شانتاژ رسانه‌ای با اسم رمز «اخراج اساتید»

برمبنای دستورالعمل‌های وزارت علوم، قطع همکاری با عضو رسمی هیئت علمی دانشگاه‌ها، تابع شرایط و ضوابطی است، اما اینکه چرا اجرای این دستورالعمل در مقاطعی حساسیت‌زا می‌شود، سوالی است که جواب آن را باید در سایه‌روشن تسویه‌حساب‌های حزبی و جناحی جست‌وجو کرد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، دشمنان پیشرفت کشورمان مدتی است پروژه نخ‌نما شده دیگری را با اسم رمز «اخراج اساتید دانشگاه» مطرح می‌کنند تا در سایه آن، برداشت‌های سیاسی و تسویه حساب‌های حزبی انجام دهند.

بدون تردید هیچ‌کس خواستار اخراج فرهیختگان و اساتید متعهد و قانون‌مدار نیست، اما باید برای مردم این مرز و بوم که سال‌های متمادی با ازخودگذشتگی اجازه نداده‌اند تا وجبی از این خاک به دست اجانب بیفتد، مشخص شود. تفاوت استادانی که وظیفه معلمی خود را انجام داده‌اند با استادانی که در فضای غبارآلود به جای اینکه چراغ راه دانشجو باشند، با ارائه اطلاعات نادرست آن‌ها را گمراه کرده‌اند یا استادی که از احساسات دانشجو و شور جوانی آن‌ها سوءاستفاده کرده است و به جای آموختن علم و دانش به دانشجو، زمینه‌ساز انحطاط نخبگان علمی کشور و ایجاد ناامیدی در میان آنان می‌شود، چیست؟

برمبنای دستورالعمل‌های وزارت علوم، قطع همکاری با عضو رسمی هیئت علمی دانشگاه‌ها، تابع شرایط و ضوابطی است، همچنان که همکاری با اساتید نیز طبق چارچوب انجام می‌شود، اما اینکه چرا اجرای این دستورالعمل در مقاطعی باعث ایجاد حساسیت می‌شود، سوالی است که جامعه دانشگاهی با بینش و درک خود باید به جواب آن برسند.

فهرست اساتید اخراجی واقعی نیست

حسین‌علی حاجی‌دلیگانی، عضو فراکسیون انقلاب مجلس شورای اسلامی با اشاره به فضاسازی برخی جریانات درباره فضای دانشگاهی کشور می‌گوید: مطالبی که به‌تازگی برخی جریانات تحت عنوان اخراج اساتید از دانشگاه‌ها مطرح می‌کنند و لیست‌هایی که توسط آنها منتشر می‌شود، دقیق نیست و صحت ندارد.

وی می‌افزاید: بررسی‌های مختلف نشان‌دهنده آن است که این لیست‌ها و فضاسازی‌ها با انگیزه سیاسی انجام شده است و صحت ندارد.

اجرای پروژه نخ‌نما دشمنان شده این‌بار با اسم رمز «اخراج اساتید»

عضو کمیسیون قضائی مجلس تصریح می‌کند: به عنوان مثال در یک مورد عضو هیئت علمی دانشگاه قم محمدرضا اباذری که در ایام شیوع کرونا به دلیل ابتلاء به این بیماری جان خود را از دست داد، جزو لیست اساتید اخراج شده از دانشگاه توسط اصلاح‌طلبان قرار گرفته است.

حاجی‌دلیگانی خاطرنشان کرد: این قبیل اقدامات را بعضی جریانات سیاسی با انگیزه سیاسی و انتخاباتی در آستانه انتخابات مجلس شورای اسلامی انجام می‌دهند تا شاید با این قبیل فضاسازی‌ها بتوانند در انتخابات پیش رو توفیقی به دست آورند.

قطع همکاری با اساتید روال معمول دانشگاه‌ها است

حسن مسلمی‌نائینی، رئیس جهاد دانشگاهی در واکنش به فضاسازی‌ها در مورد قطع همکاری با برخی اساتید دانشگاه‌ها و تلاش برای زیر سوال بردن آستانه تحمل دولت می‌گوید: اساتیدی که در دانشگاه‌ها به صورت پیمانی مشغول تدریس هستند، باید عملکردشان هرسال ارزیابی شود و در صورت رضایت از عملکرد آنها قراردادشان تمدید می‌شود.

وی می‌افزاید: من خودم رئیس دانشکده بوده‌ام و در مورد رضایت از عملکرد اساتید برای تمدید قراردادشان از من سوال می‌شد، بنابراین یکی از دلایل قطع ارتباط، عملکرد ضعیف و مورد رضایت نبودن آن برای مسئول بالاتر و رئیس دانشگاه است.

