طرح «هر شهروند، یک باغبان شهری» در بلژیک

شهر آنتورپ بلژیک برای ترویج مفهوم «باغبان شهری» در بین شهروندان، یکی از ترامواهای شهر را به باغ متحرک تبدیل کرد و ساکنان را به تغییر محله‌ها به فضاهای سبز دعوت کرده است.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، آنتورپ بلژیک، یکی از بنادر بزرگ دریایی جهان و مرکز بین‌المللی صنعت الماس است که مدیران آن برای تشویق شهروندان به اجرای طرح‌های سبز، تراموایی را در شهر به جریان انداختند که تمام فضای داخلی آن به باغ تبدیل شده و گیاهان از سقف و دیوارهای بین پنجره‌های آن آویزان است.

طرح «هر شهروند، یک باغبان شهری» در بلژیک

این اقدام خلاق بخشی از ابتکار شورای منطقه است که هدف آن الهام بخشیدن به ساکنان برای مشارکت در ایجاد محیطی سبزتر و سالم‌تر است. بر باور مسئولان اگر یک تراموای ۳۵ متری می‌تواند به جنگلی تخیلی تبدیل شود، پس مکان‌های غیرقابل باور دیگر را نیز می‌توان سبز کرد.

این تراموا دارای یک مهماندار است تا مسافران را در مورد این ابتکار عمل مطلع کند. این طرح در واقع نسخه جدیدی از ابتکار عملی است که سال گذشته باعث ایجاد بیش از ۲۰۰ نمای سبز، ۱۷۰ درخت و بیش از ۱۰۰ طاق گیاهی در شهر شد. طاق‌های گیاهی می‌توانند بین خانه‌های دو طرف خیابان آویزان شوند و یکی از شرایط ایجاد این است که هیچ خط تراموایی از خیابان عبور نکند.

طرح «هر شهروند، یک باغبان شهری» در بلژیک

کل ابتکار به مردم فرصتی منحصربه‌فرد می‌دهد تا به باغبان شهری تبدیل شوند و متعهد به تغییر محله‌های خود به فضاهای سبز باشند. شهرداری در این طرح، مسئول فراهم کردن بستر مناسب برای ایجاد زیرساخت‌های مورد نیاز نظیر شکستن کاشی‌های روسازی، نصب کابل‌های عمودی و افقی، تعبیه گلدان و تهیه گیاهان بالارونده خواهد بود.

طرح «هر شهروند، یک باغبان شهری» در بلژیک

شهروندان نیز مسئولیت نگهداری از گیاهان و فضای سبز را برعهده خواهند داشت. افرادی که در ناحیه مرکزی شهر زندگی می‌کنند می‌توانند نماهای سبز رایگان، طاق‌های گیاهی و درخت‌های مورد نیاز را درخواست کنند.

کد خبر 685358

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.