حسینی: آیت‌الله رئیسی نشان داد همه راه‌ها به نیویورک، ‌پاریس و لندن ختم نمی‌شود

معاون پارلمانی رئیس‌جمهور گفت: آیت‌الله رئیسی نشان داد برخلاف گذشته که به‌گونه‌ای در حوزه سیاست خارجی عمل می‌شد که انگار همه راه‌ها به نیویورک، پاریس و لندن ختم می‌شود، راه‌های عزتمندانه‌ای برای دستیابی به منافع ملی وجود دارد.

به گزارش ایمنا، سید محمد حسینی در ششمین دوره معرفت‌افزایی و توانمندسازی اعضای هیئت علمی و اساتید دانشگاه فرهنگیان سراسر کشور (طرح عروج)، در هفت سرفصل «رشد تولید و اشتغال»، «پیشرفت و ثبات اقتصادی»، «توسعه زیرساخت‌ها و امور زیربنایی کشور»، «پیشرفت علم، فناوری و سامت»، «ارتقای سرمایه اجتماعی و هویت ملی»، «توسعه دیپلماسی فعال و تأمین امنیت پایدار» و «اصلاح رویکردهای حکمرانی» جهت‌گیری‌ها، برنامه‌ها و دستاوردهای دولت مردمی در دو سال گذشته را تبیین و تشریح کرد.

وی، اقدامات انجام شده را بیانگر روحیه انقلابی و مدیریت جهادی همکاران دولت دانست و افزود: دولت بر اساس برنامه سند تحول و برنامه هفتم توسعه مصمم است اقدامات همه‌جانبه‌ای برای بهبود شرایط کشور با افزایش بهره‌وری و ایجاد درآمدهای پایدار برای کشور انجام دهد.

معاون رئیس‌جمهور در امور مجلس، تقویت سرمایه اجتماعی که به‌واسطه کم‌کاری و بی‌توجهی برخی مسئولان گذشته نسبت به مشکلات مردم و دغدغه‌های جوانان، آسیب‌دیده را وظیفه و رسالت همگانی دانست و گفت: اینکه در اغتشاشات پاییز سال قبل دشمنان و ضدانقلاب تعدادی از دانشجویان و دانش‌آموزان را تحت‌تأثیر القائات خود قرار دادند، نشان می‌دهد که به‌عنوان معلم مدرسه و استاد دانشگاه نتوانستیم آنگونه که شایسته است پاسخگوی سوالات و شبهات و روشنگر ابهامات و ماهیت و اهداف معاندان نظام برای جوانان و نوجوانان باشیم و امروز باید تعلل گذشته را جبران کرده و با تبیین دستاوردهای نظام اسلامی روحیه امید و نشاط را در جامعه افزایش دهیم.

وی ادامه داد: بدخواهان ملت ایران برای ایجاد شبهه در ذهن مردم و جوانان و دلسرد کردن آنان از دولت و نظام اسلامی هیچ محدودیت شرعی، اخلاقی و عرفی برای خود قائل نیستند، و از هر ابزاری مثل دروغ، تهمت و افترا برای ضربه زدن بهره می‌گیرند.

حسینی تصریح کرد: امروز همانطور که امام راحل تأکید داشتند همه وظیفه داریم اقداماتی را که در جمهوری اسلامی انجام می‌شود به اطلاع مردم برسانیم و در این راستا رسالت اساتید، معلمان، مبلغان، اشخاص تأثیرگذار، اصحاب هنر و رسانه این است که مردم را با واقعیت‌های موجود آگاه کنند و در این مسیر نیازی به هیچ‌گونه اغراق و بزرگ‌نمایی نیست؛ اگر صرفاً دستاوردها و اقدامات اساسی به‌درستی اطلاع‌رسانی شود، برای ایجاد روحیه امید و نشاط در جامعه که لازمه پیشرفت است، کفایت می‌کند.

