صرافی غیرمتمرکز یونی سواپ + ایردراپ، مزایا و توکن Uniswap

یونی سواپ به عنوان بزرگترین صرافی غیر متمرکز دنیای دیفای، یک پلتفرم سوار بر بلاک چین اتریوم است و مبادله‌های غیر متمرکز توکن‌های ERC۲۰ را امکان‌پذیر می‌کند.

به گزارش ایمنا، یکی از پیشگامانی که توانست تحول چشمگیری در زمینه مبادلات ارزهای دیجیتال ایجاد کند، صرافی غیرمتمرکز یونی سواپ (Uniswap) است. این پلتفرم به‌دلیل نوآوری و ارائه خدمات مبادله ارزهای دیجیتال بدون نیاز به احراز هویت (KYC) و ثبت‌نام، در مدت‌زمان کوتاهی به یکی از بزرگ‌ترین صرافی‌های غیرمتمرکز جهان تبدیل شد. یونی سواپ یک صرافی غیرمتمرکز مبادله ارزهای دیجیتال است که برخلاف صرافی‌های متمرکز مانند بایننس (Binance) و کوین‌بیس (Coinbase)، شرکت یا نهاد واحدی آن را اداره نمی‌کند و نیازی نیست کاربران کلید خصوصی ارزهای خود را در اختیار صرافی قرار دهند.

پلتفرم یونی سواپ روی بلاک چین اتریوم ساخته شده است و شبکه‌ای که از لحاظ حجم بازار در بین همه شبکه‌های بلاک چینی در جایگاه دوم قرار دارد. با توسعه صرافی یونی سواپ روی اتریوم این پلتفرم توانست با توکن‌هایی مبتنی بر استاندارد ERC-۲۰ و کیف پول‌هایی مانند متامسک MetaMask و مای‌اتروالت MyEtherWallet سازگار شود.

تاریخچه یونی سواپ

پلتفرم غیرمتمرکز یونی سواپ را هیدن آدامز (Hayden Adams)، مهندس مکانیک و کارمند سابق شرکت زیمنس، در سال ۲۰۱۸ ساخت. این صرافی به‌منظور حل برخی از بزرگ‌ترین مشکلات مربوط به صرافی‌های ارزهای دیجیتال مانند متمرکز بودن و کمبود نقدینگی توسعه یافت. یکی از راهکارهای موفق این صرافی برای موضوع نقدینگی، ارائه پروتکل نقدینگی خودکار (Automated Liquidity Protocol) بود. تا پیش از راه‌اندازی یونی سواپ امکان مبادله مستقیم یک توکن ERC-20 با یک توکن ERC-20 دیگر یا به‌عبارتی سواپ‌کردن (Swap) توکن‌ها وجود نداشت و تنها راه، تبدیل آنها به اتر و سپس خرید توکن موردنظر بود. این ویژگی به کاهش تعداد تراکنش‌ها و کارمزد نقل‌وانتقال کمک فراوانی کرد. علاوه بر این، چنین کاری باعث شد تا ترافیک بلاک چین اتریوم و تراکنش‌های تأیید شده نیز کمتر شود.

صرافی غیرمتمرکز یونی سواپ + ایردراپ، مزایا و توکن Uniswap

یونی سواپ چگونه کار می‌کند

یونی سواپ یک صرافی غیرمتمرکز یا به صورت دقیق‌تر پروتکل نقدینگی خودکار است. در این پلتفرم برخلاف پلتفرم‌های سنتی از دفتر سفارش‌گذاری یا Order Book استفاده نمی‌شود و برای انجام مبادلات هم به هیچ فرد واسطی نیاز نیست. مهم‌ترین ویژگی یونی سواپ همین است که کاربران می‌توانند بدون هیچ‌گونه واسطه‌ای به مبادله با یکدیگر بپردازند. این ویژگی باعث شده که سیستم کاملاً در برابر سانسور و کنترل مقاوم باشد.

در مدل کاری یونی سواپ، از یک استخر نقدینگی استفاده می‌شود که کاربران (تأمین کنندگان نقدینگی یا Liquidity Providers) وظیفه تأمین نقدینگی آن را برعهده دارند. یک مکانیزم قیمت‌دهی منحصر به فرد نیز در اینجا مورد استفاده قرار می‌گیرد که با استفاده از آن عمق بازار افزایش خواهد یافت.

