تجلی همدلی نایینی‌ها در پیاده‌روی جاماندگان اربعین

حال و هوای اربعین محصور به تقویم نیست؛ تسلی غم عشاق در این ایام، تجربه حال و هوای شرکت در رویداد میلیونی اربعین امام حسین (ع) است و در شهرهای ایران برای جاماندگان کوی وصل، برنامه‌هایی به منظور تجربه این حس بی نظیر اجرا می‌شود که می‌توان از آن‌ها به عنوان یک رسانه بزرگ جهانی نیز یاد کرد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، بیش از ۴۰ روز از عاشورا گذشت و از اربعین حسینی نیز گذر کردیم، اما حال و هوای اربعین محصور به تقویم نیست.

تسلی غم عشاق در این ایام، تجربه حال و هوای شرکت در رویداد میلیونی اربعین امام حسین (ع) است و در شهرهای ایران برای جاماندگان کوی وصل، برنامه‌هایی به منظور تجربه این حس بی نظیر اجرا می‌شود که مهم‌ترین آن پیاده‌روی جاماندگان اربعین است.

در نقاط مختلف کشور در روز اربعین، همایش معنوی پیاده‌روی جاماندگان اربعین برگزار می‌شود که در استان اصفهان این آئین به‌صورت ویژه از مرکز تا شهرستان‌های استان، توسط مجموعه‌های مردمی، هیئات مذهبی و جبهه فرهنگی اجتماعی انقلاب اسلامی با برپایی موکب‌های مختلف و فراهم‌سازی بسترهای گوناگون برای تداعی لحظات خاطره‌انگیز پیاده‌روی میلیونی اربعین هرچند کوتاه، در اذهان مردم برگزار شده و عنصر رسانه به این هدف والا، جان مضاعف می‌بخشد.

در شهرستان نائین نیز این رسم دیرینه پابرجا است؛ پیاده‌روی جاماندگان اربعین حسینی که بزرگترین اجتماع معنوی شهرستان نائین به شمار می‌رود، ششمین سال است که به همت پویش مردمی جاماندگان اربعین حسینی و همکاری و همراهی دستگاه‌های دولتی در این شهرستان برگزار می‌شود.

تجلی همدلی نایینی‌ها در پیاده‌روی جاماندگان اربعین

برگزاری آئین‌های معنوی با محوریت مجموعه مردمی و حمایت دستگاه دولتی است

محمد کریمی در رابطه با برگزاری پیاده‌روی‌های جاماندگان اربعین در نائین و روستاهای این شهرستان به خبرنگار ایمنا اظهار کرد: در ایام منتهی به اربعین و روزهای پایانی ماه صفر، برنامه خوبی برای برگزاری پیاده‌روی جاماندگان اربعین در شهر نائین و بخش مرکزی شهرستان تدارک دیده شد.

وی افزود: تلاش کردیم این حرکت‌ها با ویژگی مهم خود یعنی مردم‌محوری، به صورت مردم‌پایه و با محوریت مردمی برگزار شود و کمترین دخل و تصرف دولتی و حاکمیتی در برگزاری این آئین معنوی در شهرستان صورت گیرد و از برنامه‌ریزی تا اجرا به عهده جریان مردمی باشد.

فرماندار شهرستان نائین با بیان اینکه دستگاه حاکمیتی در حوزه تسهیل‌گری برای این حرکت ورود کرد، گفت: برای برگزاری پیاده‌روی جاماندگان اربعین در شهرستان نائین، از ماه گذشته در ستاد اربعین شهرستان، جلسه‌ای تشکیل شد و باقی جلسات توسط ستاد مردمی صورت گرفت.

وی اضافه کرد: سیاست فرمانداری شهرستان نائین، هماهنگی و پای کار آوردن تمام دستگاه‌ها برای جریان مردمی پیاده‌روی جاماندگان اربعین برای باشکوه و عظیم‌تر برگزاری شدن هرچه بیشتر این مراسم بود.

کریمی با بیان اینکه در برگزاری مراسمات مختلف در شهرستان نائین تمام دستگاه‌ها پای کار هستند، گفت: در بخش مرکزی شهرستان و در شهر نائین با توجه به برنامه‌های مقرر شده، تمام دستگاه‌ها از جمله پلیس فراجا، پلیس راهنمایی و رانندگی، مجموعه آتش‌نشانی، شهرداری، بخشداری مرکزی، اورژانس، پخش زنده صداوسیما و دیگر دستگاه‌ها پای کار آمدند که تسهیل‌کننده این حرکت پرشور مردمی باشند.

وی افزود: مبنای ما در سال آتی این است که اینگونه مراسمات توسط مردم به صورت خودجوش برگزار شود و دستگاه‌های دولتی تسهیل‌کننده و خدمت‌رسان باشند، چرا که اگر این مراسمات مردمی باشد، مردمی نیز می‌ماند و تا انتها ادامه پیدا خواهد کرد.

