هفتمین جشن ملی پسته برگزار می‌شود/ پیش‌بینی برداشت ۷۰ هزار تن پسته در رفسنجان

فرماندار رفسنجان با اشاره به پیش‌بینی برداشت ۷۰ هزار تن پسته در رفسنجان، از برپایی هفتمین جشن ملی پسته در دهه پایانی شهریور خبر داد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، حسین رضایی _امروز هجدهم شهریورماه_ در نشست خبری با حضور اصحاب رسانه، از برداشت ۲۰۰ هزار تن پسته در کشور خبر داد و اظهار کرد: پیش‌بینی می‌شود در رفسنجان ۷۰ هزار تن محصول از باغات شهرستان برداشت شود.

وی با اشاره اینکه شهرستان رفسنجان در تولید ادوات کشاورزی و دستگاه‌های فرآوری خودکفا شده است، گفت: بسیاری از دستگاه‌های مورد استفاده برای فرآوری پسته از رفسنجان به سایر کشورها صادر می‌شود.

فرماندار از برنامه‌ریزی برای برپایی جشن پسته در هفتمین سال ثبت ملی این محصول خبر داد و با اشاره به اینکه پسته رفسنجان در سازمان جهانی مالکیت فکری Wipo به ثبت جهانی رسیده است، افزود: در این سال‌ها اقدامات درخور شأن پسته انجام شده است که جای تشکر دارد.

رضایی به ارقام تجاری پسته شامل فندقی، کله‌قوچی، اکبری و احمدآقایی در ایران، به قدمت این محصول در رفسنجان اشاره کرد و گفت: با وجود تکثیر پسته در سایر شهرهای کشور، ارقام این محصول جهانی در رفسنجان شناسایی شده‌اند.

وی از برپایی نمایشگاه محصولات صنایع دستی و غذاهای سنتی در بخش‌های مختلف شهرستان همزمان با ایام برگزاری جشن ملی پسته خبر داد و افزود: برای نمایش ظرفیت‌های بخش‌ها برنامه‌ریزی‌هایی صورت گرفته است و امیدواریم با رفع موانع صادراتی، محصول خوبی عرضه کنیم.

فرماندار رفسنجان در ادامه با اشاره به اینکه همزمان با برپایی جشن ملی پسته از خیرین و فعالان اقتصادی در حوزه پسته در هر بخش تجلیل خواهد شد، اظهار کرد: تولید پسته در سال جاری به‌دلیل کم آبی و قطعی برق با چالش‌هایی روبرو بوده است که با همت کشاورزان رفع شده است.

از مجسمه سنگی پسته در رفسنجان رونمایی می‌شود

سیدمصطفی مرتضوی دبیر جشن ملی پسته نیز در ادامه با اشاره به آغاز جشن ملی پسته از ۲۶ شهریورماه، گفت: این جشن برخلاف برنامه‌های قبلی در تمامی شهرستان به گردش در می‌آید و شروع به‌کار آن در تپه‌های ماسه بادی شهر صفائیه با موضوع پسته و کشک مغز خواهد بود.

وی با اشاره به برگزاری اختتامیه رویداد در بزرگ‌ترین خانه خشتی جهان، ادامه داد: جشن ملی پسته در روزهای ۲۷ تا سی‌ام شهریورماه به ترتیب در روستای اسماعیل‌آباد نوق، شهر کشکوئیه، دهستان کبوترخان و روستای قاسم‌آباد حاجی برگزار می‌شود.

دبیر جشن ملی پسته با بیان اینکه برنامه‌های پیش‌بینی شده در شهر کشکوئیه با محوریت گلیم تاس به‌دلیل احیا اخیر آن برگزار می‌شود، اظهار کرد: ویژه‌برنامه جشن ملی پسته در کبوترخان با برگزاری جشنواره پسته و بستنی همراه خواهد بود.

وی در ادامه از رونمایی مجسمه سنگی پسته به همت شهرداری رفسنجان در ایام برپایی جشن خبر داد و افزود: هماهنگی‌های لازم برای بازدید مسئولان کشوری از باغات پسته با حضور میهمانانی از شهرهای پسته خیز ایران صورت گرفته است.

مرتضوی هم‌چنین به راه‌اندازی دبیرخانه دائمی جشن پسته در رفسنجان اشاره کرد و افزود: نامگذاری روزی به نام پسته و تعیین جایزه سالیانه به نام پسته در خاستگاه پسته دنیا، از برنامه‌های پیش‌روی دبیرخانه جشن ملی پسته خواهد بود.

وی با اشاره به جایگاه رفسنجان در طول دوران جنگ تحمیلی، تصریح کرد: شهر رفسنجان با محصول پسته ساخته و شناخته شده است و مردم این شهر با تکیه بر درآمد حاصل از پسته جنگ را هدایت کرده‌اند و کارشناسان و خیران رفسنجانی شهره‌ای جهانی دارند.

کد خبر 686192

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.