تحلیل بورس امروز ۱۹ شهریور / روند نزولی ادامه می‌یابد؟

به نظر می‌رسد قرار است مدتی بازار روند متعادلی را سپری کند، روز گذشته در خصوص اینکه بازار امروز منفی خواهد بود، اما شدت منفی‌ها کمتر است صحبت شد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، اگر نگاهی به گزارش پیش از بازار داشته باشید در خصوص این صحبت شد که در بازار امروز در نیمه ابتدایی فشار عرضه بالا خواهد بود و در نیمه دومی کمی بهبود پیدا می‌کند، نمودار تغییرات شاخص کل را که بررسی می‌کنیم از ساعت ۹.۳۰ دقیقه به بعد بازار ریزش بیشتری را تجربه نکرد و وضعیت بازار بهبود یافت البته موضوعی که در بازار مطرح است و شاهد آن هستیم این است که معامله گران رغبتی به خرید در قیمت‌های بالاتر و دامنه مثبت قیمتی ندارند و همین موضوع منجر به شکل‌گیری قیمت‌ها تعادلی در بازار شده است، حتی بسیاری از حقوقی‌ها و بازارگردان‌ها نیز تمایلی به رنج مثبت ندارند و به طور مثال در نماد فولاد مبارکه شاهد خرید سنگین حقوقی این شرکت هستیم، اما روند مثبتی در سهم شکل نگرفت، به نظر می‌رسد قرار است مدتی بازار روند متعادلی را سپری کند، روز گذشته در خصوص اینکه بازار امروز منفی خواهد بود، اما شدت منفی‌ها کمتر است صحبت شد.

بورس امروز با افت پنج هزار ۹۷۴ واحدی به محدوده دو میلیون ۱۲۳ هزار واحد رسید و شاخص هم وزن نیز با افت دو هزار ۱۰۶ واحدی به محدوده ۷۱۴ هزار ۷۰۷ واحد رسید، ارزش معاملات نسبت به روز گذشته بازهم روند کاهشی داشت و به محدوده پنج هزار ۳۰۰ میلیارد تومان رسید، حجم معاملات در سطح هفت میلیارد و ۸۰۰ میلیون برگه سهم قرار گرفت.

در بازار بورس نمادهای فولاد، تاصیکو، شپنا، فملی، پارس و فارس بیشترین تأثیر منفی و بفجر بیشترین تأثیر مثبت را داشت، در بازار فرابورس نیز نیز نمادهای آریا، خاور، بپاس، وملل و شبصیر بیشترین تأثیر منفی و وسپهر و شگویا بیشترین تأثیر مثبت را داشتند.

در بازار فرابورس با افت ۶۰ واحدی به سطح ۲۶ هزار ۴۱۹ واحد رسیدیم و ارزش معاملات این بازار نیز در محدوده سه هزار ۷۰۰ میلیارد تومان بود، حجم معاملات نیز در سطح چهار میلیارد ۶۶ میلیون برگه سهم بود.

زیان ۹ همتی ایران خودرو در بهار ۱۴۰۲

احمد نعمت بخش دبیر انجمن خودروسازان گفت: مخالفت معاون‌اول رئیس‌جمهور با افزایش ۷۰ درصدی قیمت خودرو در اردیبهشت‌ماه موجب تحمیل ۹ هزار میلیارد تومان زیان به ایران‌خودرو در سه ماهه ابتدایی امسال شد. بر اساس محاسبات سازمان حمایت در سال ۱۴۰۰ قیمت محصولات ایران‌خودرو و سایپا باید در اردیبهشت‌ماه امسال حدود ۷۰ درصد افزایش پیدا می‌کرد اما متأسفانه با دخالت آقای مخبر افزایش میانگین ۲۹ درصدی برای محصولات خودروسازان اعمال شد.

وی افزود: بر اساس گزارش صورت‌های مالی سال ۱۴۰۱ خودروسازان در تیرماه امسال و همچنین اسناد و مدارکی که سازمان حمایت از شرکت‌های خودروساز دریافت کرده است، محصولات سایپا ۳۵ درصد و محصولات ایران‌خودرو ۳۸ درصد باید افزایش پیدا کنند اما متأسفانه شورای رقابت به دلیل وتو افزایش قیمت‌ها از سوی معاون‌اول رئیس‌جمهور در اردیبهشت‌ماه حاضر به اعلام قیمت‌های جدید خودرو نیست.

دو سر برد با «خودروی بورسی»

عرضه خودرو در بورس کالا همچنان در تعلیق قرار دارد و این در حالی است که آمارها نشان می‌دهد «خودروی بورسی» علاوه بر منفعت برای تولیدکننده، به مصرف‌کنندگان واقعی نیز سود رسانده است.

بنابر گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس با عنوان «بررسی مساله قیمت‌گذاری در ایران» آمده، مشخص شده مصرف‌کنندگان توانسته‌اند خودروهای عرضه‌شده در بورس کالا را با قیمتی پایین‌تر از بازار (و البته بالاتر از نرخ کارخانه) خریداری کنند.

مرکز پژوهش‌های مجلس معتقد است ایجاد بازاری متعادل برای فروش خودرو در بورس که دچار نوسان نشود، نیازمند عرضه پایدار، منظم و پیش‌بینی‌پذیر است. مساله اساسی آن است که امکان قیمت‌سازی در بازار از طریق کنترل عرضه، از تولیدکننده سلب شود.

غیرواقعی بودن نرخ ارز در بورس کالا به نفع دلالان بود نه مردم

ناصر عاشوری، رئیس انجمن صنفی صنعت پالایشی گفت: تا قبل از مصوبه دولت، تولیدکنندگان پتروشیمی و پالایشی محصولات خود را با ارز ۲۸,۵۰۰ تومان عرضه می‌کردند، اما این مواد در حلقه پایانی با نرخ ارز ۴۰ تا ۵۰ هزار تومانی به دست مصرف‌کننده می‌رسید.

وی افزود: طبق تاکید اسناد مختلف کشور، نرخ ارز در بازارها باید به سمت تک‌نرخی شدن حرکت کند زیرا چند نرخی بودن ارز در بازارها باعث ایجاد رانت و تضییع حق مردم می‌شود. عاشوری گفت: شواهد متعددی نشان می‌دهد که نتیجه این تثبیت در ابتدای زنجیره، به جیب دلالان می‌رود، حال با شناور شدن و واقعی شدن قیمت ارز، به جای اینکه این سود به جیب دلالان برود، به حساب دولت واریز شده و خرج مردم می‌شود.

نقشه بازار

تحلیل بورس امروز ۱۹ شهریور / روند نزولی ادامه می‌یابد؟

کد خبر 686383

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.