اجرای پروژه نخ‌نما دشمنان شده این‌بار با اسم رمز «اخراج اساتید»

رئیس جهاد دانشگاهی در ادامه تصریح می‌کند: در دانشگاه تربیت مدرس عضو هیئت انتظامی دانشگاه هستم و پرونده بعضی از اساتیدی را که در اغتشاشات حضور داشتند، بررسی کردیم. در مراحل دادرسی، آنها با حضور در هیئت انتظامی توضیحاتی در این باره دادند و از خود دفاع کردند. اگر ثابت شود کاری نکرده است، پرونده وی بسته می‌شود یا تعلیق می‌شود تا زمانی که دوباره کاری انجام دهد و دوباره این پرونده فعال می‌شود.

مسلمی‌نائینی می‌گوید: یکی دیگر از دلایل قطع همکاری رکود علمی استاد است که پیمانی و رسمی ندارد. حتی اگر فرد استاد تمام دانشگاه و رسمی باشد و نتواند پایه سالانه را به‌دست آورد، بعد از سه سال رکود علمی پیدا می‌کند و با او خداحافظی می‌کنند.

وی ادامه می‌دهد: قطع همکاری و اخراج استاد مسئله‌ای نیست که دیروز و امروز اتفاق افتاده باشد، این روال معمول و طبیعی دانشگاه است کسانی که نتوانند پایه و رضایت دانشگاه را بگیرند و دچار رکود علمی شوند، با آنها قطع ارتباط می‌شود. می‌توانید آمار اساتیدی را که این اتفاق برای آنها افتاده است، از هیئت انتظامی دانشگاه‌ها و هیئت‌های جذب دانشگاه بگیرید.

مسلمی‌نائینی خاطرنشان می‌کند: آئین دادرسی انجام می‌شود و سریع تصمیم‌گیری نمی‌شود. اگر می‌خواستند اخراج کنند و قطع همکاری اعلام کنند، همان روز اول می‌توانستند این کار را انجام دهند. بنابراین مراحل مختلف طی شده که الان به این نتیجه رسیده‌اند باید قطع همکاری شود.

ممکن است استادی به دلیل مشکلات اخلاقی از دانشگاه اخراج شود

ابوالفضل ابوترابی، نماینده مردم نجف‌آباد در مجلس شورای اسلامی با اشاره به فضاسازی اصلاح‌طلبان علیه دانشگاه‌ها می‌گوید: اصلاح‌طلبان در صدد هستند تا با این فضاسازی سیاسی وارد فاز انتخابات مجلس شوند و از این طریق بتوانند در انتخابات رأی جمع کنند.

نماینده مردم نجف‌آباد در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه این قبیل رفتارها برای اصلاح‌طلبان رأی به همراه نخواهد داشت، می‌افزاید: اصلاح‌طلبان نمی‌توانند با این‌گونه رفتارها کرسی مجلس را به دست آورند.

اجرای پروژه نخ‌نما دشمنان شده این‌بار با اسم رمز «اخراج اساتید»

هرگونه قطع همکاری اساتید با دانشگاه به معنای اخراج استاد نیست، ممکن است استادی مدعو و حق‌التدریس باشد و دوره همکاری‌اش با دانشگاه تمام شود.

وی تصریح می‌کند: علاوه بر این ممکن است استادی به دلیل مشکلات اخلاقی یا غیره از دانشگاه اخراج شود که این به معنای رفتار سیاسی در قبال اساتید دانشگاه نیست.

عضو فراکسیون انقلاب مجلس شورای اسلامی اظهار می‌کند: علاوه بر این ممکن است استادی به دلیل فعالیت در اغتشاشات علیه نظام محاکمه و از دانشگاه اخراج شود.

وی ادامه داد: در هر کشوری اساتید و کارمندان دانشگاه که در شورش‌ها و ناآرامی‌ها حضور پیدا کنند، به خاطر حضور در اغتشاشات و اقدام علیه حاکمیت مجازات می‌شوند.

فضاسازی برخی اساتید در بسترهای مجازی اوج بی‌اخلاقی است

سیدمحمد مقیمی، رئیس دانشگاه تهران در واکنش به برخی شایعه‌سازی‌های اخیر مبنی بر اخراج تعدادی از استادان این دانشگاه می‌گوید: طی دو سال اخیر در دانشگاه تهران حتی یک مورد اخراج استاد نداشته‌ایم.

وی می‌افزاید: هر از چند گاهی می‌شنویم که موضوع اخراج برخی اساتید در دانشگاه تهران مطرح می‌شود که چنین خبری اصلاً صحت ندارد و حداقل در دوره دو ساله مدیریت من در دانشگاه تهران حتی یک مورد اخراج استاد نداشته‌ایم.

رئیس دانشگاه تهران تصریح می‌کند: این دانشگاه همچون همه دانشگاه‌های معتبر دنیا با جمعیت ۵۰ هزار نفری، اگر طرح دعوایی توسط استاد، دانشجو و کارمندی اقامه شود، نهادها و هیئت‌های مربوطه رسیدگی لازم را انجام می‌دهند و بیشتر آنها حل‌وفصل می‌شود ولی اگر موارد لاینحلی نیز باشد، به نهادهای قضائی ارجاع می‌شود که ممکن است فرد مورد نظر تا زمان صدور رأی قضائی به حالت تعلیق درآید که بسیار محدود است؛ در دو سال اخیر شاهد دو مورد بوده‌ایم که امیدوارم با رأی نهادهای قضائی، تکلیف این افراد روشن شود.