وی اظهار کرد: وقتی دولت سیزدهم در شهریور ۱۴۰۰ کار خود را آغاز کرد، کشور با مشکلات اقتصادی، فرهنگی، سیاسی و دیپلماسی متعددی مواجه بود اما دولت به‌جای اینکه مدام از مشکلات به‌جامانده سخن بگوید و با بیان مطالب سستی مانند اینکه «ایرانی‌ها چیزی برای عرضه به دنیا جز قورمه سبزی و آبگوشت بزباش ندارند»، «ما می‌توانیم» را خدشه‌دار کند یا با ادعای «نمی‌گذارند کار کنیم» فرافکنی کند، شبانه‌روز و بی‌وقفه مشغول کار بوده تا موانع بهبود شرایط و پیشرفت کشور را از سر راه بردارد.

معاون پارلمانی رئیس‌جمهور افزود: در سال ۱۴۰۱، دولت بعد از تلاش گسترده برای حل چالش‌های مزبور و موفقیت در واکسیناسیون عمومی و مدیریت بحران‌های کسری بودجه، ناترازی انرژی و کمبود ذخایر کالاهای اساسی و احیای روابط با کشورهای همسایه و دوست و توسعه زیرساخت‌های تحول و پیشرفت را به‌عنوان یک اولویت در دستور کار قرار داد و امروز که از آن شرایط دشوار عبور کرده‌ایم وقت آن است که به مردم گزارش داده شود از چه وضعیت بغرنجی گذشته، چه خدماتی ارائه شده و چه برنامه‌هایی پیش روی داریم.

وی ادامه داد: این دولت به‌جای اینکه نهادهای انقلابی و حاکمیت را به ناحق مقصر جلوه دهد تا ناتوانی خود را توجیه کند و بدون ایجاد دوگانه ناصواب بین میدان و دیپلماسی و القای نادرست اینکه چاره‌ای جز کوتاه آمدن در مقابل غرب نداریم و نیز بدون اینکه همه‌چیز را به اراده و نگاه ترحم‌آمیز آمریکا و اروپا گره بزند، با اتخاذ سیاست متوازن سطح روابط و تعاملات سیاسی و اقتصادی کشور را با کشورهای همسایه و دوست افزایش داده است.

حسینی تأکید کرد: از جمله دلایلی که در انتخابات سال ۹۸ و ۱۴۰۰ مشارکت مردم در حد انتظار نبود، این بود که مسئولین وقت حضور مؤثری در صحنه خدمت‌رسانی به مردم نداشته و مردم اقدام و اراده چندانی برای رفع مشکلات مشاهده نمی‌کردند؛ لذا سرمایه اجتماعی آسیب دید که امروز وظیفه داریم با خدمت‌رسانی صادقانه و بی‌منت و البته همراه با تبیین عالمانه و هنرمندانه اعتماد عمومی نسبت به نظام و مسئولان را ارتقا بخشیم.

وی یادآور شد: دولت مردمی در راستای اصلاح رویکردها، مراقبت می‌کند مدیرانی که به‌کار گرفته می‌شوند از روحیه مردمی و جهادی برخوردار باشند و از هرگونه سوء‌استفاده و رانت‌خواری مبرا بوده و نگاهشان به دست‌اندازی و برخورداری از سفره انقلاب نباشد و دولتمردان مناصب را امانتی الهی بدانند که باید در قبال آن پاسخگو باشند.

معاون رئیس‌جمهور در امور مجلس با بیان اینکه در دوره گذشته غالب درآمدها صرف هزینه‌های جاری می‌شد، اضافه کرد: متأسفانه به‌خاطر روحیه رخوت و سستی که وجود داشت، بسیاری از طرح‌ها و پروژه‌های عمرانی و صنعتی حتی با پیشرفت فیزیکی بالای ۹۰ درصد در جای‌جای کشور راکد و نیمه‌تمام باقی مانده بود و این دولت با هدف افزایش بهره‌وری، احیا و تکمیل این‌گونه طرح‌ها را در اولویت قرار داد؛ چرا که تکمیل آنها ضمن اشتغال‌زایی، باعث رشد تولید و افزایش درآمد کشور نیز می‌شود.

