اربعین به یک خیزش عمومی تبدیل شده است

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: اربعین اصالتا کار مردمی است و این جریان امروز تبدیل به یک خیزش عمومی شده است.

به گزارش ایمنا، محمدمهدی اسماعیلی اظهار کرد: جریان مربوط به اهل بیت (ع) به ویژه حضرت اباعبدالله‌الحسین (ع) در این ۱۴۰۰ سال با حضور توده‌های مردمی است که تداوم داشته است و انقلاب اسلامی که خود محصول حضور عمومی مردم در صحنه بود و نهضت بزرگ امام با همراهی مردم به پیروزی رسید، این ظرفیت‌های بزرگ را در هر موضوعی و اتفاقی که به نوعی با نهضت اباعبدالله گره می‌خورد دارد، این جاذبه بالای نام سیدالشهدا همه دل‌ها را به خود جذب می‌کند.

وی افزود: در موضوع اربعین، اصالتاً کار کاملاً مردمی است و در سال‌های اخیر در حدود ۲۰ سالی که این جریان پس از سقوط رژیم بعثی عراق شکل گرفته و به تدریج پیش رفته و امروز تبدیل به خیزش عمومی تبدیل شده است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی خاطرنشان کرد: میلیون‌ها نفر از ایران و عراق و کشورهای مختلف عازم زیارت حضرت اباعبدالله الحسین می‌شوند، آن هم با این ویژگی که عمدتاً به صورت پیاده بخشی مهمی از مسیر را طی می‌کنند.

وی با بیان اینکه این کار و پشتیبانی آن جز با حضور مردم اتفاق نمی‌افتد، ادامه داد: تجربه‌ای که در این چند سال اخیر داریم این است که هر وقت خود مردم با پشتیبانی و حمایت دستگاه‌های حاکمیتی وارد صحنه شدند فضای کار، جنس آن و نگاه به کار تغییر کرده و متفاوت شده است.

اسماعیلی گفت: امسال با تجاربی که از سال‌های گذشته داشتند، جمع‌های مردمی راه‌اندازی شد و در همه مرزها چه ورودی از قسمت شرقی از خراسان تا سیستان و بلوچستان و شش مرز خروجی از منتهی علیه غرب تا جنوب غربی کشور مورد استفاده قرار گرفته است، گروه‌های مردمی مستقر شدند و نتایج آن را شاهدیم.

وی ادامه داد: همه آمار و مشاهدات میدانی نشان می‌دهد که به شکل معجزه‌واری خدمت‌رسانی به زوار تسهیل شده است و مردم مشارکت بالایی دارند و گروه‌های مردمی واقعاً ظرفیت بالای جبهه فرهنگی انقلاب را به نمایش گذاشتند که جای تقدیر و تشکر دارد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهار داشت: امیدوارم با کاری که در این مدت کم برای اربعین امسال آغاز و دوستان همت کردند، با تجربه‌نگاری خوبی که در حال رخ دادن است سال‌های بعد یک اتفاق مهمی را رقم بزنیم، یعنی موضوع اربعین تنها به زائرانی که به زیارت حضرت اباعبدالله الحسین مشرف شدند خلاصه نشود.

وی افزود: این عقبه را در همه نقاط کشور و شهرها و روستاها با نگاه خدمت و توسعه خدمت به مردم و زائران و فرهنگ زیارت و خاندان حضرت، از خودگذشتگی و ایثار عمیق‌تر ببینیم و جوانان و نوجوانان که امسال هم در این نگاه مردمی اربعین دهه هشتادی‌ها نام گرفته، خانم‌ها و دختران حضور قوی‌تری دارند و نزدیک به ۵۵ تا ۶۰ درصد را شامل می‌شوند اما تصویر اربعین خیلی مردانه بوده است.

اسماعیلی گفت: دوستان همت کردند کرامت و ایثار و این حضور پررنگ خانم‌ها را تلاش دارند به تصویر بکشند و همه این‌ها برای ساخت یک جامعه نمونه اسلامی مورد نیاز است و باید تقویت شود.

وی تصریح کرد: امیدواریم با این اتفاق سبک زندگی اربعینی به عنوان سبک زندگی غالب در همه روزها و سال‌های ما درآید و آن نقطه‌ای است که توانستیم جامعه را جامعه‌ای اسلامی و منتظر ظهور قرار دهیم.

منبع: ایرنا

کد خبر 685883

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.