استفاده از ظروف یکبار مصرف استاندارد گامی به سوی زیست تجزیه‌پذیری

مدیرگروه بهداشت محیط مرکز بهداشت استان اصفهان با اشاره به تدابیر بهداشتی هیئت‌های مذهبی در ایام محرم و اربعین حسینی، گفت: استفاده از ظروف یک‌بار مصرف مناسب و دارای پروانه ساخت استاندارد، گامی به سوی زیست تجزیه‌پذیر است.

سیدمهدی میرجهانیان در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با اشاره به ایام محرم و استفاده از ظروف یک‌بار مصرف در توزیع غذا و نذورات، اظهار کرد: ظروف یک‌بار مصرف بدون پروانه بهداشتی سلامت انسان‌ها را به خطر می‌اندازد، از این رو استفاده از ظروف دائمی در صورت رعایت مسائل گندزدایی و بهداشتی پیشنهاد می‌شود.

وی افزود: از مصرف ظروف فاقد مجوز و استاندارد برای توزیع نذری به شدت پرهیز شود، زیرا در صورتی که غذایی با دمای بالاتر از ۶۵ درجه سانتی‌گراد به مدت بیش از ۱۵ دقیقه در ظروف پلاستیکی یک‌بار مصرف نگهداری شود، مواد شیمیایی موجود در ظرف، وارد مواد غذایی و در بافت‌های بدن ذخیره خواهد شد.

مدیرگروه بهداشت محیط مرکز بهداشت استان اصفهان تصریح کرد: مدت زمانی که غذا در ظروف یک‌بار مصرف کشیده می‌شود تا به دست مردم برسد کمتر از دو ساعت باشد، در غیر این صورت یا در دمای یخچال چهار درجه یا روی اجاق گاز با دمای ۶۰ درجه نگهداری شوند.

وی گفت: استفاده از ظروف پلی استایرنی فوم‌دار (EPS) و ظروف پلی استایرنی سفید رنگ (HIPS) برای موادغذایی گرم و مرطوب مشکلی ایجاد نمی‌کند، اما برای نگهداری مواد غذایی داغ نامناسب بوده و بهتر است از ظروف گیاهی و آلومینیومی برای پخش نذری بکارگیری شود.

میرجهانیان اظهار کرد: در صورتی که امکان شست‌وشوی ظروف در مساجد، تکایا و هیئت‌های مذهبی وجود داشته باشد، باید از ظروف دائمی برای غذاهای نذری استفاده کنند در غیر این صورت از ظروف یک‌بار مصرف مناسب و دارای پروانه ساخت و زیست تجزیه‌پذیر استفاده شود.

وی با بیان اینکه اگر جایی ضرورت پیدا کرد که از ظروف یک‌بار مصرف استفاده شود، استفاده از ظروف زیست تجزیه‌پذیر توصیه می‌شود، افزود: ظروف یک‌بار مصرف مناسب برای موادغذایی گرم و ظروف فویل آلومینیومی که پشت آن پروانه ساخت درج شده، پیشنهاد می‌شود. ظروف سلولزی و سپس ظروف گیاهی برای موادغذایی مناسب هستند حتی اگر غذا و مایعات داغ و چرب هم باشند مشکلی در این زمینه نیست.

وی ادامه داد: یکسری ظروف شفاف در بازار وجود دارند که علامت "پ‌پ" پشت آن حک شده و پروانه ساخت دارند آنها نیز برای استفاده از نوشیدنی و غذای داغ مشکلی ندارند چون برای همین کار تهیه شده‌اند.

مدیرگروه بهداشت محیط مرکز بهداشت استان اصفهان با اشاره به اینکه تفاوت اینگونه ظروف با ظروف "پی‌اس"، ضخامت آن است، گفت: ظروف "پ‌پ" ضخیم‌تر هستند و به راحتی نمی‌شکنند و همچنین برای استفاده غذای داغ و چرب منعی ندارند، در حالی‌که ظروف "پی‌اس" به هیچ وجه در برابر حرارت مقاوم نیستند و در صورتی که چای، آب جوش، شیر داغ یا هرگونه نوشیدنی و غذای داغ در آنها ریخته شود، مواد مضر آن آزاد و وارد ماده غذایی شده و برای سلامت انسان مضر است.

وی با بیان اینکه ظروف یک‌بار مصرف پلاستیکی شفاف فقط برای استفاده آب و نوشیدنی‌های خنک مناسب است و به هیچ وجه نباید از آنها برای موادغذایی یا نوشیدنی داغ استفاده شود، تصریح کرد: مأموران بهداشت بر بهداشت و سلامت آب و غذای هیئت‌های مذهبی، تکایا و مساجد نظارت و سرکشی دارند و نسبت به آموزش و فرهنگ‌سازی برای رعایت اصول بهداشتی در این اماکن اقدام می‌کنند.

میرجهانیان با تاکید بر اینکه در تولید ظروف یک‌بار مصرف، شرایط ساخت و مواد اولیه دارای اهمیت است، افزود: کارگاه‌ها و شرکت‌های تولیدکننده ظروف یک‌بار مصرف باید دارای دو مجوز برای مواد اولیه و فرایند ساخت از سوی سازمان غذا و دارو باشند. هر یک از این مجوزها دارای جایگاه خاصی است و در صورتی که یکی از این مجوزها وجود نداشته باشد از فعالیت کارگاه تولیدی جلوگیری می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: این موضوع برای همه ظروف یک‌بار مصرف پلی اتیلنی، پلی استایرن، گیاهی، آلومینیوم، پلی پروپیلن(pp) و حتی جعبه‌های شیرینی و پیتزا نیز لازم است، کارگاه‌های دارای مجوز ملزم به ثبت پروانه ساخت در همه ظروف تولیدی حتی قاشق و چنگال هستند و مردم هنگام خرید ظروف یک‌بار مصرف باید به این نکته دقت کنند.

کد خبر 685590

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.