افزایش منابع گردوغبار طی ۳۰ سال گذشته و تاثیر آن بر خشکی دریاچه‌ها

از آن جایی که مقابله با گردوغبار برای دولت سیزدهم از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، باید اقدامات در این راستا هرچه سریع‌تر عملیاتی شود؛ این در حالی است که در ۳۰ سال گذشته بخش زیادی از دریاچه‌های بزرگ جهان خشک شدند این مسئله که اتفاق افتاد دلیل بر این است که منابع گرد و خاک در حال افزایش است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، ستاد ملی سیاست‌گذاری و هماهنگی مدیریت پدیده گردوغبار در دو سال اول دولت سیزدهم علاوه‌بر برگزاری بیش از ۱۵ جلسه ستاد ملی و ۱۲ جلسه کارگروه تخصصی ملی مقابله با پدیده گردوغبار، در مجموع ۸,۱۵۰ میلیارد ریال اعتبار جهت مقابله با اثرات مخرب گردوغبار به‌منظور ابلاغ به دستگاه‌های اجرایی در نظر گرفته است.

چالش گردوغبار و ریزگردها چندسالی است که مناطق جنوب غرب و جنوب شرق کشورمان را تحت تأثیر خود قرار داده و دامنه ریزگردها در فروردین‌ماه امسال علاوه‌بر مناطق جنوبی و مرکزی حتی استان‌های شمالی کشور را نیز درگیر کرده است، معضلی که حتی برای رفع آن سال‌ها است ستادی تحت عنوان "ستاد ملی سیاست‌گذاری و هماهنگی مدیریت پدیده گردوغبار" ایجاد شده است؛ ستادی که در مرداد سال ۱۳۸۸ ایجاد و آئین‌نامه مربوط به این ستاد نیز در دو نوبت اصلاح و در نهایت برای اجرا در اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۰ توسط هیئت وزیران به دستگاه‌های اجرایی ابلاغ شد.

دولت سیزدهم برای مقابله با گرد و غبار به تفاهم‌نامه‌ها اکتفا نمی‌کند؛ عمل می‌کند

علی سلاجقه، رئیس سازمان حفاظت محیط زیست اظهار کرد: با توجه به اهمیت مقابله با گرد و غبار در دولت سیزدهم، نباید به تفاهم نامه‌ها اکتفا نکنیم بلکه باید اقدامات عملیاتی شود، بر این اساس به زودی اقدامات عملیاتی و میدانی مقابله با گرد و غبار در عراق، سوریه و ایران آغاز می‌شود.

وی افزود: تا سال ۲۰۵۰ مسئله کم‌آبی سه چهارم جمعیت فعلی در کره زمین را درگیر خواهد کرد، یعنی پنج میلیارد نفر یک ماه در سال از مسئله کم‌آبی رنج می‌برند، آخرین مقاله‌ای که سال ۲۰۲۳ چاپ شد نشان می‌دهد که در ۳۰ سال گذشته بخش زیادی از دریاچه‌های بزرگ جهان خشک شدند این مسئله که اتفاق افتاد دلیل بر این است که منابع گرد و خاک در حال افزایش است.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست تصریح کرد: دبیر کل سازمان ملل متحد اعلام کرد که سالانه حدود هفت میلیون نفر از انسان‌ها در نتیجه مسائل آلودگی جان خود را از دست می‌دهند، این ادعا ما را به فکر چاره‌اندیشی انداخت، وقتی که رئیس جمهور مشکل را در بحث گرد و غبار مشاهده کرد به اعضای دولت دستور داد که هر چه سریع‌تر این مشکل برطرف شود و در این راه از تمام ظرفیت‌های بین‌المللی استفاده شود بر این اساس سازمان حفاظت محیط زیست در کنار وزارت امور خارجه رایزنی‌های خود را آغاز کرد که منجر به برگزاری نشست منطقه‌ای در بیست‌ویکم تیرماه سال گذشته با رویکردی مبتنی بر دیپلماسی فعال دولت مردمی و انقلاب که بر این اساس بحث همکاری با کشورهای همسایه، مسلمان و هم‌سو در دستور کار قرار گرفت.

سلاجقه تاکید کرد: از آنجا که مسئله محیط زیست مرز نمی‌شناسد کشورهایی که برای شرکت در اجلاس مقابله با گردوغبار به ایران دعوت شدند به دعوت ایران لبیک گفتند، با توجه به اینکه ۵۵ کشور را در معرض مستقیم گرد و غبار می‌دیدیم از تمام آنها دعوت کردیم و امروز نمایندگان آنها در این اجلاس حضور دارند.