تجلی همدلی نایینی‌ها در پیاده‌روی جاماندگان اربعین

حرکت پیاده‌روی اربعین و پیاده‌روی جاماندگان یک رسانه‌ای بزرگ جهانی است

حجت‌الاسلام محمد مطهرخو در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا ضمن تشکر از حضور پرشور مردم همیشه در صحنه شهرستان نائین در پیاده‌روی جاماندگان اربعین، اظهار کرد: آنچه که باعث پیوستن مردم به اینگونه حرکت‌ها می‌شود این است که انقلاب به ما یاد داد باید حرکت کنیم و هر کسی که حرکت نکند، از حرکت بزرگ انقلاب و تعالی بازمی‌ماند و این درس امام حسین (ع) امام خمینی (ره) و شهدای عزیز است.

وی افزود: باید بدانیم که اینگونه حرکت‌ها یک حرکت جمعی و بزرگ به سوی حجت الهی است، این حرکت یک رسانه بزرگ جهانی و منحصر به فرد است در این خفقان و امپراتوری رسانه‌ای که اجازه نمی‌دهند این حرکت‌ها به گوش جهانیان برسد، ما می‌بینیم که از گوشه گوشه دنیا مردم عاشق اهل بیت (ع) حرکت می‌کنند و به این جمع می‌پیوندند.

امام جمعه شهرستان نائین با بیان اینکه کسانی که در این حرکت‌ها شرکت کنند این رویداد را به گوش هموطنان خود در نقطه نقطه دنیا می‌رسانند، گفت: این حرکت پیاده‌روی اربعین و به دنباله آن پیاده‌روی جاماندگان یک حرکت منحصر به فرد جهانی خواهد شد و مشاهده می‌کنیم که هر سال بر شور این قضیه افزوده می‌شود.

وی تاکید کرد: امسال حرکت پیاده‌روی جاماندگان اربعین بسیار عظیم‌تر بود و به هر حال قاب‌های کوچک رسانه‌ها، این قدرت را ندارد که این عظمت و بزرگی را ثبت، ضبط و منتشر کند، اما امیدواریم آن دسته افرادی که با اینگونه حرکت‌ها و با خرج کردن در این حرکت‌ها مخالف هستند، آگاه شوند و خودشان هم به این حرکت جهانی که منجر به انقلاب جهانی امام زمان (عج) و تمدن اسلامی خواهد شد بپیوندند.

هدف اصلی پیاده‌روی جاماندگان اربعین همدل شدن تمام اقشار مردم است

حجت‌الاسلام مهدی ربیعی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: کسانی که از حرکت اربعین در مسیر نجف تا کربلا جامانده بودند، به یادبود آن حرکت عظیم از مسیر گلزار شهدای بافران تا گلزار شهدای گمنام دانشگاه آزاد اسلامی واحد نائین حرکت کردند.

وی افزود: شور و شوقی که در مسیر نجف تا کربلا وجود دارد، در مسیر پیاده‌روی شهرستان نائین نیز وجود داشت و این بذل و بخششی که در موکب‌های مختلف اتفاق می‌افتد، از خود بافران تا دانشگاه آزاد در موکب‌های مختلف که مشغول پذیرایی از مردم هستند، نشان از فرهنگ اربعین دارد.

رئیس اداره تبلیغات اسلامی شهرستان نائین تصریح کرد: فرهنگ بذل و بخشش و اطعام حسینی در تمام موکب‌ها وحود دارد که اهل بیت (ع) نیز به دنبال چنین اتفاقات هستند و همدل شدن تمام مردم از تمام فرقه‌ها و محله‌ها و بذل و بخشش آن‌ها در راه اهل بیت (ع) به لطف خداوند باعث ایجاد شرایطی می‌شود که این خادمان حسینی نیز در مسیر نجف تا کربلا، آنجا قدم بزنند و چه بسا خدمتگزار زوار امام حسین (ع) باشند.

تجلی همدلی نایینی‌ها در پیاده‌روی جاماندگان اربعین

۲۲ موکب پذیرایی و فرهنگی پذیرای دلدادگان حسینی شهرستان نائین بود

علی داوودی‌مقدم نیز در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: پیاده‌روی جاماندگان اربعین حسینی، ششمین سال است که با عنایت آقا اباعبدالله (ع) و با مشارکت مجموعه‌های مردمی در شهرستان نائین برگزار می‌شود.

وی با بیان اینکه امسال نیز برنامه همانند سال‌های گذشته به بهترین نحو برگزار شد، افزود: این پیاده‌روی هر ساله از گلزار شهدای گمنام شهر بافران آغاز و با گذر از گلزار شهدای گمنام مزرعه امام، محمدیه، امامزاده سلطان سید علی (ع) و پارک لاله به گلزار شهدای دانشگاه آزاد اسلامی نائین ختم می‌شود.

مدیر هسته اجرایی پویش مردمی جاماندگان اربعین حسینی نائین با بیان اینکه امسال ۲۲ موکب پذیرایی و فرهنگی در مسیر مستقر بودند، اظهار کرد: هرساله تمام تمهیدات لازم از برنامه‌ریزی و اطلاع‌رسانی مراسم، مدیریت بهداشتی، جایگیری موکب‌های مردمی، آماده‌سازی مسیر و استراحت‌گاه‌ها تا تهیه سرویس رفت و برگشت در جلساتی با هسته اجرایی پویش مردمی و مسئولان شهرستان نائین اندیشیده می‌شود.

کد خبر 685959

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.