کشاورزان از آتش زدن کاه و کلش در مزارع خودداری کنند

رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان تالش گفت: سوزاندن پسماندهای کشاورزی موجب آلودگی هوا و محیط زیست می‌شود، بنابراین از کشاورزان انتظار داریم از آتش زدن کاه و کلش در مزارع خودداری کنند.

رامین شیلاتی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: هر ساله با شروع فصل برداشت برنج در مزارع و شالیزارهای سطح شهرستان تالش، برخی از کشاورزان بر اساس یک باور اشتباه، پس از گردآوری و انتقال محصول خود، اقدام به سوزاندن کاه و کلش باقی‌مانده در داخل مزرعه می‌کنند که این اقدام آنها مورد تأیید سازمان حفاظت محیط زیست نیست.

وی افزود: آتش زدن کاه و کلش شالیزارها باعث ایجاد دود غلیظ و انتشار آن به داخل شهر و روستاهای مجاور شده و سبب آلودگی هوا و محیط زیست، ناراحتی شهروندان و وخیم‌تر شدن حال بیماران قلبی، تنفسی و ریوی می‌شود.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان تالش با بیان اینکه سوزاندن کاه و کلش هیچ‌گونه توجیه علمی ندارد و موجب حاصلخیزی خاک شالیزار نمی‌شود، خاطرنشان کرد: اداره حفاظت محیط زیست تالش به منظور جلوگیری از آتش زدن کاه و کلش در مزارع، پیش از آغاز برداشت برنج، جلساتی را با دستگاه‌های مرتبط برگزار و در خصوص این موضوع تذکرات لازم داده شده است.

وی تصریح کرد: از سازمان جهاد کشاورزی به عنوان متولی مدیریت پسماندهای محصولات کشاورزی انتظار داریم با جدیت به معضل سوزاندن کاه و کلش توسط کشاورزان ورود کند و در این رابطه اقدامات لازم را انجام دهد.

شیلاتی با بیان اینکه تعدادی از کشاورزان شهرستان تالش امسال نیز پس از برداشت برنج اقدام به آتش زدن کاه و کلش در مزارع کشاورزی خود کردند که بلافاصله از سوی محیط‌بانان تذکرات لازم به آن‌ها داده شد، گفت: حافظت از محیط زیست بر اساس اصل پنجم قانون اساسی وظیفه همه است، لذا از شهروندان و روستاییان انتظار داریم در در این امر مشارکت کنند.

وی با بیان اینکه برای افرادی که محیط زیست را آلوده و تخریب می‌کنند در قانون جریمه‌هایی پیش بینی شده است، گفت: گشت‌های یگان حفاظت محیط زیست تالش در سطح شهرستان فعال هستند و محیط‌بان در صورت مشاهده تخلفات زیست‌محیطی، افراد خاطی را به دلیل تهدید بهداشت عمومی و آلودگی هوا به مراجع قضائی معرفی خواهند کرد.

کد خبر 685857

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.