۷ میلیارد تومان به احداث جاده روستای «گردوکنگک» بویراحمد اختصاص داده شد

رییس اداره راهداری و حمل و نقل جاده‌ای شهرستان بویراحمد از احداث جاده روستای گردوکنگک با ۲۰ درصد پیشرفت فیزیکی و اعتباری بالغ بر هفت میلیارد تومان خبر داد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، ۴۰ درصد از جمعیت استان کهگیلویه و بویراحمد را جمعیت روستایی تشکیل می‌دهند، ظرفیتی که با غفلت از ارزش آن رفته رفته به یک تهدید تبدیل می‌شود و کوچ اجباری از روستا به شهر نتیجه عدم توجه به زندگی روستایی در این استان است.

با نگاهی گذرا به میزان ساخت و ساز در مناطق شهری استان به ویژه مناطق حاشیه‌ای متوجه خواهیم شد که روز به روز بر تعداد سکنه این مناطق افزوده می‌شود و شهرهای در حال توسعه، نوید تلخی بر خالی شدن روستاها از سکنه است.

استان کهگیلویه و بویراحمد دارای بیش از هزار ۶۰۰ روستای دارای سکنه است که نیمی از این روستاها بالای ۲۰ خانوار جمعیت دارند.

مشکلات آب، گاز، جاده دسترسی را می‌توان به عنوان مهمترین مشکلات این روستاها برشمرد که نبود آن باعث شده روستانشینان زندگی ساده و شیرین روستایی را با زندگی پر از دردسر شهری عوض کنند و دل به دریای پر تلاطم مشکلات در شهرها بسپارند.

روستای «گردوکنگک» از توابع بخش مرکزی شهرستان بویراحمد در فاصله قریب به ده کیلومتری شهر یاسوج مرکز استان واقع شده‌است.

این روستا با جمعیتی بالغ بر ۹۰ نفر در مسیر قدیم شیراز به یاسوج و در نزدیکی روستای «تنگ‌سرخ» قرار دارد، روستایی که مردم بویراحمد آن را به عنوان یکی از جاذبه‌های گردشگری می‌شناسند و جاری بودن رودخانه خروشان بشار از کنار این روستا و وجود جاذبه‌های طبیعی از این روستا مکانی زیبا خلق نموده‌است.

وجود باغ‌های سیب، انگور، گردو در کنار مزرعه‌های پرورش ماهی ظرفیت اشتغال قابل توجهی در بخش کشاورزی در این روستا فراهم آورده‌است، اما متأسفانه نبود راه دسترسی مناسب و استاندارد، مردم روستا را به مهاجرت به شهر یاسوج واداشته است و این روستا به مرور زمان ساکنان خود را از دست داده است.

بهسازی راه روستای «گردوکنگک» از سال‌ها پیش آغاز شده‌است، اما وعده‌های بهره‌برداری از آن از این دهه فجر به آن هفته دولت پاس داده می‌شود و مردم روستا و حتی گردشگران منتظر به نتیجه رسیدن این وعده‌ها هستند.

امین پایدار رئیس اداره راهداری و حمل و نقل جاده‌ای شهرستان بویراحمد، در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: پروژه بهسازی و آسفالت جاده روستای گردوکنگک در حال حاضر ۲۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

وی افزود: جاده روستای گردوکنگک تا جاده اصلی آسفالت شده که همان مسیر قدیم یاسوج به شیراز است قریب به دو کیلومتر فاصله دارد.

پایدار گفت: در این پروژه قریب ۷۰ هزار متر مربع آسفالت پیش‌بینی شده‌است.

وی خاطرنشان کرد: ۲۰۰ متر دیوار بتنی با ارتفاع دو و نیم متر نیز در این پروژه جهت استاندارد سازی در دستور کار قرار دارد.

رئیس اداره راهداری شهرستان بویراحمد، با اشاره به اینکه در این پروژه ۲۴ هزار متر مربع خاکبرداری انجام می‌شود، گفت: بخش اعظم خاکبرداری در این پروژه توسط پیمانکار انجام شده‌است.

پایدار با بیان اینکه در دولت سیزدهم توجه خاصی به مناطق محروم شده‌است، افزود: اعتبار پروژه بالغ بر هفت میلیارد تومان است.

به گزارش ایمنا، در هفته دولت امسال ۱۵۲ پروژه با اعتباری افزون بر یک هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان افتتاح و کلنگ زنی شد که از این تعداد ۷۲ مورد افتتاحی و ۸۲ پروژه کلنگ زنی بود.

در دور دوم سفر ریاست جمهوری به استان کهگیلویه و بویراحمد، سه هزار میلیارد تومان به حوزه راهداری و حمل و نقل جاده‌ای در بخش‌های مختلف از جمله راه روستایی، ایمنی سازی راه‌ها، روشنایی تونل‌ها، رفع نقاط حادثه خیز …اختصاص یافت.

کد خبر 685808

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.