تبدیل ضایعات صدف خوراکی به رنگ خنک‌کننده در فرانسه

فرانسه روشی نوآورانه برای استفاده از ۱۳۰ هزار تن زباله صدف خوراکی پیدا کرده است؛ پوسته صدف‌های خوراکی قابلیت فوق‌العاده‌ای را در تولید رنگ‌های بازتابنده نشان داده است که می‌تواند در صورت استفاده بر بام خانه‌ها باعث کاهش دمای شهرها شود.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، در حالی که امواج گرما همچنان شهرهای اروپایی را درگیر کرده است، بسیاری به دنبال راه‌های ارزان و خلاقانه برای خنک نگه داشتن خود هستند. اجرای راهکارهای تهویه مطبوع اغلب مؤثر است اما عواقب زیست‌محیطی آن بیشتر به بحران آب و هوا کمک می‌کند.

اکنون فرانسوی‌ها با استفاده از استراتژی خلاق و با هدف کاهش زباله‌های طبیعی، اقدام به ساخت رنگی خاص بر پایه صدف کرده‌اند که می‌تواند باعث کاهش دمای کلی ساختمان‌ها و پیرو آن مناطق شهری شود.

رنگ صدفی چیست؟

رنگ‌های سنتی از کلسیم، حلال و آب تشکیل شده‌اند. در فرانسه سالانه بیش از ۱۳۰ هزار تن پوسته صدف دور ریخته می‌شود. اکنون فرانسوی‌ها چند تن از این ضایعات طبیعی را با راهکاری ساده به یک رنگ طبیعی تبدیل می‌کنند به این صورت که قسمت بیرونی پوسته صدف‌ها که از کلسیم ساخته شده است برای جایگزینی کلسیم سنتی در رنگ مورد استفاده قرار می‌گیرد. محققان متوجه شدند که پوسته صدف عملکرد رنگ را به حداکثر می‌رساند و آن را بادوام‌تر می‌کند.

تبدیل ضایعات صدف خوراکی به رنگ خنک‌کننده در فرانسه

آیا رنگ سفید می‌تواند شهر را خنک‌تر کند؟

رنگ منعکس‌کننده حرارتی غنی‌شده با صدف در سه لایه اعمال می‌شود. دو لایه اول، آن را به محصولی بادوام تبدیل می‌کند که حدود ۲۰ سال دوام می‌آورد. با افزودن لایه سوم، رنگ می‌تواند ۹۰ درصد از اشعه‌های خورشید را از ساختمان منعکس کند و این امر منجر به کاهش متوسط دمای شش تا هفت درجه سانتی‌گرادی می‌شود. استفاده از این رنگ‌ها می‌تواند بین ۳۰ تا ۵۰ درصد مصرف انرژی ناشی از روشن کردن سیستم‌های تهویه را کاهش دهد.

در حال حاضر حدود یک میلیارد سیستم تهویه در جهان وجود دارد که تخمین زده می‌شود تا سال ۲۰۵۰ به پنج میلیارد برسد. روشن شدن این وسایل خنک‌کننده باعث گرم شدن هوای بیرون می‌شود و به همین علت، تولید این رنگ‌های منعکس‌کننده، راهکار بسیار مؤثر و هوشمندی در کاهش دمای محیط دارد.

با استفاده از رنگ‌های بازتابنده حرارتی در سقف‌های وسیع می‌توان با اثرات جزایر گرمایی شهری مبارزه کرد. گرما توسط ساختمان‌های بلند و مقادیر زیادی آسفالت جذب می‌شود. خنک کردن ساختمان‌های بلند می‌تواند به کاهش دمای کلی یک شهر کمک کند.

تبدیل ضایعات صدف خوراکی به رنگ خنک‌کننده در فرانسه

کد خبر 685730

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.