۱۹ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۳:۳۶
کریدور لاچین بازگشایی می‌شود؟

خبرگزاری گاردین به نقل از طرفین آذربایجان و ارمنستان مدعی شده است، آذربایجان که مسیر منطقه ارمنی‌نشین قره‌باغ به ارمنستان را محدود کرده بود بالاخره از خواسته‌های چند دهه‌ای خود کوتاه آمد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، وبگاه خبرگزاری گاردین نوشته است که دولت آذربایجان و مقامات ارمنی در قره‌باغ توافقی را برای بازگشایی دو خط حمل و نقل مورد مناقشه از جمله یک مسیر کلیدی به نام کریدور لاچین منعقد کرده‌اند.

به گفته گاردین این اقدامات که ابتدا توسط خبرگزاری دولتی آرمن‌پرس ارمنستان گزارش شد و سپس توسط آذربایجان تأیید شد، به نظر می‌رسد حداقل تا حدی به درخواست دهه‌های گذشته ارمنستان برای بازگرداندن خطوط حمل‌ونقل بین اراضی تحت کنترل دولت آذربایجان و قره‌باغ کوهستانی، جایی که ارمنیان کنترل آن را در دهه ۱۹۹۰ به دست گرفتند، برآورده می‌کند.

کریدور لاچین بازگشایی می‌شود؟

بر اساس گزارش گاردین، قره‌باغ در سطح بین‌المللی به عنوان بخشی از آذربایجان به رسمیت شناخته شده است، اما از زمان جنگی که مصادف با فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی در اواخر دهه ۱۹۸۰ و اوایل ۱۹۹۰ بود، توسط جمعیت حدود ۱۲۰ هزار ارمنی کنترل می‌شود. آذربایجان بخش‌های زیادی از منطقه قره‌باغ را در جنگ ۲۰۲۰ بازپس گرفت و در ۹ ماه گذشته با محدود کردن دسترسی به ارمنستان از طریق کریدور لاچین، بر دولت این منطقه فشار وارد کرده است.

به گزارش ارمن‌پرس، مقامات قره‌باغ با اشاره به یکی از شهرهای قره‌باغ در نزدیکی خط مقدم با جمهوری آذربایجان، گفته‌اند که آنها «تصمیم گرفته‌اند اجازه دسترسی به کالاهای روسی را از طریق شهر آسکران به جمهوری ما بدهند.»

در این گزارش با اشاره به منطقه‌ای که جاده قره‌باغ به ارمنستان را وصل می‌کند، آمده است: «همزمان توافقی برای ارسال محموله‌های بشردوستانه توسط نیروهای حافظ صلح روسیه و کمیته بین‌المللی صلیب سرخ در امتداد کریدور لاچین حاصل شده است. این اقدام به دلیل «بحران شدید بشری» در منطقه محاصره شده انجام شده است.

به گفته گاردین، حکمت حاجی‌اف، مشاور سیاست خارجی الهام علی‌اف، رئیس‌جمهور آذربایجان، روز شنبه به رویترز گفت که توافقی برای باز کردن جاده‌های بین ارمنستان و آذربایجان منعقد شده است.

وی با تاکید بر اینکه راه‌ها به‌طور هم‌زمان باز می‌شوند افزود که ایست بازرسی آذربایجان در کریدور لاچین به سمت ارمنستان باقی خواهد ماند. آذربایجان پیش‌تر ارمنستان را متهم کرده بود که از این گذرگاه برای قاچاق سلاح استفاده می‌کند و پیشنهاد بازگشایی هم‌زمان راه‌ها را رد کرده است.

کریدور لاچین بازگشایی می‌شود؟

گاردین در ادامه شرایط اتحادهای ژئوپلیتیکی منطقه قفقاز را توضیح داده و نوشته است که آذربایجان رابطه نزدیکی با ترکیه دارد، در حالی که ارمنستان از لحاظ تاریخی روابط نزدیکی با روسیه داشته است. روسیه نیروهای حافظ صلح را به منطقه اعزام کرد و قول داد که کریدور لاچین را به عنوان بخشی از توافق صلحی که به جنگ ۲۰۲۰ پایان داد باز نگه دارد. ارمنستان به‌تازگی گلایه کرده است که مسکو به تضمین‌های خود عمل نکرده است و با این کار ارمنستان را به دنبال حمایت گسترده‌تر بین‌المللی سوق داده است.

به گفته گاردین، دولت ارمنستان اعلام کرد نیکول پاشینیان، نخست‌وزیر این کشور روز شنبه با رهبران فرانسه، آلمان، ایران و گرجستان و آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا، تلفنی گفت‌وگو کرد. آذربایجان گفت که وزیر امور خارجه این کشور با یوری کیم، یکی از مقامات ارشد وزارت خارجه آمریکا در مورد این وضعیت گفت‌وگو کرده است.

به گفته دولت ارمنستان، پاشینیان به رهبران خارجی گفته است که تنش‌ها در مرز افزایش یافته است و آذربایجان نیروهای خود را در آنجا و اطراف منطقه قره‌باغ متمرکز کرده است. آذربایجان این موضوع را رد کرده و ارمنستان را به اقدامات مشابه متهم کرده است.

کریدور لاچین بازگشایی می‌شود؟

در پایتخت‌های ارمنستان و آذربایجان، ساکنان محلی به خبرگزاری رویترز گفتند که از جنگ جدید بین دو کشور می‌ترسند. منصوره لاهیکووا، زنی در باکو، پایتخت جمهوری آذربایجان گفت: «احتمالاً ما دوباره شهید خواهیم داشت. من دو پسر دارم که به سن سربازی رسیده‌اند. امیدوارم پیروز شویم و همه‌چیز آرام شود.»

در ایروان، پایتخت ارمنستان، یکی از ساکنان به نام هایک، آذربایجان را متهم کرد که می‌خواهد جنگ دیگری را آغاز کند. «امیدوارم این اتفاق نیفتد، اما اگر این اتفاق بیفتد، همه ما، همه دوستان و برادران، آماده جنگ هستیم. دفعه قبل دوستانمان را دفن کردیم، اما حالا نوبت ما است.»

توضیح باکو درباره توافق بازگشایی کریدور لاچین

حکمت حاجی‌اف، مشاور امور خارجی رئیس‌جمهور آذربایجان در توضیح توافق باکو-ارمنستان برای بازگشایی دو مسیر مورد مناقشه حمل‌ونقل بین آذربایجان و ارمنستان از جمله کریدور لاچین، در صفحه شخصی خود نوشت: «در پاسخ به سوالات از جمله رویترز، پولیتیکو و بی بی سی، محموله خوراکی روسیه توسط صلیب سرخ این کشور و هماهنگ با صلیب سرخ آذربایجان از مسیر آغدام-آسکران به سمت خانکندی (مرکز قره‌باغ) حرکت کرده است.

این اقدام بر اساس یک معاهده جداگانه صورت می‌گیرد و ارتباطی با معاهده بازگشایی آغدام -خانکندی و مسیر لاچین-خانکندی برای صلیب سرخ ندارد.

در اول سپتامبر آذربایجان به نشانه حسن نیت موافقت خود را با ارسال این محموله اعلام کرد تا تضمینی باشد برای بازگشایی همزمان مسیرهای آغدام-خانکندی و لاچین-خانکندی اما دولت غیرقانونی نپذیرفت.

به هر حال ایست بازرسی لاچین و کنترل مرزی آذربایجان باید باقی بماند.»

کد خبر 686397

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.