سوق در تنش آبی / وعده مسئولان برای حل مشکل

تنش آبی به دلیل فرسودگی شبکه و ضعف فشار پمپ‌های آب، ۸۰۰ مشترک آب شهر سوق را با چالش مواجه کرده‌ است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، استان کهگیلویه و بویراحمد با داشتن یک درصد از مساحت و یک از درصد از جمعیت کشور، ۱۰ درصد از منابع آبی کشور را در اختیار دارد. کهگیلویه و بویراحمد یکی از تأمین کننده‌های مهم آب حوزه کارون به‌شمار می‌رود.

با آنکه این استان از منابع آبی فراوانی برخوردار است، اما برای تأمین حقابه به حق قانونی خود نرسیده و طی سال‌های اخیر این مهم مورد مطالبه مردم و مسئولان قرار گرفته است. احداث سدهای آبی از جمله «چمشیر» در گچساران، «آبریز» در کهگیلویه و «تنگ‌سرخ و سقاوه» در بویراحمد و مارگون نتیجه همین مطالبه‌گری است.

تنش آبی در استان کهگیلویه و بویراحمد به‌ویژه در مناطق روستایی و در فصل بهار و تابستان به یک چالش برای مردم و مسئولان تبدیل می‌شود. اعتراض و گلایه‌های مدام از نبود آب آشامیدنی به موضوعی عادی تبدیل شده است و اگر در جایی حرفی از این موضوع باشد، حتی در کنار رودخانه‌های خروشان، جای تعجب نیست.

شهر سوق در شهرستان کهگیلویه و در فاصله ۱۲ کیلومتری شهر دهدشت مرکز شهرستان واقع شده است. این شهر در شهرستان کهگیلویه به عنوان یکی از مناطق گرمسیری همچون سایر مناطق با تنش آبی مواجه است. واقع شدن شهر سوق در منطقه گرمسیری با آب‌وهوای گرم و خشک و دمای بالای هوا در روزهای فصل تابستان، اهمیت برخورداری از آب در این شهر را دوچندان کرده است.

اصلاح شبکه آب شهر سوق از سال ۹۷ آغاز شده است. طول این شبکه یک کیلومتر است و به گفته عبدالعزیز موسوی، فرماندار شهرستان کهگیلویه دلیل تعطیلی آن کمبود اعتبارات بوده است.

وی با تاکید بر اینکه با انجام کار اصلاح شبکه و تقویت پمپ‌های فشار، آب آشامیدنی شهر پایدار می‌شود، اظهار کرد: به منظور اصلاح شبکه آب شهر سوق، ۳۲ میلیارد ریال از محل اعتبارات وزارت نفت اختصاص پیدا کرد.

فرماندار شهرستان کهگیلویه با بیان اینکه طول شبکه انتقال آب شهر سوق در مجموع ۶۰ کیلومتر است، خاطرنشان کرد: تاکنون ۷۰ درصد از اصلاح شبکه انجام شده است و تا پایان شهریورماه صددرصد اصلاح شبکه آب در این شهر انجام خواهد شد.

کد خبر 685395

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.