند، فاصله آن ۱۴ درصد بین ۳۵۶ هزار و ۵۰۰ کیلومتر در حضیض (نزدیک‌ترین فاصله به زمین) و ۴۰۶ هزار و ۷۰۰ کیلومتر در اوج (دورترین فاصله از زمین) تغییر می‌کند. اندازه زاویه‌ای آن نیز با همین فاکتور بین ۲۹.۴ و ۳۳.۵ دقیقه قوسی متفاوت است، روشنایی آن نیز متغیر است، اگرچه تشخیص این امر در عمل دشوار است، زیرا فازهای ماه نیز همزمان در حال تغییر هستند.

کد خبر 686818

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.