وی گفت: در این راستا نماینده مقیم سازمان ملل در ایران همکاری خوبی داشت، این نشست رویدادهای جانبی متعددی دارد، همانطور که دولت خواسته بود به تفاهم نامه‌ها اکتفا نکنیم و باید کارها عملیاتی شود، با عراق به مسائل عملیاتی خوبی رسیدیم که قرار است به زودی در چهار استان عراق و دو استان ایران عملیات میدانی و زمینی مقابله با گرد و غبار آغاز شود، در این زمینه با سوریه هم به توافقات خوبی رسیدیم و کارهای میدانی به زودی آغاز می‌شود.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست افزود: بر اساس آخرین اطلاعات مشخص شده که کشورهای ترکمنستان، ارمنستان، ازبکستان، تاجیکستان، جمهوری آذربایجان و ایران نسبت به کشورهای دیگر بیشتر در معرض گرد و غبار هستند، امیدواریم بیانیه این نشست رهاوردی برای جهان باشد و با الزاماتی که در سازمان ملل انجام می‌شود تمام کشورها کنار هم قرار گیرند.

وی خاطرنشان کرد: همچنین ۱۵ نهاد بین‌المللی نیز در این اجلاس حضور دارند که باید به وظایف خود عمل کنند، از سازمان ملل انتقاد داشتیم زیرا مساله تحریم‌های ظالمانه را نباید مبنای همکاری قرار دهد، معاون دبیر کل سازمان ملل در این اجلاس حضور دارد که امیدواریم به مسئولیت‌های خود در راستای حفظ ابنیای بشر و مقابله با گرد و غبار روز به روز بیشتر عمل کنند.

محیط زیست دغدغه‌ای عمومی است

آیت الله سیدابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور با بیان اینکه طبیعت در اختیار انسان‌ها است، اما برای بهره‌برداری از مواهب آن باید قوانین و قواعد حاکم بر طبیعت رعایت شود، اظهار کرد: چرا که اگر قوانین حاکم بر دریاها، جنگل‌ها و کلیت طبیعت نادیده گرفته شود، خطرات ناشی از آن همه موجودات و طبیعت را در بر می‌گیرد.

وی افزود: امروز حفاظت از محیط زیست یک مسئله و دغدغه‌ای عمومی و نه صرفاً مربوط یک کشور و منطقه خاص است و تهدیدهای ناشی از آسیب به محیط زیست برای جان انسان‌ها و امنیت غذایی همه کشورها و دغدغه‌مندان را به هم‌فکری و همکاری را داشته است.

رئیس جمهور تصریح کرد: انسان‌ها و همه دولت‌ها، سازمان‌های منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای و نیز دغدغه‌مندان حفاظت از محیط زیست موظف به شناخت و تلاش برای رعایت بیشتر قوانین و قواعد حاکم بر طبیعت هستند.

وی مدیریت منابع آبی و مدیریت مصرف برای کاهش خشکسالی را به عنوان یکی از عوامل اصلی جلوگیری از ایجاد گرد و غبار مهم و حائز اهمیت دانست و گفت: بدون تردید استفاده نادرست و ناعادلانه منابع آبی در پیدایش طوفان‌های ماسه و گرد و غبار نقش دارد و این مسئله مستلزم توجه ویژه به مدیریت منابع آبی و مصرف آن است.

آیت الله رئیسی توسعه‌یافتگی بدون توجه به مسائل زیست‌محیطی را رویه‌ای غلط و مردود از جانب برخی کشورهای توسعه‌یافته دانست و اضافه کرد: کشورهای سلطه‌گر بدون توجه به مسائل محیط‌زیستی و صرفاً با نگاه به منافع اقتصادی و توسعه صنعتی و نظامی خود، مشکلات بسیاری را متوجه جوامع بشری کرده‌اند و با تهدید دریاها، جنگل‌ها و زمین‌ها به دیگر انسان‌ها ظلم می‌کنند.

وی همفکری و همگرایی برای یافتن درمان معضل مشترک طوفان‌های شن و ماسه و گرد و غبار را از جمله راهکارهای مؤثر در مقابله با این پدیده مخرب زیست‌محیطی دانست و افزود: در سال‌های اخیر قطعنامه‌هایی از سوی سازمان ملل و همچنین سازمان‌های منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای برای مقابله با این پدیده‌ها صادر شده که باید نسبت به آنها قدردان بود، اما اینکه کشورهای توسعه‌یافته سلطه‌گر تا چه میزان به این قطعنامه‌ها پایبندی دارند، ناشی از عدم ضمانت اجرایی این نوع قطعنامه‌ها است.

رئیس جمهور حضور نزدیک به ۵۰ کشور و ۱۵ سازمان بین‌المللی در این اجلاس را نشان‌دهنده احساس مشترک برای حفظ محیط‌زیست و شایسته قدردانی دانست و افزود: این همگرایی باعث خواهد شد تا کشورهای در حال توسعه صرفاً با نگاه اقتصادی به مسائل نگاه نکنند و حفظ محیط‌زیست را نیز در نظر داشته باشند.

وی با تأکید بر لزوم پرهیز از دخالت مسائل سیاسی و تعارفات دیپلماتیک در تصمیمات محیط‌زیستی خاطرنشان کرد: حفظ محیط زیست به هیچ وجه نباید تحت تأثیر مسائل سیاسی و تعارفات معمول دیپلماتیک باشد و تصمیمات گرفته شده در این زمینه باید به عنوان یک موضوع مهم خارج از این چارچوب‌ها دنبال شود.

کد خبر 686041

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.