بیانیه گروه ۲۰؛ ناتوانی غرب در اجماع علیه روسیه

نشریه فایننشال تایمز انگلیس درباره نتیجه نشست گروه جی-۲۰ نوشت: بیانیه پایانی امروز سران گروه ۲۰ در هند، به منزله ضربه به اعتبار غرب در ناتوانی برای اجماع جهانی در حمایت از اوکراین علیه روسیه بود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، وبگاه روزنامه فایننشال تایمز نوشته است که موفق نشدن رهبران گروه G20 در محکوم کردن حمله روسیه به اوکراین در بیانیه مشترک سران پس از امتناع چین و روسیه نشان‌دهنده فقدان اجماع جهانی در حمایت از کی‌یف است، این جنبه نشست بیشتر از سایر دستاوردها در رسانه‌ها انعکاس داشته است.

بیانیه گروه ۲۰؛ ناتوانی غرب در اجماع علیه روسیه

بر اساس گزارش فایننشال تایمز، در بیانیه نهایی از عبارت «جنگ در اوکراین» استفاده شده است که مورد حمایت اوکراین و حامیان غربی آن نیست زیرا بار مسئولیت را بین طرفین تقسیم می‌کند. این بیانیه که طی هفته‌ها مذاکره بین دیپلمات‌ها مطرح شد، ضربه‌ای به کشورهای غربی است که در سال گذشته تلاش کرده‌اند کشورهای در حال توسعه را متقاعد کنند که مسکو را محکوم کنند و از اوکراین حمایت کنند.

به گفته فایننشال تایمز، بیانیه قبلی گروه ۲۰ که در نوامبر گذشته در اندونزی صادر شد، به «تجاوز فدراسیون روسیه به اوکراین» اشاره داشت. به گفته دیپلمات‌های غربی امتناع چین از تکرار این عبارت برای فشار آوردن به هند، میزبان نشست، به منظور پیشنهاد زبان سازنده حیاتی بوده است.

India hosts G20 leaders' summit

سخنگوی وزارت خارجه اوکراین در واکنش به این بیانیه گفت: «از نظر خشونت روسیه علیه اوکراین، G20 چیزی برای افتخار ندارد. بدیهی است که مشارکت طرف اوکراینی می‌توانست به شرکت‌کنندگان اجازه دهد تا وضعیت را بهتر درک کنند.»

در ادامه گزارش فایننشال تایمز درباره سایر بندهای بیانیه آمده است که این بیانیه همچنین حاوی تعهد رهبران بزرگ‌ترین اقتصادهای جهان برای «پیگیری و تشویق تلاش‌ها برای سه برابر کردن ظرفیت انرژی‌های تجدیدپذیر در سطح جهانی» است، اما هیچ مهلت نهایی برای حذف تدریجی سوخت‌های فسیلی در بر نمی‌گیرد. چین و عربستان سعودی تلاش‌هایی را برای جلوگیری از چنین عبارتی در نشست‌های گروه G20 در ماه ژوئیه رهبری کردند.

در بیانیه مشترک آمده است: «ما رنج انسانی و تأثیرات منفی جنگ در اوکراین را با توجه به امنیت جهانی غذا و انرژی، زنجیره تأمین، ثبات مالی کلان، تورم و رشد برجسته کردیم. دیدگاه‌ها و ارزیابی‌های متفاوتی از وضعیت وجود داشت.»

G20 summit in India

به گزارش فایننشال تایمز، این بیانیه خواستار «صلح عادلانه و بادوام در اوکراین» شد، اما به‌طور صریح این خواسته را به اهمیت تمامیت ارضی اوکراین، همانطور که کشورهای غربی برای آن اصرار کرده بودند، مرتبط نکرد. همچنین برخلاف بیانیه سال ۲۰۲۲ از جمله «اکثر اعضا جنگ را به شدت محکوم کردند» در آن وجود نداشت.

سوتلانا لوکاش، مذاکره‌کننده روسیه در گروه G20 در رابطه با جمله‌بندی بیانیه گفته است که: «همه‌چیز به شکل متعادلی منعکس شد. تمام اعضای گروه ۲۰ توافق کرده‌اند که به عنوان یک واحد در راستای منافع صلح، امنیت و حل مناقشه در سراسر جهان عمل کنند. این در حالی است که آلمان و انگلیس با اینکه از توافق بر سر بیانیه خوشحال هستند مدعی‌اند که «چیزی نیست که به آن بتوان افتخار کرد.»

بر اساس گزارش فایننشال تایمز، یک مقام ارشد غربی حاضر در اجلاس گفت که حذف انتقاد غرب از روسیه به گروه ۲۰ اجازه داد تا در مورد موضوعات دیگری مانند تعهد برای از سرگیری صادرات غلات اوکراینی از طریق دریای سیاه به توافق برسد. «گزینه‌ای که ما داشتیم نشست با متن یا بدون متن بود. و من فکر می‌کنم پاسخ درست با متن است. با این کار، شما پلتفرم [G20] و سازمان را زنده نگه می‌دارید.

به گفته این خبرگزاری همچنین جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی ایالات متحده آمریکا، گفت که به هر حال این اعلامیه دارای «مجموعه‌ای از پاراگراف‌های مهم» در مورد جنگ در اوکراین است. او افزود: «از دیدگاه ما به قدر کافی خوب است زیرا دفاع از این اصل که دولت‌ها نمی‌توانند از زور برای تصاحب ارضی استفاده کنند، … استفاده از سلاح‌های هسته‌ای غیرقابل قبول است و صلح عادلانه باید بر اساس اصول منشور سازمان ملل باشد، را مطرح کرده است.»

G20 summit in India

سالیوان گفت: به طور کلی، این بیانیه «یک رأی اعتماد به این موضوع بود که گروه G20 می‌تواند برای رسیدگی به طیفی از مسائل و همچنین برای مقابله با مسائل سختی که در واقع برخی از اعضا را از سایرین جدا می‌کند، گرد هم آیند.»

فایننشال تایمز مدعی است که جمله‌بندی بیانیه همچنان منعکس‌کننده بسیاری از نکات مورد ملاحظه چین است، مانند اینکه گروه ۲۰ باید خود را به مسائل اقتصادی بین‌المللی و زبان به‌کار برده در خصوص بحران اوکراین و سلاح‌های هسته‌ای محدود کند. چین همچنین نقش خود را در حمایت از عضویت در اتحادیه آفریقا به‌شدت تبلیغ کرده است.

این خبرگزاری در خاتمه نوشته است که علی‌رغم اینکه رئیس‌جمهور چین، شیء جین پینگ، در اجلاس شرکت نکرد نماینده وی لی چیانگ در سخنرانی خود در اجلاس سران گفت که گروه G20 به «وحدت به جای تفرقه، همکاری به جای تقابل و مشارکت به جای طرد» نیاز دارد. این اظهارات در راستای دیدگاهی است که چین از ایالات متحده و متحدانش به‌عنوان پیشبرد «تقابل بلوکی» و درگیر شدن در «ذهنیت جنگ سرد» به تصویر می‌کشد.

کد خبر 686363

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.