۱۴ هزار ایثارگر دیار علویان روایتگر تاریخ دفاع مقدس می‌شوند

مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران مازندران با بیان اینکه تاریخ دفاع مقدس نباید در سینه‌ها بماند و باید بر زبان و روی کاغذ بیاید، از شناسایی ۱۴ هزار ایثارگر استان خبر داد که تاریخ شفاهی دوران حماسه و مقاومت سرزمین‌مان را روایت خواهند کرد.

به گزارش ایمنا، سعید کهنسال با اعلام اینکه مسئولیت کمیته ایثارگران ستاد برگزاری برنامه‌های هفته دفاع مقدس مازندران با اداره‌کل بنیاد شهید و امور ایثارگران است، اظهار کرد: عطرافشانی قبور شهدا، اجرای طرح سپاس، میهمانی لاله‌ها، مسابقات فرهنگی و ورزشی، برپایی نمایشگاه دفاع مقدس، میز خدمت، اجرای دوره روایتگری با هدف پاسخ به شبهات، یادواره‌های شهدا، و رونمایی از فیلم سینمایی «روجا» و داستان ۱۴ قسمتی «زیر درخت توت» از مهم‌ترین برنامه‌هایی است که در مرکز و سایر شهرستان‌های استان برگزار می‌شود.

وی با اشاره به اینکه مازندران دارای ۴۳ شهید در اسارت است و از آنها به نام «شهدای غریب» یاد می‌شود؛ بررسی ابعاد وجودی این شهدا از زبان خانواده، هم‌رزمان شهید و یاران در اسارت آنها را در راستای نگارش تاریخ شفاهی حائز اهمیت دانست.

مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران مازندران با بیان اینکه هنوز خانواده‌های زیادی چشم‌انتظار فرزندان خود هستند تا خبری از آنها به دستشان برسد، افزود: مادران منتظر و چشم به راه داریم که درِ منزلشان را به هوای حضور فرزندشان یا آمدن خبری از فرزندانشان، گشوده‌اند.

کهنسال با تاکید بر اینکه شهدا، آزادگان، ایثارگران و جانبازان اسناد و هویت ملی و تاریخی کشورمان هستند و هر کدامشان می‌توانند روایتگر ابعادی از دفاع مقدس باشند، از شناسایی ۱۴ هزار ایثارگر استان مازندران جهت انعکاس تاریخ شفاهی از هشت سال حماسه و ایثار خبر داد.

وی گفت: در فاز نخست مقرر شد تا ضبط روایت‌های دو هزار و ۵۰۰ ایثارگر آغاز شود و برای تولید فیلم یا مستند نیز پیمانکار در نظر گرفته شده است.

کهنسال ادامه داد: هر کدام از مصاحبه‌هایی که تنظیم می‌شود، نهایتاً در یک کلیپ پنج دقیقه‌ای آماده خواهد شد، ضمن آن‌که از پیمانکاران این طرح خواستیم تا سوژه خوبی از دل مصاحبه‌ها انتخاب و روی همان تمرکز کنند.

مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران مازندران از برگزاری یادواره شهدا با نام «افلاکیون» در هفته دفاع مقدس خبر داد که به صورت دیجیتالی است؛ قاری قرآن، مجری، مداح و سخنرانان آن نیز شهدا هستند و اطمینان داریم که مورد رضایت مخاطبان و خانواده شهدا قرار خواهد گرفت.

کهنسال با اشاره به خلأ یک سامانه متمرکز و مرجع که معرفی شهدا در آن وجود داشته باشد، از اهمیت زندگینامه و وصیتنامه‌های شهدا گفت که همه آنها باید گردآوری و به عنوان اسناد تاریخ حماسه و ایثار استان مازندران در دسترس عموم قرار بگیرد.

وی ادامه داد: در این مسیر راه سختی داریم که در برابر ایثار و ازجان‌گذشتگی شهدا و ایثارگران کار بسیار کوچکی است، از این‌رو این سامانه پس از طراحی و ساخت، با گردآوری و بارگذاری اطلاعات تمام شهدای استان به یک سایت مرجع تبدیل خواهد شد.

مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران مازندران در پایان گفت: زبان هنر بهترین ابزار در تبیین دستاوردهای دفاع مقدس، ارزش‌های انقلاب، و معرفی شهدا است، برای همین جهت همکاری از هنرمندان هنرهای تجسمی، فیلم کوتاه، عکس، مستند، شعر و ادب و مؤلفان کتاب برای بیان یاد و خاطره شهدا دعوت می‌کنیم.

منبع: تسنیم

کد خبر 686622

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.