آواره شدن ۲ میلیون کودک آفریقایی با وقوع فجایع آب‌وهوایی

وقوع بلایا و فجایع آب‌وهوایی در سال گذشته نزدیک به دو میلیون کودک را در جنوب صحرای آفریقا آواره کرد، ضمن این‌که آمار نشان می‌دهد این تعداد دو برابر سال‌های پیش از آن است.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، جوامع جنوب صحرای آفریقا با بدترین تأثیرات ناشی از تغییرات آب‌وهوایی روبه‌رو هستند، حال آن‌که این جوامع کمترین نقش را وقوع این بحران جهانی دارند و بین سال‌های ۱۷۵۰ تا ۲۰۲۱ تنها ۱.۹ درصد از انتشار گازهای گلخانه‌ای جهان را به خود اختصاص داده‌اند.

نیجریه در سال ۲۰۲۲ به‌تنهایی شاهد آوارگی ۲.۴ میلیون نفر از ساکنان خود به دلیل وقوع بلایای آب‌وهوایی بوده و بیشترین تعداد جابه‌جایی‌های داخلی را تجربه کرده است. جابه‌جایی داخلی تعداد دفعاتی را نشان می‌دهد که یک فرد از محل سکونت خود آواره می‌شود تا سرانجام به خانه بازگردد و حتی می‌تواند چند بار برای یک فرد واحد رخ دهد. نیجریه در پایان این سال همچنان ۸۵۴ هزار نفر آواره داشت که تقریباً نیمی از آنها کودک بودند.

در سومالی نیز حدود ۶.۶ میلیون نفر برابر با ۳۹ درصد از کل جمعیت کشور طی پنج فصل بارانی ناموفق با سطوح بحرانی گرسنگی مواجه شدند. این کشور با آمار آواره شدن ۱.۱ میلیون نفر از سرزمین خود، دومین رتبه جابه‌جایی‌های داخلی آفریقا را به خود اختصاص داده است.

آواره شدن ۲ میلیون کودک آفریقایی با وقوع فجایع آب‌وهوایی

علاوه بر این، بنا بر آمار به‌دست‌آمده، تعداد کودکانی که در کشورهای جنوب صحرای آفریقا به دلیل شوک‌های اقلیمی آواره شده‌اند، در سال گذشته تقریباً دو برابر شده و در پایان سال ۲۰۲۲ به حداقل یک میلیون و ۸۵۰ هزار نفر رسیده است. بر اساس تجزیه‌وتحلیل داده‌های مرکز نظارت بر جابه‌جایی‌های داخلی، این ارقام حاکی از افزایش تلفات انسانی ناشی از شرایط آب‌وهوای شدید است.

کودکان آواره در حال حاضر در کمپ‌های پناهندگی یا سکونتگاه‌های موقت اقامت دارند یا توسط خانواده‌های بزرگ‌تر به سرپرستی گرفته شده‌اند، با این حال این اقدامات موقتی همچنان بی‌ثبات‌کننده است و به روحیه کودکان ضربه وارد می‌کند، چراکه از دست رفتن خانه برای کودکان به‌معنای از دست رفتن همه‌چیز از جمله دسترسی به مراقبت‌های بهداشتی، آموزش، غذا و ایمنی است. آن‌ها همچنین بلوک‌های سازنده ثبات و رفاه ذهنی و عاطفی خود مانند حس روتین، دوستان و حق بازی را از دست می‌دهند.

از سوی دیگر آمار نشان می‌دهد تعداد دفعاتی که کودکان کشورهای جنوب صحرای آفریقا در سال ۲۰۲۲ آواره شده‌اند، سه برابر بیشتر از سال ۲۰۲۱ بوده است. کودکان آفریقایی در سال ۲۰۲۲ شاهد ۷.۴ میلیون جابه‌جایی داخلی بوده‌اند، حال آن‌که آمار مشابه در سال ۲۰۲۱ تعداد ۲.۶ میلیون جابه‌جایی را نشان می‌دهد. این بی‌ثباتی‌ها کودکان کشورهای جنوب صحرای آفریقا را وحشت‌زده کرده و باعث شده است آن‌ها حتی از بارش یک باران اندک نیز بترسند و خاطرات سیل‌های ویرانگر در برابرشان مجسم شود.

کد خبر 685184

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.