رُکود ورزش‌های زورخانه‌ای در تبریز

سال‌ها است که صدای ضرب مرشد در زورخانه به صدا درنمی‌آید تا پهلوانان رخصت ورود به گود را داشته باشند، گردوغبار، گُرز و میل‌های چوبی، سپر و تخته‌های زورخانه ته گود را پوشانده است و جشن گل‌ریزان برای مشکل‌گشایی پرندگان در قفس برگزار نمی‌شود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، شهر تبریز یکی از قطب‌های مهم ورزش زورخانه‌ای کشور است که در دوران‌های مختلف تاریخی از جمله جنگ ایران و عثمانی در دوران صفویه، جنگ‌های ایران و روس در دوران قاجاریه و جنگ‌های ایران و عراق در دوران انقلاب اسلامی، میزبان پهلوانانی همچون اللهیار خان تبریزی، ابراهیم حلاج اوغلی و عبدالله سرابی بود، اما طی سال‌های اخیر بی‌مهری‌های مسئولان ورزشی موجب رکود رشته پهلوانی شده است.

احمد مولایی یکی از شهروندان علاقه‌مند به رشته پهلوانی می‌گوید: سال‌ها است که مسئولان اقدامی برای بازگشایی زورخانه انجام نداده‌اند. کسانی که در زورخانه‌ها حضور پیدا می‌کردند، جوانمردی و پهلوانی داشتند.

وی با بیان اینکه زورخانه به ترویج فرهنگ جوانمردی و ایثارگری کمک می‌کند، می‌افزاید: مرشد زورخانه هنگام ورزش و برای تهییج ورزشکاران اشعار و داستان‌های آهنگین را همراه با ضرب زورخانه‌ای می‌خواند؛ ورزش زورخانه‌ای جزو فرهنگ مردم این شهر است و باید برای پاسداشت آن اقدام کرد.

توسعه زیرساخت‌های ورزش پهلوانی در اولویت شهرداری تبریز

میرمعصوم سهرابی، رئیس راه‌اندازی شرکت باشگاه ورزشی شهرداری تبریز با بیان اینکه توسعه زیرساخت‌های ورزشی در اولویت نخست شهرداری تبریز است، اظهار می‌کند: امسال شهرداری تبریز در راستای توسعه ورزش‌های همگانی به دنبال اجرای زیرساخت‌های ورزشی است و تاکنون قدم‌های بزرگی برداشته شده است.

وی با اشاره به احیای ورزش‌های باستانی در شهر تبریز، خاطرنشان می‌کند: شهرداری تبریز پیش از این یک سالن ورزش زورخانه‌ای در اردوگاه الغدیر داشت که با احیای زورخانه شهدای خطیب اکنون دو سالن ورزشی وجود دارد، دو سالن نیز در مناطق دو و هشت شهرداری تبریز در حال مرمت و بازگشایی است.

رئیس راه‌اندازی شرکت باشگاه ورزشی شهرداری تبریز با بیان اینکه مرکز بین‌المللی توسعه ورزش‌های زورخانه‌ای و کشتی پهلوانی شهدای خطیب توسط شهرداری تبریز تملک و بازگشایی شد، تصریح می‌کند: این زورخانه به دلیل وجود معارض، بیش از چهار سال پلمب و متروکه شده بود که با دستور مستقیم شهردار تبریز، به همت شهرداری منطقه شش تبریز و همکاری باشگاه ورزشی شهرداری تملک و بازگشایی شد.

سهرابی از برگزاری مسابقات ورزشی از جمله کشتی پهلوانی در آینده نزدیک خبر می‌دهد و می‌گوید: ایجاد باشگاه‌های ورزشی، تقویت مربیان، استعدادیابی نوجوانان و برگزاری مسابقات مختلف ورزشی موجب ترغیب و تشویق جوانان به ورزش پهلوانی می‌شود.

رُکود ورزش‌های زورخانه‌ای در تبریز

بازگشایی زورخانه شهدای خطیب هدیه شهرداری به شهروندان تبریزی

احمد انیسه، شهردار منطقه شش تبریز با اشاره به بازگشایی مرکز بین‌المللی توسعه ورزش‌های زورخانه‌ای و کشتی پهلوانی شهدای خطیب به خبرنگار ایمنا، می‌گوید: این زورخانه چندین سال به دلیل وضعیت نامناسب غیرقابل استفاده بود که توسط شهرداری منطقه شش تبریز تملک و بازگشایی شد و به شهروندان و ورزشکاران هدیه داده می‌شود.

وی ادامه می‌دهد: امید می‌رود در این گود زورخانه، پهلوانان زیادی پرورش پیدا کنند و تحویل جامعه ورزشی شوند.

شهردار منطقه شش تبریز با بیان اینکه شهرداری منطقه یکی از مناطق تاریخی و فرهنگی شهر است، تاکید می‌کند: این منطقه یکی از مناطق قهرمان‌پرور شهر است و امید می‌رود با احیای این زورخانه توسعه ورزش همگانی استمرار پیدا کند.

حمایت شورای شهر تبریز از توسعه ورزش همگانی

روح‌الله دهقان‌نژاد، عضو شورای اسلامی شهر تبریز با بیان اینکه نگاه شورای ششم توسعه ورزش همگانی است، اظهار می‌کند: در شورای دوره ششم باشگاه ورزشی شهرداری راه‌اندازی شد و امید می‌رود شاهد پیشرفت چشمگیری از فعالیت‌های شهرداری در زمینه ورزش همگانی و عمومی باشیم.

وی با اشاره به بازگشایی مرکز زورخانه شهدای خطیب در تبریز، می‌افزاید: این مرکز علاوه بر توسعه ورزش پهلوانی، موجب افزایش نشاط و روحیه اجتماعی در محلات مختلف شهر می‌شود.

عضو شورای اسلامی شهر تبریز خاطرنشان می‌کند: ورزش پهلوانی بهترین فرصت برای افزایش روحیه شهروندان و پهلوانان، تذهیب نفس، احترام به پیشکسوتان، توجه به معنویات و سلامت جسم و روح در نوجوان و نوجوان است.

رُکود ورزش‌های زورخانه‌ای در تبریز

خدمات ارزنده شهرداری برای ورزش قهرمانی ستودنی است

حسین افتخاری، رئیس هیئت ورزش زورخانه‌ای و پهلوانی کلان‌شهر تبریز نیز با بیان اینکه از ۱۶ زورخانه در استان شش زورخانه در شهر تبریز فعالیت دارد، تاکید می‌کند: ورزش پهلوانی برخاسته از فرهنگ اصیل ایرانی است، گود زورخانه حکایت از اعتقادات و باورهای دینی مردم دارد و این هشت ضلع گود نشان‌دهنده پایبندی به مناسبت‌های اسلامی است.

وی با بیان اینکه شهر تبریز یکی از قطب‌های ورزش پهلوانی کشور است و تاکنون ورزشکاران و پهلوان زیادی را تحویل جامعه داده است، می‌افزاید: با بازگشایی یکی دیگر از زورخانه‌های شهر در حال حاضر تعداد گودهای زورخانه شهر تبریز به شش زورخانه می‌رسد.

کد خبر 686246

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.