ایران جزو ۵ کشور اول دنیا در زمینه مصرف پلاستیک است

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی با بیان اینکه ایران جزو پنج کشور اولی است که سرانه مصرف پلاستیک در آن بالا است، گفت: ضرورت دارد تا پس از توزیع و مصرف نذورات، مسئولان هیئت‌ها با همکاری عموم شهروندان نسبت به جمع‌آوری ظروف استفاده‌شده اقدام کنند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، یوسف یوسفی امروز _دوشنبه سیزدهم شهریورماه_ در جمع خبرنگاران با اشاره به راهپیمایی عظیم اربعین، مراسم عزاداری و پخش نذورات اظهار کرد: در ایام اربعین حسینی حجم زیادی از نذورات در ظروف یک‌بار مصرف توزیع می‌شود.

وی افزود: این ظروف پلاستیکی علاوه بر آلودگی گسترده محیط زیست و صدها سال ماندگاری در طبیعت، در تماس با غذا و نوشیدنی گرم، مواد بسیار مضری تولید می‌کند که برای سلامت شهروندان خطرناک است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی با بیان اینکه وضعیت مصرف کیسه و ظروف پلاستیکی در کشورمان نگران‌کننده است، خاطرنشان کرد: به‌طور کلی ۲۵۰ تا ۵۰۰ سال طول می‌کشد که پلاستیک در طبیعت تجزیه شود و این موضوع درباره ظروف پلاستیکی نیز صدق می‌کند.

یوسفی اضافه کرد: استفاده از ظروف پلاستیکی و یک‌بار مصرف در مساجد، هیئت‌ها و تکایای مذهبی منجر به تولید بیش از اندازه زباله‌های پلاستیکی و برهم خوردن چهره بصری کوچه‌ها و خیابان‌های شهر می‌شود.

وی ادامه داد: شهروندان با رعایت پروتکل‌های بهداشتی به استفاده از ظروف یک‌بار مصرف گیاهی و کاغذی و جمع‌آوری و مدیریت پسماندهای تولیدی توجه ویژه داشته باشند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی با بیان اینکه کشور ایران جزو پنج کشور اولی است که سرانه مصرف پلاستیک در آن بالا است، گفت: ضرورت دارد تا پس از توزیع و مصرف نذورات، مسئولان هیئت‌ها با همکاری عموم شهروندان نسبت به جمع‌آوری ظروف استفاده‌شده اقدام کنند.

یوسفی با تاکید بر ضرورت قرار دادن سطل‌های مناسب زباله برای جمع‌آوری ظروف و پسماندها در محل توزیع نذورات افزود: هیئت‌های مذهبی و عزاداران حسینی بر اساس آموزه‌های دینی باید نسبت به اسراف مواد غذایی و مصرف بهینه آب و برق در مراسم‌ عزاداری توجه داشته باشند و حتی‌الامکان از هدررفت مواد غذایی و انرژی جلوگیری کنند.

کد خبر 685052

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.