علائم هشداردهنده خودکشی در نوجوانان چیست؟

یک روانکاو و روان درمانگر تحلیلی گفت: در نوجوانان قبل از خودکشی گوشه‌گیری، پرخاشگری و کناره‌گیری بسیار زیاد از خانواده دیده می‌شود، در بعضی مواقع نیز دیده می‌شود که نوجوان بسیار مهربان می‌شود و مدام از والدین بابت اینکه فرزند خوبی نبوده عذرخواهی می‌کند.

میترا نوری در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، به مناسبت روز جهانی پیشگیری از خودکشی اظهار کرد: خودکشی نه رشادت است نه دلیری، هیچ خودکشی ارزشمند و فاخری وجود ندارد و این اقدام، غایت فروپاشی روان است.

وی با بیان اینکه در شرایط کنونی اذهان برخی افراد در معرض کژفهمی و فروپاشی روانی است، افزود: از این رو قبل از انتشار هر عقیده و رفتاری باید لحظه‌ای تأمل کنیم و برای حال بد خود بیش از قبل با مشاور در ارتباط باشیم.

این روانکاو و روان درمانگر تحلیلی تصریح کرد: خودکشی فروپاشی روان و شورش علیه جسم و گاهی تنها راه ممکن برای غلبه بر یک بحران روانی، از میان برداشتن خود برای تحمل رنج کمتر است.

وی با بیان اینکه خودکشی زمانی است که روان انسان برای غلبه بر اضطرابی تحمل‌ناپذیر دست به نابودی جسم می‌زند، ادامه داد: دو دلیل عمده خودکشی اضطراب و اندوه است که تبدیل به خشم علیه خود و در نهایت خودکشی می‌شود.

نوری گفت: زمانی که روان فرد بیش از حد ممکن دچار تحمل رنج و عذاب می‌شود علیه بدن شورش می‌کند تا به‌واسطه نابودی خود درد کشیدن را متوقف کند، گاه نبود همدلی و درک شرایط سخت از جانب دیگران و تمدید فشارهای حاصله از یک موضوع، منجر به فروپاشی روان یک فرد می‌شود.

وی اضافه کرد: گرچه همواره با امید به بهبودی شرایط تلاش می‌کنیم تا رنج و محنت را هموار کنیم، اما گاهی افکار خودکشی درست جایی نمایان می‌شود که در ظاهر همه چیز روند عادی خود را طی می‌کند.

این روانکاو و روان درمانگر تحلیلی گفت: خودکشی زمانی رخ می‌دهد که فروپاشی روان به صورت کامل شکل گرفته است و فرد به صورت کامل از خود عبور کرده و آن سوی خط ایستاده است، از این رو انسان‌ها نیاز به درک شدن و همدلی دارند؛ در این صورت باید با درک شرایط و موقعیت انسان‌ها به آنها نزدیک شویم و دنیا را از دریچه دید آنها نگاه کنیم.

وی اظهار کرد: گاهی با تغییر جایگاه خود با دیگری و درک لحظات سخت فرد می‌توان تجربه غنی زیستن را به او هدیه کرد.

نوری با اشاره به خودکشی در نوجوانی گفت: وقتی نوجوانی حرف از خودکشی می‌زند، باید جدی گرفته شود، زمانی که صحبت از خودکشی به میان می‌آید یا علائمی در رفتار نوجوان مشاهده می‌شود، خانواده باید با شدت بیشتر و به صورت غیرمستقیم از نوجوان مراقبت کند.

وی با بیان اینکه خانواده باید به سرعت با یک روانشناس بالینی یا روانپزشک متخصص کودک و نوجوان ارتباط برقرار و علائم را چک کنند، ادامه داد: خودکشی کودکان و نوجوانان تفاوتی با یکدیگر ندارد، اما خودکشی نوجوانان تفاوت‌های بارزی با خودکشی بزرگسالان دارد.

این روانکاو و روان درمانگر تحلیلی گفت: بزرگسالان نقشه‌های قوی‌تری برای خودکشی می‌کشند و قوی‌تر عمل می‌کنند، آنها سعی می‌کنند جلب توجه نکنند، اما نوجوانان جلب توجه بیشتری دارند.

وی اضافه کرد: در نوجوانان قبل از خودکشی گوشه‌گیری، پرخاشگری و کناره‌گیری بسیار زیاد از خانواده دیده می‌شود، در بعضی مواقع نیز نوجوان بسیار مهربان می‌شود و مدام از والدین بابت اینکه فرزند خوبی نبوده عذرخواهی می‌کند.

نوری خاطرنشان کرد: احتمال خودکشی در نوجوانان در ابتدا و اواسط نوجوانی یعنی ۱۳ تا ۱۶ سالگی بسیار بیشتر است، همچنین در انتهای نوجوانی چون شخصیت نوجوان تثبیت شده و از نظر منطقی نیز پیشرفت‌هایی داشته است، کمتر به این کار اقدام می‌کند.

کد خبر 686258

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.