وی با اشاره به رویکرد آینده‌نگرانه دولت مردمی نسبت به اداره کشور گفت: اگر دولت نگاه کوتاه‌مدت و مقطعی داشت، چه‌بسا همه درآمدهای کشور را بین مردم توزیع می‌کرد تا هرچند به‌طور مقطعی محبوبیت کسب کند اما ضمن توجه به اقشار ضعیف و افزایش حقوق و دستمزد کارگران و کارمندان، سرمایه‌گذاری در طرح‌های پیشران و بزرگ اقتصادی از جمله فاز ۱۱ پارس جنوبی را انجام داد تا درآمد پایداری برای کشور ایجاد کند؛ از این روی مقام معظم رهبری در بیانات اخیرشان به این نکته مهم اشاره داشتند که این دولت آینده را قربانی نکرد.

حسینی درباره اقدامات دولت در زمینه اشتغال‌زایی تأکید کرد: بر اساس اقدامات انجام شده نرخ بیکاری از بیش از ۹ درصد به هشت درصد کاهش یافته است و این رقم برای فارغ‌التحصیلان دانشگاهی در مقایسه با گذشته بیش از ۱۰ درصد رشد داشته است.

وی ایجاد انضباط مالی و اصلاح نظام مالیاتی را از جمله اقدامات خوب دولت سیزدهم دانست و عنوان کرد: دولت مبتنی بر سه رویکرد جلوگیری از فرار مالیات، وصول مطالبات دولت و شناسایی مؤدیان جدید مالیاتی اقدام به اصلاح و کارآمدسازی نظام مالیاتی کرد و به دنبال آن، دو میلیون و ۶۰۰ هزار مودی مالیاتی جدید که بعضاً بخاطر عدم شفافیت و متصل نبودن سامانه‌های مربوطه، به رغم داشتن درآمد سرشار فرار مالیاتی داشتند، شناسایی شدند و درآمد دولت از این جهت نیز افزایش داشته است.

معاون رئیس‌جمهور در امور مجلس خاطرنشان کرد: امروز درآمدهای دولت با فروش نفت، افزایش صادرات، اخذ مالیات و مولدسازی افزایشی شده است و این درآمدها به منظور افزایش بهره‌وری در مسیر تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام و سرمایه‌گذاری در پروژه‌های پیشران اقتصادی هزینه می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: در دوره قبل چاپ پول بدون پشتوانه باعث رشد نقدینگی و تورم شده بود که این موضوع در دوره کنونی به شدت تحت کنترل قرار گرفته است و با برنامه‌ریزی‌های انجام شده رشد اقتصادی در سال ۱۴۰۱ با احتساب فروش نفت به ۴/۸ و بدون نفت به ۴/۵ رسیده است.

حسینی توجه دولت به دیپلماسی اقتصادی را مورد اشاره قرار داد و گفت: در دوره‌ای به‌خاطر کمرنگ بودن روحیه انقلابی و عدم شناخت کافی درباره ظرفیت‌ها و توانمندی‌های کشور حتی وزیر خارجه وقت مدعی بود که آمریکا در اندک مدتی می‌تواند تمام سیستم دفاعی کشور را از بین ببرد که رهبر حکیم انقلاب فرمودند بازدیدی از مراکز نظامی برای آقایان گذشته تا با توانمندی و اقتدار کشور آشنا شوند و امروز بر مبنای شناخت از ظرفیت‌های کشور دیپلماسی اقتصادی بسیار فعال‌تر از گذشته است.

وی ادامه داد: امروز سفارتخانه‌ها، معرفی ظرفیت‌های اقتصادی کشور و جذب سرمایه‌گذاری خارجی را با جدیت پیگیری می‌کنند و با معرفی ظرفیت‌های صادرات خدمات فنی مهندسی در حوزه نفت، پالایشگاه، بندر و صنعت میلیون‌ها دلار درآمد برای کشور زمینه‌سازی شده است.

معاون رئیس‌جمهور، تسهیل راه‌اندازی کسب‌وکار را حائز اهمیت دانست و اظهار داشت: تاکنون با راه‌اندازی درگاه ملی مجوزها، ۶۷۸ هزار و ۴۸۶ مجوز کسب‌وکار صادر شده که به‌راحتی و در کمترین زمان ممکن این کار بزرگ انجام شده است؛ درحالی‌که پیش از این بعضاً با رانت، فساد، سلایق شخصی و معطلی فراوان همراه بود و در حال حاضر ۹۷ درصد مجوزها به‌صورت الکترونیکی صادر می‌شوند.

