پیشگیری از خودکشی با تدابیر درست و کارشناسانه باید انجام شود

دکترای تخصصی مشاوره گفت: شاید دلیل اصلی خودکشی یک فرد آشکار نشود، اما می‌توان با تدابیر درست و کارشناسانه برای موارد مشابه پیشگیری لازم را انجام داد.

نوشین میرجهانیان در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: خودکشی به معنای از بین بردن عمدی خود است و با آسیب زدن به خود تفاوت دارد، افرادی که به خود آسیب می‌زنند، شاید قصد از بین بردن خود را نداشته باشند، اما افرادی که قصد خودکشی دارند، با نیت به پایان رساندن زندگی به خود آسیب می‌رسانند.

وی افزود: به اعتقاد دورکیم، جامعه‌شناس بزرگ کلاسیک قرن نوزدهم، خودکشی، هر نوع مرگی است که نتیجه مستقیم یا غیرمستقیم کردار مثبت یا منفی خود قربانی محسوب می‌شود و فرد به نتیجه آن آگاه بوده است.

دکترای تخصصی مشاوره با بیان اینکه افراد در سنین و جنسیت‌های متفاوت اقدام به خودکشی می‌کنند، ادامه داد: خودکشی رفتاری پیچیده و در برگیرنده تمایل و افکار تا اقدام به آن است و منجر به مرگ می‌شود و بر اساس آمار، زنان بیش از مردان اقدام به خودکشی می‌کنند، اما میزان خودکشی منجر به مرگ در مردان بالاتر است.

وی تصریح کرد: نکاتی از جمله اینکه چرا انسان‌ها خودکشی می‌کنند، چه نوع حالاتی افراد را به انجام چنین رفتار افراطی سوق می‌دهد و فرد در زمان داشتن افکار خودکشی چه چیزی را برای خود اولویت قرار داده، همیشه قابل تأمل است.

میرجهانیان ادامه داد: وقتی نوبت به تعیین علت خودکشی می‌رسد، دلایل متعددی وجود دارد که چرا شخصی تصمیم می‌گیرد خودکشی کند؛ با این حال چند علت، عوامل اصلی خودکشی در سطح جهان محسوب می‌شود.

وی گفت: تصور اینکه چه چیزی باعث خودکشی یک دوست، یکی از اعضای خانواده یا افراد مشهور شده، دشوار است، ممکن است هیچ علامت هشداردهنده واضحی در خصوص این اقدام آن‌ها وجود نداشته و این اقدام تعجب‌برانگیز باشد.

لزوم داشتن نگاهی ویژه به پیشگیری از خودکشی

دکترای تخصصی مشاوره با بیان اینکه عوامل بسیاری با هم ترکیب می‌شوند تا فرد را به تصمیم‌گیری برای خودکشی سوق دهد، ادامه داد: امروزه خودکشی یکی از معضلات اجتماعی دارای ابعاد مختلف است و به عنوان بخشی از انحرافات اجتماعی شناخته می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه خودکشی در جوامع در حال افزایش است و در بیشتر کشورها خودکشی از ١٠ علت اول مرگ در تمام سال‌های زندگی افراد محسوب می‌شود، از همین رو، باید به پیشگیری از آن نگاهی ویژه داشت.

میرجهانیان افزود: خودکشی، خانواده و جامعه را به خطر می‌اندازد و افکار آن باعث می‌شود که فرد نتواند وظیفه خود را به خوبی انجام دهد و در غوطه زدن نگرانی و استرس و آینده مبهم، شرایط خاصی برای خود انتخاب کند؛ به عبارتی خودکشی نشانه‌ای از سردرگمی شخصیتی است.

خودکشی افراد چه دلایلی دارد؟

وی تصریح کرد: خودکشی افزون بر آزردگی خاطر افراد، فشاری را روی بازماندگان و اطرافیان می‌آورد و ممکن است زمینه‌ساز بروز چالش‌های روحی و روانی در اطرافیان شود، بنابراین شناخت ریشه‌ها و دلایل این اقدام ضرورت دارد.

دکترای تخصصی مشاوره گفت: بر اساس تحقیقات انجام شده، دلایل خودکشی می‌تواند عواملی مانند تطابق نداشتن خواسته‌ها و آرزوها با شرایط روزمره که فرد را دچار ناامیدی می‌کند، نبود حمایت اجتماعی، عوامل و اختلالات روانی، استرس‌ها و ضربه‌های روحی، مصرف مواد و تکانشگری، از دست دادن عزیزان، جدایی و شکست، ناامیدی شدید، احساس بی‌ارزشی، بیماری، دردهای مزمن و لاعلاج، انزوای اجتماعی و طرد شدن غیرعمد، افسردگی بالا و نادیده گرفته شدن باشد.

وی ادامه داد: صرف نظر از دلیل دقیق خودکشی، یک خانواده و جامعه سالم باید مزایای درک شدن و انگیزه زندگی را برای افراد بیشتر کند تا تاب‌آوری خود را در برابر مشکلات بالا ببرند. شاید دلیل اصلی خودکشی یک فرد آشکار نشود، اما می‌توان با تدابیر درست و کارشناسانه برای موارد مشابه پیشگیری لازم را انجام داد.

کد خبر 686213

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.