اجرای پروژه نخ‌نما دشمنان شده این‌بار با اسم رمز «اخراج اساتید»

وی ادامه می‌دهد: ممکن است استادی بر سر دو واحد درسی و پایان‌نامه و … با همکارش درگیر می‌شود، بعد برای اینکه فضایی برای خودش ایجاد کند در بسترهای مجازی مطالبی منتشر می‌کند. این اوج بی‌اخلاقی است که برخی در فضای مجازی چنین مطالبی را منتشر می‌کنند و فکر می‌کنند با این کارها می‌توانند، برجسته شوند. برجسته شدن خوب است، ولی باید با تلاش علمی نه با خلاف‌گویی برجسته شوند.

مقیمی خاطرنشان می‌کند: طرح این ادعاها غیراخلاقی است و این نوع افراد با چنین اقداماتی اعتبار خود را بین دانشگاهیان از دست می‌دهند. من متوجه نمی‌شوم که چگونه ممکن است چندین بار خبر اخراج یک فرد از دانشگاه تهران منتشر می‌شود، اما همچنان در دانشگاه حضور دارد، تدریس می‌کند و راهنمایی و مشاوره پایان‌نامه برعهده دارد. ظاهراً این موضوع برای عده‌ای به نوعی کاسبی برای جلب توجه تبدیل شده است. اگر این دسته از افراد نیاز به توجه و دیده شدن دارند، دانشگاه تهران با ابزار رسانه‌ای که دارد، آنها را به خواسته خود می‌رساند و نیازی نیست با اعتبار خودشان و دانشگاه بازی کنند و با کمترین اختلاف‌نظری در گروه و دانشکده، هیاهوی رسانه‌ای راه بیندازند.

اساتید باید در تحول علمی جامعه مؤثر باشند

مجتبی جعفری، مدیر کل فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی واحد استان اصفهان به خبرنگار ایمنا، می‌گوید: در دولت دوازدهم وضعیت معیشت مردم سخت شد، بدهی‌های دولت افزایش سرسام‌آوری را تجربه کرد و در اکثر زمینه‌ها کشور دچار رکود شد. مردم با حضور پرشور در انتخابات مسالمت‌آمیزترین شیوه برای ایجاد تغییر را انتخاب کردند.

وی می‌افزاید: افرادی که سال‌ها در بوق پیشرفت نکردن کشور دمیدند مدعیان آزادی بیان شدند و با علم به اینکه دسته‌ای از افراد که هیجانات در آنان بیشتر است و امکان اثرگذاری روی آنها بیشتر از دیگر اقشار جامعه است، جوانان حاضر در مراکز علمی هستند با افکار عوام‌فریبانه بین آنان نفوذ کردند.

اجرای پروژه نخ‌نما دشمنان شده این‌بار با اسم رمز «اخراج اساتید»

مدیر کل فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی واحد استان اصفهان خاطرنشان می‌کند: سال گذشته عده‌ای ظاهرفریب با نفوذ در بین دانشجویان ذهنیت آنان را به سمتی که از قبل برای آن برنامه‌ریزی کرده بودند، سوق دادند و همین موضوع کافی بود تا اتفاقات ناخوشایندی که نباید اتفاق می‌افتاد، صورت پذیرد. با تحلیل دقیق شرایط مشخص می‌شود که دست‌های زیادی پشت پرده بوده است ولی نفوذی‌ها نمی‌دانستند که قرار نیست ماه همیشه پشت ابر بماند.

وی می‌گوید: اینکه اساتید باید در تحول علمی جامعه مؤثر باشند جزو قوانین دانشگاه است، فراموش نکنیم که اساتید باید رشد علمی کشور را تضمین کند. استادی که سال‌ها در رشد، تحول و تعالی دانشگاه اثری نداشته است طبق قانون باید مورد برخورد قرار گیرد. اینکه افرادی بخواهند با فشارهای رسانه‌ای و شانتاژ اثرگذاری منفی بر بدنه جامعه داشته باشند حتماً باید مورد پیگرد مقامات قضائی قرار گیرند.

جعفری تصریح می‌کند: دانشجوی ما باید مطالبه‌گر باشد نه اینکه به‌واسطه تبلیغات کاذب تصمیم‌گیری هیجانی داشته باشد. فعالیت دانشگاه آزاد اسلامی در راستای حمایت از اساتید جوان در تراز انقلاب اسلامی و رهنمودهای رهبر انقلاب اسلامی مشهود است و روند خوبی را طی می‌کند و امیدوارم این مسیر استمرار پیدا کند.

کد خبر 685266

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.