۲۶ شهریور ۱۴۰۲ - ۰۸:۲۵
گیاه یونجه چه فوایدی دارد؟!

متخصص طب سنتی گفت: شربت یونجه تقویت‌کننده عمومی بدن، اشتهاآور، چاق‌کننده، مناسب برای رشد کودکان، شیرافزا، نرم‌کننده سینه، کاهنده کلسترول و برطرف‌کننده مشکلات مربوط به قاعدگی و یائسگی است؛ برای داشتن حداکثر خواص، بهتر است گیاه یونجه قبل از گلدهی جمع‌آوری شود.

بهنام یوسفیان در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، درباره گیاه یونجه از خانواده بقولات اظهار کرد: یونجه گیاهی علفی، پایا با ریشه‌ای بسیار عمیق است که دو تا سه متر در عمق خاک فرو می‌رود، برگ‌های آن دارای سه برگچه و هر برگچه بیضی شکل با رنگ سبز تیره و نوک تیز است.

وی افزود: گل‌های آن درشت، آبی متمایل به بنفش یا زرد مجتمع به صورت خوشه‌های دراز است، دانه آن داخل میوه به صورت لوبیایی شکل بوده و وقتی تازه است طبیعت آن گرم و تر بوده و پس از خشک شدن طبیعت آن گرم و خشک می‌شود.

این متخصص طب سنتی تصریح کرد: مواد مؤثر آن حاوی پروتئین، ساپونین، اسید فسفریک، ترکیبات شبه استروژنی و انواع ویتامین‌ها در آن وجود دارد، مقدار ویتامین C آن چهار برابر لیموترش و دو برابر جعفری است.

وی ادامه داد: ۳۰ گرم یونجه خشک را در یک لیتر آب می‌جوشانند تا وقتی که حجم مایع به نصف مقدار اولیه برسد، سپس آن را صاف کرده و با افزودن ۹۰۰ گرم شکر به صورت شربت در می‌آورند، مقدار مصرف شربت برای اطفال ۲۰۰ گرم در روز است.

یوسفیان اضافه کرد: شربت یونجه تقویت‌کننده عمومی بدن، اشتهاآور، چاق‌کننده، مناسب برای رشد کودکان، شیرافزا، نرم‌کننده سینه، کاهنده کلسترول و برطرف‌کننده مشکلات مربوط به قاعدگی و یائسگی است؛ برای داشتن حداکثر خواص بهتر است قبل از گلدهی جمع‌آوری شود.

وی با اشاره به موارد منع مصرف و احتیاط گیاه یونجه ادامه داد: به علت وجود ساپونین به طور حتم گیاه به صورت خشک شده استفاده شود، زیرا گیاه تازه در معده تخمیر شده و ایجاد گاز و نفخ می‌کند.

این متخصص طب سنتی با اشاره به مصرف گیاه یونجه در دوران بارداری خاطرنشان کرد: مصرف این گیاه در دوران بارداری ممنوع است، همچنین با توجه به مقادیر زیاد ویتامین K در این گیاه اثر وارفارین ممکن است کاهش یابد و تداخل دارویی ایجاد کند.

کد خبر 686260

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.