آربیتراژ در یونی سواپ

آربیتراژ در علم اقتصاد و دارایی به‌معنای یافتن فرصت و استفاده از تفاوت قیمت بین دو یا چند بازار برای کسب سود است. سود آربیتراژی زمانی به‌دست می‌آید که یک کالا در دو بازار مختلف با قیمت‌های متفاوتی عرضه شوند. در این حالت معامله‌گرها می‌توانند با خرید کالا از بازارهایی که قیمت در آنها پایین است و فروش در بازارهای دیگر، کسب سود کنند. این روش در بازار ارزهای دیجیتال به‌ویژه صرافی‌های غیرمتمرکز بسیار کاربردی است. به‌عنوان مثال اگر قیمت هر واحد بیت کوین در صرافی A به‌طور متوسط ۴۵ هزار و ۵۰۰ دلار و در صرافی B ۴۵ هزار و ۴۵۰ دلار باشد، معامله‌گرهای آربیتراژ می‌توانند با خرید حجم زیادی بیت کوین از صرافی A و فروش آن در صرافی B به سود چشمگیری برسند.

معامله‌گرهایی که از اختلاف قیمت ارزهای دیجیتال در دو یا چند بازار استفاده می‌کنند، از اجزای مهم اکوسیستم صرافی‌های غیرمتمرکز به‌شمار می‌روند.

صرافی غیرمتمرکز یونی سواپ + ایردراپ، مزایا و توکن Uniswap

ایردراپ توکن یونی سواپ

یکی از رویدادهای ایردراپ توکن یونی سواپ، به سپتامبر ۲۰۲۰ باز می‌گردد. قرارگیری در لیست تامین‌کنندگان نقدینگی و در اختیار داشتن توکن‌های SOCKS تا ۱ سپتامبر ۲۰۲۰، شروطی بودند که افراد برای واجد شرایط بودن در ایردراپ، به آن نیاز داشتند. طی این ایردراپ، ۴۹ میلیون توکن UNI میان کاربران ورژن‌های ۱ و ۲ یونی سواپ تقسیم بندی شد. بسته به میزان تراکنش‌ها و توکن‌های هولد شده، سهم آدرس‌های واجد شرایط متفاوت بود.

مزایای یونی سواپ

  • کنترل کامل بر دارایی‌ها: یونی سواپ به شما امکان می‌دهد حضانت کامل وجوه خود را اختیار داشته باشید. بنابراین هیچ خطری در ارتباط با صرافی‌های متمرکز وجود ندارد که در صورت هک شدن یا ورشکستگی صرافی بتوانید وجه خود را از دست دهید.
  • عدم نیاز به فرآیند (KYC) :از آنجا که یونی سواپ به شما امکان می‌دهد حضانت وجوه خود را حفظ کنید ، نیازی نیست که شما یک فرآیند طولانی KYC را طی کنید و نام کامل ، مشخصات گذرنامه و غیره را وارد کنید. همچنین به این معنی است که شروع فعالیتتان در صرافی خیلی سریع‌تر می‌شود و در صورت هک شدن صرافی، احتمال افتادن اطلاعات شخصی شما به دست هکرها را به شدت کاهش می‌دهد.
  • کارمزدهای معاملاتی پایین: یونی سواپ برای هر معامله کارمزد ثابت و کوچکی را از کاربران دریافت می‌کند که بسیار ارزان‌تر از اکثر صرافی‌های غیرمتمرکز است.
  • دسترسی به کوین‌ها و توکن های جدید: معمولاً در صرافی‌های متمرکز، پروژه‌های مختلف کریپتو یا دیفای قبل از اینکه سکه یا توکن آنها برای تجارت درج شود، باید فرایند بررسی را در صرافی طی کنند. با این حال، از آنجا که یونی سواپ غیرمتمرکز است و به دلیل محبوبیت آن، بسیاری از پروژه‌ها انتخاب می‌کنند که مستقیماً از یونی سواپ راه اندازی شوند.

توکن یونی سواپ

رمز ارز بومی پلتفرم یونی سواپ، با نماد UNI شناخته می‌شود. دارندگان توکن یونی می‌توانند در مورد تحولات و تغییرات پلتفرم و فعالیت‌های مرتبط با جامعه و دولوپر ها، رأی دهند. توکن UNI در سپتامبر ۲۰۲۰ ایجاد شد. راه اندازی این توکن در واقع با هدف جلوگیری از جذب کاربران توسط صرافی غیر متمرکز سوشی سواپ بود. یک ماه قبل از راه اندازی این توکن، یک فورک از یونی سواپ به نام سوشی سواپ راه اندازی شد و کاربران را تشویق به دریافت رایگان توکن Sushi کرد.

کد خبر 685335

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.