هوای اصفهان با ۱۲ ایستگاه قرمز و نارنجی، ناسالم ثبت شد

سنجش کیفیت هوا امروز (سه‌شنبه) در ساعت منتهی به هشت صبح با قرار گرفتن روی شاخص ۱۱۹ در وضعیت هوای ناسالم برای گروه‌های حساس (نارنجی) ثبت شده است.

جمشید لقایی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با اشاره به وضعیت سنجش کیفیت هوا در ایستگاه‌ها اظهار کرد: بر اساس اطلاعات دریافتی از ۱۳ ایستگاه سنجش آلودگی هوای شهر اصفهان، امروز شاخص کیفیت هوا با قرار گرفتن بر روی عدد ۱۱۹ در وضعیت ناسالم برای گروه‌های حساس قرار دارد، آلاینده غالب هوای کلانشهر اصفهان، ذرات معلق کوچک‌تر از ۲.۵ میکرون است.

وی با بیان اینکه کیفیت هوا براساس میانگین ۲۴ ساعته با شاخص ۹۸ در شرایط قابل قبول به ثبت رسیده است، افزود: بیشترین بار آلودگی از ایستگاه خیابان زینبیه با شاخص ۱۶۶ در وضعیت ناسالم برای عموم قرار دارد.

مسئول امور کنترل کیفیت هوا در معاونت حمل‌ونقل شهرداری اصفهان با اشاره به اینکه ادامه داد: امروز سنجش هوا در ایستگاه‌های خیابان کردآباد با شاخص ۱۶۳، فرشادی با شاخص ۱۵۷ و خیابان ۲۵ آبان با شاخص ۱۵۲ در وضعیت (قرمز)، فیض با شاخص ۱۴۵، خیابان کاوه و انقلاب با شاخص ۱۱۹، رهنان با شاخص ۱۱۸ و خیابان ولدان با شاخص ۱۰۷ در وضعیت ناسالم برای گروه‌های حساس (نارنجی) قرار دارد.

وی گفت: سنجش کیفیت هوا در ایستگاه‌های پارک زمزم با شاخص ۹۷، دانشگاه صنعتی با شاخص ۷۹، میرزاطاهر با شاخص ۶۷ و سپاهان‌شهر با شاخص ۵۹ در وضعیت هوای سالم (زرد) قرار دارد.

لقایی با اشاره به عوارض بهداشتی و اقدامات احتیاطی آلاینده ذرات معلق کمتر از ۲.۵ میکرون (در شرایط قابل قبول)، خاطرنشان کرد: احتمال بروز علائم تنفسی در افراد حساس، احتمال تشدید بیماری‌های قلبی یا ریوی در بیماران قلبی و سالمندان از عوارض بهداشتی این آلاینده‌ها است، از این رو افراد خیلی حساس در صورت امکان فعالیت‌های طولانی یا سنگین را کاهش دهند.

همچنین بر اساس سامانه برخط کنترل کیفیت هوای سازمان حفاظت محیط‌زیست منطقه اصفهان، امروز شاخص اصفهان با قرار گرفتن روی عدد ۱۱۸ در وضعیت هوای ناسالم برای گروه‌های حساس (نارنجی) ثبت شده است.

دستگاه سنجش کیفیت هوا در ایستگاه‌های احمدآباد با شاخص ۱۵۲ در وضعیت (قرمز)، خرازی با شاخص ۱۳۷ و پروین با شاخص ۱۱۰ در وضعیت (نارنجی)، استانداری اصفهان با شاخص ۷۴ و رودکی با شاخص ۸۸ در وضعیت (زرد) قرار دارد.

در حال حاضر تنها ایستگاه‌های فعال در زمینه نشانگر شاخص کیفی هوا در استان اصفهان، شهر اصفهان، شاهین‌شهر، قهجاورستان و مبارکه است که دستگاه سنجش کیفی هوا در قهجاورستان با شاخص ۱۵۵ در وضعیت (قرمز)، مبارکه با شاخص ۸۸ و شاهین‌شهر با شاخص ۸۰ در وضعیت (زرد) قرار دارد. سنجش کیفیت هوا در ایستگاه‌های خواجو، جی، باغ غدیر و شهرهای کاشان، خمینی‌شهر، زرین‌شهر، نجف‌آباد، دولت‌آباد و سجزی فعال نیست.

شاخص کیفی هوا از صفر تا ۵۰ هوای پاک (سبز)، ۵۱ تا ۱۰۰ هوای سالم (زرد)، ۱۰۱ تا ۱۵۰ ناسالم برای گروه‌های حساس (نارنجی)، ۱۵۱ تا ۲۰۰ ناسالم برای عموم (قرمز)، ۲۰۱ تا ۳۰۰ بسیار ناسالم (بنفش) و ۳۰۱ تا ۵۰۰ بسیار خطرناک (قهوه‌ای) است.

شاخص کیفی هوا (Air Quality Index) معیاری است که غلظت ترکیبات مختلف آلاینده موجود در هوا همچون مونوکسید کربن، دی‌اکسید گوگرد، ترکیبات نیتروژن‌دار، ازن و ذرات معلق (ذرات کوچک‌تر از ۱۰ میکرومتر و ذرات کوچک‌تر از ۲.۵ میکرومتر) را که حدود مجاز متفاوت با واحدهای مختلف دارد، به یک عدد بدون واحد تبدیل می‌کند و وضعیت آلودگی هوا را نمایش می‌دهد.

کد خبر 685323

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.