وی با اشاره به دستاوردهای سفرهای استانی رئیس‌جمهور گفت: رئیس‌جمهور در ۱۱ ماه اول فعالیت خود به ۳۱ استان سفر کرد که رکورد بی‌سابقه‌ای محسوب می‌شود و در این سفرها ضمن آشنایی با ظرفیت‌ها و مطالبات مردمی از نزدیک مسائل و مشکلات مناطق مختلف را مورد بررسی قرار داده و برای رفع نیازهای مردم تصمیم‌گیری شد.

حسینی اضافه کرد: همچنین در ۱۹ سفر خارجی رئیس‌جمهور، ۱۶۳ سند همکاری به امضا رسید که روند اجرای آن‌ها با جدیت و سرعت پیگیری می‌شود و دولت و شخص آیت‌الله رئیسی نشان داد برخلاف گذشته که به‌گونه‌ای در حوزه سیاست خارجی عمل می‌شد که انگار همه راه‌ها به نیویورک، پاریس و لندن ختم می‌شود، راه‌های عزتمندانه‌ای برای دستیابی به منافع ملی وجود دارد.

وی درباره اقدامات دولت در حوزه مدیریت منابع ارزی کشور خاطرنشان کرد: دولت با تسهیل برخی فرایندها و اصلاح مقررات دست و پا گیر روند افزایش درآمدهای ارزی کشور و تأمین ارز مورد نیاز صادرکنندگان را هموار کرده است و با اتخاذ سیاست دلارزدایی و کاهش وابستگی به دلار در تعاملات خارجی، باعث شده که کشورهای مهمی در جهان این سیاست را در پیش بگیرند و این ضربه سختی به پیکره اقتصادی آمریکا است و بی دلیل نیست که آمریکا از ملت ایران عصبانی است

معاون رئیس‌جمهور در امور مجلس با بیان اینکه دولت اقدامات بزرگی در مسیر رفع مشکلات اقشار مختلف برداشته است، گفت: سال اول که دولت آغاز به‌کار کرد با تجمعات و اعتراضات اقشار مختلف از جمله کارگران و معلمان مواجه بودیم و دولت حتی‌الامکان تلاش کرده مشکلات آنان را حل و فصل کند.

وی در ادامه توجه دولت مردمی به تقویت دانشگاه فرهنگیان را مورد تأکید قرار داد و گفت: در دوره گذشته به دانشگاه فرهنگیان اهمیت چندانی داده نمی‌شد و در مقطعی فردی را بر مسند آن قرار دادند که اعتقادی به این دانشگاه نداشت اما این دولت مصمم است جایگاه و نقش دانشگاه فرهنگیان را ارتقا دهد.

معاون رئیس‌جمهور با اشاره به اقدامات دولت در حمایت از کشاورزان و تأمین امنیت غذایی اظهار کرد: تولید غلات در زمانی که امنیت غذایی در دنیا بخاطر جنگ اوکراین با چالش جدی مواجه شده بود مورد تأکید دولت قرار گرفت و بلافاصله خرید تضمینی محصولات کشاورزی به‌ویژه گندم در دستور کار قرار گرفت؛ به‌صورتی که در سال ۱۴۰۰ حدود چهار و نیم میلیون تُن، سال ۱۴۰۱ بیش از هفت و نیم میلیون تُن و امسال بیش از ۱۰ میلیون تُن گندم خریداری شده که دو میلیارد دلار صرفه‌جویی ارزی داشته اشت.

حسینی با اشاره به بیانات رهبر معظم انقلاب در خصوص کاهش مشکلات معیشتی مردم تاکید کرد: تیم اقتصادی دولت مأمور شد برای طرف شدن مشکلات معیشتی مردم با ارائه راهکار، به سرعت اقدامات لازم را در دستور کار قرار دهد.

منبع: ایرنا
کد خبر 686466

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.