توجه به سواد رسانه درسی مهم از مکتب عاشورا است

امام جمعه شهرستان نایین گفت: یکی از درس‌های مهم مکتب عاشورا، توجه به سواد رسانه‌ای است و اگر چه مطالعات سواد رسانه‌ یک موضوع جدید است اما تاریخ سرشار از موقعیت‌هایی است که اگر مردم به سواد رسانه‌ای توجه می‌کردند، مسیر بشر به گونه دیگری رقم می‌خورد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، حجت‌الاسلام محمد مطهرخو امروز _جمعه هفدهم شهریورماه_ در نماز جمعه شهرستان نائین با تشکر از حضور مردم همیشه در صحنه این شهرستان در پیاده‌روی جاماندگان اربعین حسینی، اظهار کرد: عاشورا مکتبی سراسر درس و عبرت است که به تناسب ایام و به تناسب احوال باید از این مکتب نورانی درس گرفت و بایستی آن را سرلوحه زیست مومنانه خود قرار دهیم.

وی افزود: یکی از درس‌های مهم مکتب عاشورا، توجه به سواد رسانه‌ای است و اگر چه مطالعات سواد رسانه یک موضوع جدید است اما تاریخ سرشار از موقعیت‌هایی است که اگر مردم به سواد رسانه‌ای توجه می‌کردند، مسیر بشر به گونه‌ای دیگر رقم می‌خورد.

امام جمعه شهرستان نائین با بیان اینکه واقعه عاشورا در چند گام رسانه‌ای نیز می‌توان مشاهده و تحلیل کرد، گفت: جامعه‌ای که تسلیم شایعه شود و دروازه‌بانی خبر انجام ندهد و مردمانی که تبلیغات را بر واقعیات ترجیح دهند و حوصله مکث و تأمل در اخبار را نداشتند و بدون اطمینان از صحت یک خبر، آن را نشر دادند و اطلاعات جعلی را ویروس‌طور وارد بدنه اجتماع و آن را مریض و رو به مرگ کردند، اینها باعث وقوع رویدادهای غم‌انگیز به ویژه واقعه عاشورا شده‌اند.

وی افزود: گام اول جایی بود که گفتند امام حسین (ع) به دنبال جنگ، قدرت‌طلب، خارجی و مخالف آرامش و ثبات اجتماعی است و باید توجه کرد که این همان حرف‌هایی است که امروز برای ولی جامعه اسلامی می‌زنند.

مطهرخو ادامه داد: مردم در آن زمان به دلیل ضعف در زمینه ذهنی، ذهن مسموم شده و عافیت‌طلبی، بدون تحقیق و بدون گفتگو با امام حسین (ع) حرف‌های دروغ را پذیرفتند که البته زمینه این پذیرش از سال‌ها قبل آماده شده بود.

وی تاکید کرد: دشمن ابتدا مردم را می‌سنجد و اگر مردم آمادگی داشته باشند، گام بعدی خود در جایی برمی‌دارد که شایعه کردند مگر علی (ع) نماز می‌خوانده که در محراب نماز می‌خوانده است؟. این باعث رسوخ خبر جعلی در اذهان مردم شد.

امام جمعه نائین با بیان اینکه برچسب‌زنی و انگاره‌سازی منفی جهت انحراف افکار عمومی یکی از تکنیک‌های دشمن است، گفت: متأسفانه امروزه در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی از این روش بسیار استفاده می‌شود که مردم را از تصمیم‌گیری درست منحرف کنند.

وی ادامه داد: انتخابات را در پیش داریم و دشمن برای ناامیدی مردم با اخبار دروغ و جعلی در تلاش است و ما باید در برابر سیاه‌نمایی دشمن مراقبت کنیم و هر خبری را نپذیریم.

مطهرخو با اشاره به برچسب‌زنی و برخی اخبار جعلی دشمن علیه جمهوری اسلامی و ولی فقیه، خاطرنشان کرد: راهی که در موضوع کربلا از بحث رسانه‌ای اتفاق افتاد، جایی بود که پشتوانه مردمی مسلم ابن عقیل در عرض یک ظهر تا شب با تبلیغات دروغین ابن زیاد که لشکر شام در راه است و ترس مردم، از بین برد.

وی با بیان اینکه این تکنیک را شایعه، تولید ترس و دروغ بزرگ عنوان می‌کنند، گفت: نتیجه این تکنیک باعث اختلال در مسیر اصلی جامعه می‌شود و در این زمینه شایعه‌های بسیاری مانند بمباران هسته‌ای ایران، اموال مسئولان یا شایعه تقلب در انتخابات مطرح می‌شود که هدفی به جز بهم ریختن امنیت روانی و پس از آن امنیت اقتصادی‌و سیاسی کشور، چیز دیگری به دنبال ندارد.

امام جمعه نائین در ادامه گفت: گام سوم در واقعه عاشورا و بعد رسانه‌ای، زمانی بود که هانی ابن عروه دستگیر شد، مردم قبیله وی روبروی قصر ابن زیاد تجمع کردند اما یکی از خواص فریب‌خورده با خبر دروغ مردم را پراکنده کرد که اگر این چنین نمی‌شد، شاید مسیر تاریخ تغییر می‌کرد.

وی با بیان اینکه به این روش، تکنیک خلق اعتبار و استفاده از شخصیت‌های مهم برای فریب مردم می‌گویند، خاطرنشان کرد: دشمن از این تکنیک‌ها استفاده می‌کند و بسیاری از برهه‌ها نتیجه گرفته است و اگر مردم در آن زمان سواد رسانه داشتند و اگر مردم در پی فریب دشمن مقاومت ذهنی داشتند، امروز مسیر دیگری در تاریخ رقم خورده بود و امام جامعه اسیر اجتماع خبرزده به دروغ به مسلخ نمی‌کشاندند.

مطهرخو ادامه داد: جدای از بصیرت سیاسی و معرفت به امام به عنوان اول قدم معرفتی، توانایی در برابر اخبار گمراه‌کننده چیزی است که مردم را مصون می‌کند و توجه کنید که اقشار مختلف مردم به ویژه تریبون‌داران و کسانی که کار فرهنگی می‌کنند، نباید از قطار پرسرعت کار ضد فرهنگی دشمن عقب بمانید و باید مردم را آگاه کنید.

کد خبر 685930

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.