۱۶ شهریور ۱۴۰۲ - ۰۹:۳۲
تربیع آخر ماه را رصد کنید

ماه پنجشنبه، شانزدهم شهریور وارد ربع آخر خود می‌‎شود، نیمه‌های شب طلوع می‌کند و در آسمان قبل از طلوع آفتاب قابل مشاهده است.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، ماه پنجشنبه، شانزدهم شهریور وارد ربع آخر خود می‌شود، نیمه‌های شب طلوع می‌کند و در آسمان قبل از طلوع آفتاب قابل مشاهده است. این پدیده از اصفهان از ساعت ۲۲:۳۰ تا ۱۳:۰۴ روز قابل رصد است، ماه در این زمان از چرخه ماهانه خود تقریباً نیمه‌روشن به نظر می‌رسد. ماه هر چهار هفته یک بار به دور زمین می‌چرخد و باعث می‌شود فازهای آن از ماه جدید، ربع اول، ماه کامل و ربع آخر هر ۲۹.۵ روز یک بار تکرار شود.

همانطور که ماه در چرخه ماهانه خود حرکت می‌کند، در زمان‌های مختلف روز قابل مشاهده است. در ربع آخر، نیمه‌های شب طلوع می‌کند و تا سحر در بلندی آسمان قابل مشاهده است و حوالی ظهر نیز غروب می‌کند. ماه در روزهای آینده هر روز دیرتر طلوع خواهد کرد به‌طوری که قبل از طلوع خورشید برای مدت زمان کمتری قابل رؤیت است. همچنین، زمانی که به ماه نو می‌رسد، حوالی سحر طلوع می‌کند و حوالی غروب خورشید نیز غروب می‌کند و فقط در طول روز قابل مشاهده است.

غیبت قمری بتا ثوری

ماه پنجشنبه شانزدهم شهریور از مقابل ستاره بتا ثوری (الناز) عبور می‌کند و یک غیبت ماه ایجاد می‌کند. این غیبت فقط در بخشی از جهان قابل مشاهده خواهد بود، زیرا ماه آن‌قدر به زمین نزدیک است که موقعیت آن در آسمان تا دو درجه در سراسر جهان متفاوت است. متأسفانه غیبت قمری بتا ثوری از اصفهان قابل رؤیت نخواهد بود.

اختفای ماه فقط از بخش کوچکی از سطح زمین قابل مشاهده است، از آنجایی که ماه بسیار نزدیک‌تر از دیگر اجرام آسمانی به زمین است، موقعیت دقیق آن در آسمان با توجه به موقعیت دقیق شما در زمین متفاوت است. موقعیت ماه از دو نقطه در دو طرف زمین تا دو درجه متغیر است.

کد خبر 685682

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.