همکاری ایران و عراق برای مهار گردوغبار به‌زودی آغاز می‌شود

بر اساس آخرین مقالات منتشر شده، دریاچه‌های بزرگ و منابع عظیم آبی جهان رو به خشکی می‌رود، سالانه هفت میلیون نفر بر اثر آلودگی جوی طبیعی و مصنوعی جان خود را از دست می‌دهند و شاهد افزایش میزان گردوغبار در بسیاری از کشورها هستیم؛ از همین رو در دستور کار داشتن تدابیری جدی و منطقه‌ای از ملزومات است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، با توجه به تغییرات اقلیمی و خشک شدن بسیاری از منابع آبی در سراسر جهان، شاهد درگیری کشورها با چالش گردوغبار هستیم و ورود گردوغبار از کشورهای همسایه به ایران نیز چالش‌هایی جدی به همراه داشته است.

بنا بر اظهارات کارشناسان زیست‌محیطی، ۷۰ درصد گردوغبار کشور ایران منشأ خارجی دارد و حل این معضل نیازمند همکاری‌های منطقه‌ای است.

علی سلاجقه، رئیس سازمان حفاظت محیط زیست، در اجلاس بین‌المللی مقابله با طوفان‌های ماسه و گردوغبار با اشاره به افزایش چالش‌های زیست‌محیطی در جهان اظهار کرد: از سال ۲۰۰۰ میلادی، تعداد وقوع خشکسالی‌ها و دامنه گستره آنها ۳۰ درصد افزایش داشته است.

وی افزود: بر اساس آخرین یافته‌های جهانی و نتایجی که آژانس اسکپ سازمان ملل متحد منتشر کرده، طی ۵۰ سال اخیر حدود ۵۰ درصد وقایع آب و هوایی مربوط به خشکسالی بوده است؛ در واقع در ۵۰ سال اخیر حدود ۱۲۴ میلیارد دلار خسارات اقتصادی ناشی از خشکسالی بوده است و پیش‌بینی می‌شود تا سال ۲۰۳۰ حدود ۷۰۰ میلیون نفر مهاجرت ناشی از خشکسالی را در جهان داشته باشیم.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست تصریح کرد: بر اساس آخرین مقالاتی که ساینس منتشر کرده است، دریاچه‌های بزرگ و منابع عظیم آبی جهان رو به خشکی رفته است و این موضوع دال بر افزایش منابع گردوغبار است.

اجرا شدن پروژه پایلوت گرد و غبار در چهار استان عراق و دو استان ایران

نظیر عبود فزع، معاون وزیر محیط زیست عراق اظهار کرد: پیش از هر چیز از جمهوری اسلامی ایران بابت برگزاری اجلاس مقابله با طوفان‌های ماسه و گردوغبار تشکر می‌کنم، امروزه موضوع گردوغبار مورد توجه تمام کشورهای جهان قرار گرفته است و این کنفرانس می‌تواند کمک بزرگی درباره این مخاطره باشد.

وی افزود: می‌دانیم که کشور ایران تحت تأثیر توفان‌های گرد و غبار است و کشور ما نیز همین شرایط را دارد. بیشتر گرد و غبار کشور عراق تحت تأثیر منشاهای خارجی است که پس از عراق، اقلیم ایران را نیز تحت تأثیر قرار می‌دهد.

معاون وزیر محیط زیست عراق تصریح کرد: سال گذشته نیز کنفرانس منطقه‌ای گرد و غبار در ایران برگزار شد که در آن جلسه دو پیشنهاد تفاهم به امضا رسید و ما امسال پیگیر فعال‌سازی این تفاهم‌نامه‌ها به صورت عملی هستیم.

وی ادامه داد: در آینده‌ای نزدیک آماده همکاری در خصوص کنترل گرد و غبار، مسئله آب و محیط زیست با کشور ایران و سایر کشورها خواهیم بود. جمهوری اسلامی ایران و سازمان ملل متحد استقبال خوبی از پیشنهادهای ما کردند.

عبود فزع گفت: امیدواریم نتایج این کنفرانس، پروژه‌های مشترکی را در خصوص اخطار زودرس گردوغبار و ایجاد صندوق پشتیبانی بین‌المللی در پی داشته باشد و ما امید داریم پروژه‌های مشترک هرچه زودتر اجرا شود، یک بیانیه پایانی نیز خواهیم داشت که امیدواریم مورد استفاده همه کشورها قرار گیرد.

وی درباره اجرا شدن پروژه پایلوت گردوغبار در چهار استان عراق و دو استان ایران اضافه کرد: در حقیقت مقابله با این مسئله گردوغبار تنها از عهده ایران و عراق برنمی‌آید و باید یک هماهنگی منطقه‌ای ایجاد شود. سفر هیئت ایرانی به عراق نیز در جهت اجرایی شدن همان تفاهمنامه‌ها بود و مقرر شد در چهار استان عراق و دو استان ایران عملیات اجرایی شروع شود.

معاون وزیر محیط زیست عراق با بیان اینکه یکی از علت‌های ایجاد گرد و غبار در کشور عراق کمبود آب است، گفت: در این راستا باید همکاری‌هایی را با ایران و سایر کشورهای منطقه داشته باشیم. ما پروژه‌های پایلوت را به‌زودی آغاز می‌کنیم تا ببینیم چه نتایجی دارد و اگر نتایج مثبت بود، همکاری‌ها را ادامه خواهیم داد.

وی ادامه داد: دولت جدید عراق اولویت خود را محیط زیست و تغییرات اقلیمی قرار داده است و در این جهت با همکاری سازمان ملل یک اجلاس ملی را در بصره برگزار کردیم و در این اجلاس قرار شد که اقدامات عملی را شروع کنیم.

عبود فزع خاطرنشان کرد: در آینده نزدیک نیز یک نشست منطقه‌ای را با حضور کشورهای منطقه در کشور خود برگزار خواهیم کرد و اقتصاد سبز، آب، هم‌زیستی با کربن و تغییرات اقلیمی موضوعات این کنفرانس خواهد بود.

کد خبر 686329

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.