مرمت سرای زنجیرلو بازار تاریخی اردبیل آغاز شد

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اردبیل از آغاز عملیات مرمت و احیای مرحله دوم سرای زنجیرلو در بازار تاریخی این شهر خبر داد.

به گزارش ایمنا، کریم لطفی امروز_ دوشنبه بیستم شهریورماه_ اظهار کرد: عملیات مرمت و احیای فاز دوم سرای زنجیرلو بازار تاریخی اردبیل از امروز در ضلع شرقی سرا با تخلیه مغازه‌ها آغاز شده و این ضلع شامل ۱۰ واحد مغازه است که با همکاری صاحبان مغازه‌ها عملیات مرمت و احیا انجام می‌شود.

وی افزود: مرمت ضلع غربی سرای زنجیرلو، پیش از ضلع شرقی به اتمام رسیده است و اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اردبیل فضاهای عمومی این سرا شامل شارع، ستون‌ها و گنبدها را مرمت و بازسازی می‌کند.

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اردبیل خاطرنشان کرد: مرمت داخل مغازه‌های این سرا به عهده صاحبان مغازه‌ها خواهد بود و مرمت بازار تاریخی از پروژه‌های ویژه اداره کل میراث فرهنگی استان اردبیل است که در چند جبهه انجام می‌شود و تاکنون مرمت برخی از سراها به پایان رسیده است.

وی تصریح کرد: اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان بر اساس مأموریت ذاتی خود وظیفه حفاظت و صیانت از بافت تاریخی را بر عهده دارد که ۹۳ هکتار بافت تاریخی در مرکز شهر واقع شده و بخش زیادی از آن پیرامون بقع شیخ صفی‌الدین اردبیلی و مجموعه بازار تاریخی اردبیل است.

مجموعه تاریخی بازار اردبیل معروف به قیصریه یا راسته بازار که سال ۱۳۶۴ با شماره یک هزار و ۶۹۰ در فهرست اثرهای تاریخی ملی به ثبت رسیده، شامل تیمچه‌ها، منازل، مسجد و حمام بوده و بنای کنونی از مجموعه اثرهای برجامانده از دوره سلجوقی، صفوی و زندیه است.

بازار تاریخی اردبیل در منابع موجود از سده چهارم هجری قمری به صورت صلیبی که مسجدی در وسط آن قرار گرفته، توصیف شده است و بر اساس مستندات تاریخی، این بازار در سده‌های هفتم و هشتم هجری قمری رونق زیادی داشته اما دوره اصلی رونق آن به عصر صفوی بازمی‌گردد.

منبع: ایرنا

کد خبر 686787

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.