۲۱ شهریور ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۰
تنفس ۴۷ روز هوای ناسالم در اصفهان

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان گفت: بر اساس آمارهای سازمان محیط زیست از ابتدای سال جاری حدود ۱۲ روز هوای پاک، ۱۱۱ روز وضعیت قابل قبول و ۴۷ روز ناسالم در کلان‌شهر اصفهان ثبت شده است.

منصور شیشه‌فروش در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با بیان اینکه ۳۲ درصد مساحت استان اصفهان به علت اقلیم خشک و نیمه‌خشک و شرایط کم‌بارشی جزو مناطق کویری و بیابانی است، اظهار کرد: کانون‌های فرسایش بادی پدیده خیزش گردوغبار در مناطق کویری کاشان، آران و بیدگل، نطنز، نائین، اردستان، میمه، خوروبیابانک و شرق این استان فعالیت ریزگردها را تشدید می‌کند.

وی درباره ثبت تعداد ۴۷ روز هوای ناسالم در اصفهان از ابتدای سال جاری افزود: بخش عمده‌ای از روزهای ناسالم در شش ماه ابتدای سال جاری بر اثر خیزش کانون‌های گردوغبار بوده که به علت شرایط کم‌بارشی و زیر کشت نرفتن حدود ۱۰۰ هزار هکتار از اراضی کشاورزی، رخ داده است.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان با اشاره به اینکه در استان اصفهان شاهد آب و هوای بیابانی هستیم که مناطق خوروبیابانک، انارک و شمال اردستان را تحت تأثیر قرار می‌دهد، تصریح کرد: در قسمت‌هایی از استان آب و هوای نیمه‌بیابانی داریم که شهرستان اصفهان و مناطق مرکزی را تحت پوشش قرار می‌دهد و از ویژگی‌های آن خشکی هوا و کمی باران است.

وی با بیان اینکه از ابتدای سال جاری حدود ۱۲ روز هوای پاک و ۱۱۱ روز وضعیت قابل قبول در کلان‌شهر اصفهان ثبت شده است، ادامه داد: بر اساس آمارها از ۲.۵ میلیون هکتار عرصه‌های بیابانی استان، مطالعات ۱.۵ میلیون هکتار آن انجام شده که از این میزان در کل استان اصفهان یک میلیون و ۱۰۰ هکتار بیابان تحت فرسایش بادی است.

شیشه‌فروش گفت: کانون بحران فرسایش بادی استان اصفهان بیشتر در شهرستان‌های ورزنه، کوهپایه، سجزی، کاشان، آران و بیدگل، نائین، شاهین‌شهر، برخوار، بادرود، اردستان و خوروبیابانک شناسایی شده است.

وی با اشاره به شهرستان‌هایی که در مجاورت کویر مرکزی کشور قرار دارند، اظهار کرد: شهرستان‌های نائین، کاشان، نطنز، اردستان، آران و بیدگل، برخوار، خوروبیابانک و اصفهان در مجاورت کویر مرکزی ایران قرار دارند و اقدامات بیابان‌زدایی هر سال به‌منظور کنترل تشکیل شن‌های روان در این مناطق انجام می‌شود.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان با بیان اینکه از سال‌های گذشته تاکنون با هدف بیابان‌زدایی، پیشگیری از تشدید گردوخاک و کنترل شن‌های روان ۳۱۰ هزار هکتار نهال‌کاری در مناطق مختلف استان اصفهان انجام شده است، افزود: در این مدت ۱۰۰ کیلومتر بادشکن غیرزنده و زنده مانند کاشت درخت‌های زیتون، اکالیپتوس و توت برای حفاظت جاده‌ها و تأسیسات شهری در برابر گردوغبار و طوفان‌های شنی در مناطق بیابانی استان انجام گرفته است.

وی با بیان اینکه بخشی از آلودگی هوا در نیمه دوم سال به تردد خودروها مرتبط است، تصریح کرد: بیش از یک میلیون خودرو در شهر تردد می‌کند که باعث ایجاد آلودگی در شهر می‌شود.

شیشه‌فروش ادامه داد: نیمه دوم سال به طور معمول شرایط خاص اصفهان از نظر جغرافیایی، وجود صنایع اطراف و خودروها و نیروگاه این استعداد را به وجود می‌آورد که آلودگی‌های ناشی از خودروها و صنایع ایجاد و منجر به افزایش آلودگی هوا در شهر اصفهان و شهرهای اطراف شود.

وی اضافه کرد: در سال‌های گذشته پیگیری‌های فراوانی در راستای آلودگی هوای اصفهان انجام شده است و دانشگاه اصفهان، دانشگاه صنعتی و محیط زیست مطالعاتی در زمینه سهم‌بندی و وضعیت انتشار و منابع انتشار آلاینده‌ها به طور مشخص ارائه کردند.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان افزود: در تصویب‌نامه قانون هوای پاک آمده که محیط زیست به عنوان دبیرخانه این قانون در استان‌ها موظف به پیگیری و اجرای تکالیف است، وظایف و تکالیف تمام دستگاه‌ها در بخش کاهش انتشار آلاینده‌ها در قانون هوای پاک درج شده است و نظارت بر آن توسط محیط زیست باید انجام شود.

وی خاطرنشان کرد: در سه سال گذشته مطالعاتی انجام شده و نتایج این مطالعات در اختیار محیط زیست قرار گرفته، در سال‌های مختلف به ویژه در شش ماه نخست سال جاری نیز جلسات متعددی در این راستا تشکیل شده است، همچنین مطالعه‌ای توسط هواشناسی انجام شده که تکمیل‌کننده مطالعات قبلی بوده و به‌طور دقیق سهم‌بندی انتشار آلاینده‌ها را مشخص کرده است و کمک می‌کند تا نتایج مطالعات و اقدامات دستگاه‌ها شتاب گیرد.

کد خبر 686586

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.